Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

underrullar takeuchi

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

petepeter (trådstartaren)

#1 » 13:58:55, 29-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag har nyligen köpt en begagnad 2,6 tons Takeuchi TB23R från -07. Jag skulle inte direkt säga att jag är någon mekaniker och tänkte därför rådfråga här. :bira:
Rullarna är helt slut på denna (vilket jag visste), och jag har via reservdelskatalogen och serienummer på maskin skickat förfrågan till några återförsäljare.

Fick nu leverans på 5 rullar (saknade 1st på lagret) från Frillesås men ser nu när jag ska byta att det är m12 gängning på de nya rullarna. De gamla bultarna och gängningen i de befintliga rullarna som är slut är m14. Jag tänkte ringa Frillesås imorgon och snacka med dem.
Jag tror dock inte att de tagit fel, då jag ser att en annan leverantör som skickade med ritning på offererad rulle också hade m12 gängning på sina rullar. Orginaldelen komplett rulle har art.nr 03413-01100 men det verkar som alla fabrikanter har sina nummer i övrigt vilket gör det svårt att jämföra..


Nu till frågan. Kan det vara så då det är en äldre maskin att delen ersatts med en underrulle med m12 gänga för att funka på fler fabrikat ?
Plåtchassit på båda sidor är ju givetvis anpassat och håltaget för m14-gänga.Det är alltså 6 underrullar och på var och en av dessa sitter 2 st 40 mm´s m14 bultar. som håller rullarna på plats. Tror ni att det finns risk att bultarna skjuvar av om jag köper m12 och
kör på dessa?
Ska som sagt ringa Frillesås imorgon och lyssna med dem också. Känns ju helt klart smidigast att använda dessa om det funkar...
/Mvh




Bild
petepeter
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:01:03, 09-05-2022
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: takeuchi tb23r



petepeter (trådstartaren)

#2 » 23:04:24, 29-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Så här ser iallafall ny rulle ut. Har satt i 2 st m12´or ///
petepeter
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:01:03, 09-05-2022
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: takeuchi tb23r

Stridis2

#3 » 06:24:48, 30-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det så att M12:an bestämmer hur långt ner rullen kommer? Alltså så en rulle med M12 kommer högre upp än en med M14?
Svårt att säga om man inte har sett hela konstruktionen, men jag hade antingen gjort nya skruvar med en 14 mm fläns närmst skallen och M12-gänga längre in, eller satt i en tunn hylsa runt M12-skruven så rullen centrerar mot bulthålet.
Extra viktigt om du inte byter alla rullar så alla hamnar i ungefär samma plan.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

petepeter (trådstartaren)

#4 » 20:24:43, 30-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej tack för svar.
Ja, det kommer ju vara ett glapp på ~2 mm. Hade ju isf varit smidigt att ha en tunn hylsa på m12-bult som du säger som distans.

Fick tag på Entrack iallafall och det finns stämmer att man bytt modell på rullarna under årens lopp.
De hänvisar till tillverkaren (då modellen verkar ovanlig), och säger så här "Vi är ju inga mekaniker, men....rekommenderar inte att du monterar den nyare modellen". Fick ett nytt artikelnummer av EMS som är generalagent för Takeuchi som bör vara rätt baserat på maskinens serienummer, men tom de är lite osäkra. Ska nog skruva bort en rulle och kika lite noggrannare så det inte är något annat som skiljer åt. Lite drygt bara då maskinen står 3-4 mil bort. :/

Är den likadan i övrigt så tänker jag att någon smart ingenjör gjort beräkning/bedömning att m12 (som verkar vara Kubota-standard )duger lika bra.. //
petepeter
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:01:03, 09-05-2022
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: takeuchi tb23r

petepeter (trådstartaren)

#5 » 19:59:34, 01-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fegade ur idag,.. eller hittade rättare sagt rätt på korrekt modell med relativt rapp leverans från leverantör.. Hade säkert funkat jättebra med M12 då rullarna var helt identiska i övrigt/
petepeter
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:01:03, 09-05-2022
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: takeuchi tb23r

Divad

#6 » 22:19:59, 25-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En nyfiken fråga: Vilken leverantör hittade du rullarna hos?
Divad
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:53, 14-04-2012
Ort: Ö-vik/Sollefteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135, Ford 3930


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se