Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

underrullar takeuchi

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

petepeter (trådstartaren)

#1 » 13:58:55, 29-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag har nyligen köpt en begagnad 2,6 tons Takeuchi TB23R från -07. Jag skulle inte direkt säga att jag är någon mekaniker och tänkte därför rådfråga här. :bira:
Rullarna är helt slut på denna (vilket jag visste), och jag har via reservdelskatalogen och serienummer på maskin skickat förfrågan till några återförsäljare.

Fick nu leverans på 5 rullar (saknade 1st på lagret) från Frillesås men ser nu när jag ska byta att det är m12 gängning på de nya rullarna. De gamla bultarna och gängningen i de befintliga rullarna som är slut är m14. Jag tänkte ringa Frillesås imorgon och snacka med dem.
Jag tror dock inte att de tagit fel, då jag ser att en annan leverantör som skickade med ritning på offererad rulle också hade m12 gängning på sina rullar. Orginaldelen komplett rulle har art.nr 03413-01100 men det verkar som alla fabrikanter har sina nummer i övrigt vilket gör det svårt att jämföra..


Nu till frågan. Kan det vara så då det är en äldre maskin att delen ersatts med en underrulle med m12 gänga för att funka på fler fabrikat ?