Sida 1 av 1

EW 150, TD40KEE, samma problem varje sommar!

InläggPostat: 11:54:40, 22-06-2022
av Krister Andersson
Hej

Volvo EW 150 97. Med perkinsmotorn, varje sommar dyker samma problem upp. Den blir fruktansvärt orkeslös, och nu har problemet förvärrats Efter en kvarts körning stannar den, går att starta men stannar efter 20sek igen. Dagen efter går det att köra igen men lika orkeslös och stannar efter ungefär en kvart och samma procedur med start och gångtid. Tror ju det är dieselpumpen som är problemet, så frågan är om det är mycket jobb att byta den, ser ju trångt och lite bökigt ut. Renovera själv? Är det inte att tänka på när man aldrig skruvat med pumpar? Eller kan man det om man är noggrann? Någon som gjort?

Vilka ska man vända sig till annars om man vill ha den renoverad, som håller bra pris och kvalitet? Tänkte på när man tar bort den, så måste man väl på något vis märka ut så dreven står rätt, vid återmontering, hur gör man enklast det? Hoppas på hjälp då jag behöver ha igång den snart igen.

Bild

Re: EW 150, samma problem varje sommar!

InläggPostat: 11:56:16, 22-06-2022
av R_Bergsten
De e inte skit i tanken bara? Eller är allt före pumpen kontrollerat?

Re: EW 150, samma problem varje sommar!

InläggPostat: 12:00:02, 22-06-2022
av Krister Andersson
Nja, kollade det förra gången när den va så här orkeslös, då va allt övrigt ok, men ska kolla igen för säkerhets skull. Men tror inte det är nåt problem där

Re: EW 150, samma problem varje sommar!

InläggPostat: 12:04:16, 22-06-2022
av torbjorn_forsman
Koppla in en manometer så du kan mäta matartrycket, och se efter om och i så fall hur det ändrar sig då motorn blir orkeslös. Det kan ge värdefull information för vidare felsökning.

Re: EW 150, samma problem varje sommar!

InläggPostat: 12:09:24, 22-06-2022
av Krister Andersson
Ok, vet du om det finns något lämpligt ställe att koppla in den på? Vad ska trycket ligga på ungefär? Som det är nu är den orkeslös från start.

Re: EW 150, samma problem varje sommar!

InläggPostat: 12:31:52, 22-06-2022
av BM425
När jag hade problem med min Atlas tog jag en genomskinlig slang o satte på returen. Då såg jag att det kom luftblåsor stötvis. Går att sätta en sådan slang mellan matarpump o filter då ser du om det kommer luftblåsor. Orsaken på min maskin var små sprickor knappt synbara på en sugslang mellan tank o matarpump.

Är det banjokopplingar där så finns det lösa sådana att köpa.

I de allra flesta fall när en diesel tappar ork så är det luftblåsor i ledningarna samt skit eller sprickor i slangar o rör som gör att det blir så.

Re: EW 150, samma problem varje sommar!

InläggPostat: 12:43:54, 22-06-2022
av Krister Andersson
Ja det kan man testa, men tror ändå på pumpen att den kärvar på något vis eftersom den går bättre vid kallare väder.

Re: EW 150, samma problem varje sommar!

InläggPostat: 14:00:51, 22-06-2022
av Michael Meier
Turbofunktion?
Luftfilter?
Tät/nästan tät IC ?
Hydraulfunktion som ligger på?
glödspiral i insuget som har dragits in i insuget/insugsventiler? = otäta ventiler = kompprov.

Är pumpen och regulator separatsmord, i så fall är det två separata utrymmen som ska ha fungerar smörjning, rätt olja där i båda?

Om inte annat, försök att leja ut pumpmeckningen, det är ganska hög tröskel på inlärning om vad man får göra och vad man inte får göra vid isärtagning/felsökning/reparation/testkörning och kalibrering av individuella pumpelementen.

Det är skillnad på att laga ett specifikt fel, typ externläckage eller en definitivt bristande funktion eller att återställa en pump till sin forna glans dagar, vilket inkluderar en testkörning/provning efter en utförd reparation.

Re: EW 150, samma problem varje sommar!

InläggPostat: 14:22:11, 22-06-2022
av torbjorn_forsman
Krister Andersson skrev:Ok, vet du om det finns något lämpligt ställe att koppla in den på? Vad ska trycket ligga på ungefär? Som det är nu är den orkeslös från start.


Vad är det för fabrikat och typ av insprutningspump? Typiskt är att matartrycket är några tiondels bar, ungefär som trycket från bränslepumpen på en gammal bensinbil med förgasare. Exakt värde bör stå i VHB för maskinen eller motorn (kanske finns i Downloads på detta forum med lite tur).

Re: EW 150, samma problem varje sommar!

InläggPostat: 17:57:01, 22-06-2022
av Turbodiesel
Kolla ett det mikroskopiska hålet, i banjoskruven ovanpå bränslefilterhållaren, är öppet. Städa det noga med ett strå från stålborsten.



Vissa har ett typ 3mm hål, och det fungerar lika dåligt som ett blockerat mikrohål.

Har du inget returbränsleflöde så avluftas & kyls inte bränslet som det ska.
(jag återkommer om insprutningspumpen)

Re: EW 150, samma problem varje sommar!

InläggPostat: 19:14:40, 22-06-2022
av Krister Andersson
Tack för alla förslag på åtgärder, ska kolla TD’s förslag först med banjoskruven.

Re: EW 150, samma problem varje sommar!

InläggPostat: 21:23:40, 22-06-2022
av bert
Om du slår lite vanligt vatten på pumpen när det händer om den går riktigt igen så är nåt som kärvar i pumpen pga värmen

Re: EW 150, samma problem varje sommar!

InläggPostat: 21:44:42, 22-06-2022
av Krister Andersson
Ok, ja de va en bra idé, ska testa det. Gjorde rent banjoskruven TD, men ingen skillnad, så den va nog inte igensatt trots allt. Tycker han vandrar lite i varvet oxå, inte mycket men ändå märkbart.

Re: EW 150, samma problem varje sommar!

InläggPostat: 10:44:40, 23-06-2022
av Krister Andersson
Turbodiesel skrev:Kolla ett det mikroskopiska hålet, i banjoskruven ovanpå bränslefilterhållaren, är öppet. Städa det noga med ett strå från stålborsten.



Vissa har ett typ 3mm hål, och det fungerar lika dåligt som ett blockerat mikrohål.

Har du inget returbränsleflöde så avluftas & kyls inte bränslet som det ska.
(jag återkommer om insprutningspumpen)


Fixar du dieselpumpar, kan du åta dig jobbet isf?

Re: EW 150, samma problem varje sommar!

InläggPostat: 10:40:59, 24-06-2022
av Krister Andersson
Testade igår o körde lite, gick hyfsat först, men efter ett tag blev den fruktansvärt trött. Orkade inte lyfta bommen på slutet, motorn orkade inte gå ens utan belastning, hällde på vatten och kylde pumpen, blev iaf så pass pigg så jag kunde köra tillbaka maskinen 50m.