Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Messersi TCH-09 - Svag drivning bakåt

24 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Jac

#16 » 10:37:48, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Albireo skrev: Följde Jac:s råd .:
    - Rengöra
    - Demontera
    - Rengöra
    - Smörja
    - Montera

Bra jobbat! :thumme:
Det är överaskande mycket småfel som går attt lösa på detta viset


Albireo skrev:Intressant lösning av neutralläget - Det är samma fjäder som används för "fram och back".
När spaken trycks .:
[list][*]framåt trycks fjädern ihop uppåt.
[*]bakåt trycks fjädern ihop nedåt.[/list

Dom flesta ventiler har denna lösning. Det är inte bara kompakt men det är nån fördel med mindre hysteres också har jag för mig.

Albireo skrev:I mitt fall var det "gör" (rost? torkat fett? eller ... ) som lagt sig på botten av koppen på 3st av ventilerna.
(lite svårt att fånga på bild - innan rengöring)
Bild
Men uppskattningsvis 1-tesked (eller två) kunde skrapas / putsas bort.
Allt glapp var nu helt borta. :hurra:

Det är ungefär där det går över från jobb till nöje... :mrgreen:


Albireo skrev:Funderade - Skulle ett hål borras i botten för att minimera kondensproblem eller fetta in fjädern?
Valde det senare och fettade in fjädern / koppen med kopparpasta.

Vilken smörja som funkar bäst som långtidsrostskyddsmörja borde vi ha en egen tråd på men för öppna delar som inte utsätts för hög värme så är nog kopparpasta inte mitt första val men det funkar ju helt klart bättre än inget.
Har alltid tänkt att det bara är billiga ventiler som inte har koppen kopplad till tanklinjen men efter lite googling så ser jag att det är så på i princip alla opencenterventiler.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



Albireo (trådstartaren)

#17 » 12:11:00, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Vilken smörja som funkar bäst som långtidsrostskyddsmörja borde vi ha en egen tråd på....

"hög värme" - tror nog ventilen kommer upp i ganska hög temp (vad nu hög temp är...)
Oljetanken blir så het att man bränner sig (men vatten "fräser" inte dvs. någonstans mellan 50 och 100grader - ventilpaketet blir förmodligen inte lika varmt - men ändå)
Enda orsaken till rost - som jag ser det - är just kondens problem (koppen tror jag blir ganska tät).
Jac skrev:...billiga ventiler som inte har koppen kopplad till tanklinjen men efter lite googling så ser jag att det är så på i princip alla opencenterventiler.

Här är jag helt off :klia: - tank linjen - opencenterventiler men det gör inget :grin:

Tack vare @Michael Meier som kunde säga att ventilpaketet heter hc-D9, lyckades jag hitta damasker (efter ett antal mail och samtal - semestertider)
Dessa ska nu vara skickade från ES Hydagent AB. (för 37kr + m + frakt)

:off_topic:
En egen teori om andra problem som uppstod.
Jag körde på under de varmaste dagarna med dessa inte helt öppna ventiler (vid back).
På maskinen finns en spak som (jag tror) ökar flödet på hydrauloljan - Maskinen går fortare men blir svagare - används främst när man vill åka snabbare framåt.
När den inte orkade bakåt brukade jag använda denna funktion (till och från) - den kanske rörde sig 5cm bakåt och motorn går ned i varv - slår av funktionen och motorn får varv osv.
Maskin med last kanske vägde 1000-1500kg.
Så höll jag på till jag upplevde att den blev svagare (även framåt) - Då fick den vila och svalas ned - ibland med lite rinnande vatten på hydraultanken
(även jag behövde ofta svalka och vätska under dessa dagar :svettas: .)

Fick rådet av en du bör nog byta olja i motorn den har nog gått varm - Mitt svar Men oljan var ju ny för knappt en vecka sedan (den syntes inte på stickan)...
Oljan var nybytt när jag köpte denna Messersi ( dock av okänd kvalité.) - Detta var första arbetet med Messersi:n...

Gick inte länge efter det, så började motorn att "ticka" och dröjde inte länge till innan det blev haveri...
Förmodligen gick motorn för varm och oljan tappade sin smörj förmåga.
Men kommer att ta upp detta problem som en ny fråga.
:back_to:
Men bör jag även byta hydraulolja nu?
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

Michael Meier

#18 » 14:09:23, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, skippa pastan, entreprenadfett, , vill inte ha något som blockerar rörelsen när substansen har blivit mättad med fukt och fryser på vintern.

spraya olja som rostskydd, inte kedjeolja/klisterolja, någon form av monogradeolja, kanske DC har något förslag?

Dom där småmotorerna som inte orkar sitt jobb, går varmt och inte har någon större oljevolym kan man byta olja på hur ofta som helst men inte länge än 200 arbetstimmar.

Har inte kollat på motortillverkarens tips om driftstid än, där finns det säkert tips.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Jac

#19 » 16:43:58, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Albireo skrev:"hög värme" - tror nog ventilen kommer upp i ganska hög temp (vad nu hög temp är...)
Oljetanken blir så het att man bränner sig (men vatten "fräser" inte dvs. någonstans mellan 50 och 100grader - ventilpaketet blir förmodligen inte lika varmt - men ändå)


När du kör med ventilerna i halvöppet läge så kommer en del av oljan gå rätt till tank under tryck. Detta genererar värme enligt formeln:
effekt[kW] = flöde [lpm] x tryck [bar] /600

Är det så illa att maskinen inte orkar röra sig så blir hela motorns effekt (6,6kW) omvandlad till värme i hydrauloljan. Det är ganska ordentlig uppvärmningseffekt på den lilla mängden olja.

Nu när ventilerna funkar som dom ska och du kan köra fulla utslag på ventilerna så kommer hydrauloljan gå mycket svalare.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Albireo (trådstartaren)

#20 » 16:48:19, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack!
Innebär detta att jag även bör byta hydraulolja i detta läge?
(enligt förra ägaren ska även den vara bytt - enda jag kan se är att oljefiltret inte känns gammalt)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

Jac

#21 » 16:50:26, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, har den inte varit över 100 grader och inte gått så många hundra timmar så är det nog ingen panik.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#22 » 23:41:15, 17-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Nä, skippa pastan, entreprenadfett, , vill inte ha något som blockerar rörelsen när substansen har blivit mättad med fukt och fryser på vintern.

spraya olja som rostskydd, inte kedjeolja/klisterolja, någon form av monogradeolja, kanske DC har något förslag?


Där är ju inte så många rörliga delar. Har nån gång sprayat tectyl på väderutsatta rörliga delar. Smörjer ok men var tyvärr inte mer väderbeständigt än nåt annat klet. Här sitter det ju skyddat så varför inte tectyl, det blir ju sittande iallafall. Vanlig rinnolja är nog borta på nån månad.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Albireo (trådstartaren)

#23 » 19:30:57, 19-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderade om det skulle göras någon åtgärd mellan ventilerna - innan ventilpaketet skulle sättas ihop.
Bild
Bild
Men kom fram till att det är nog bara att rengöra så gott det går - dvs. inget rostskydd utanför de stora gummiringarna.
(försökte även få bort allt "ludd" som syns på bilden - men tänkte att de ludd som ev. finns kvar kommer nog att fastna i hydrauloljefiltret och inte medföra någon skada.
Det var 4st pinbultar som höll ihop ventilpaketet.

Efter jag fått alla gummidamasker till hydraulblocket, fick alla "vipparmar" i damasken en omgång med molybdendisulfidfett - MoS2 - en typ av grafitfett - tänkte att det kan inte skada.
Bild
Monterade sedan tillbaka hela paketet. Var inte helt enkelt, märkningen på två slangar hade försvunnit helt :???: och några hade blivit lite suddiga... - förhoppningsvis lyckades jag lista ut hur de skulle sitta :smile:

Det som nu känns spännande, är att se om det läker hydraulolja någonstans.
Läker "fel slang" - finns det risk att andra slangar måste lossas för att komma åt.

Hur hårt skall hydraulslangarna dras?
Jag drog anslutningarna "hårt" - men inte jätte hårt...
(ingen aning vilka tryck som finns i systemet.)
Hoppas jag inte missat något väsentligt. (nybörjare när det gäller hydraulik)

Spakarna känns väldigt mycket bättre att hantera - vilken skillnad. :hurra:

1 person gillar det här inlägget.
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

Michael Meier

#24 » 06:50:52, 21-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska inte lossna av tryckförändringar och vibrationer, så det måste dras åt, att totalsabba och överdra en koppling är inga större problem heller, men en normalsvag människa har problem att dra sönder en 1/2" konkoppling med EN blocknyckel.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se