Nu har bonden som har maskin grävt några hundra timmar igen på ett år, och snabbfästet har blivit glappt.
Alltså det sitter ju ett hydrauliskt
snabbfäste direktmonterat i stickan i tapparna.
Sedan är det ju macka på macka, för tiltrotatorn under har ju också hydrauliskt snabbfäste.
Det är alltså dubbla hydrauliska
skoplås i maskin.
Lånar bild från tidigare inlägg. "centrum för
rotation", det är där det är glappt.
Det är ju där stickan är infäst i snabbfästet genom en tapp.
På de flesta grävmaskiner som inte är antika sitter det väl härdade stålbussningar i stickan eller?
Så det blir väl att ta isär, avfetta, tvätta och se efter?
Han som har maskin pratar om att köpa expanderbussning, det vill han göra för det har han hört om...
Det finns ju separata trådar om detta, svenska expander mm.
Alltså om det stämmer att det är ipressade stålbussningar vilket det väl borde vara är det ju bara att byta dessa ju? (Samt tappen)
Men har man slitit igenom bussningen så hålet är ovalt blir det ju tal om att borra hålet runt, svetsa i material, och svetsa ner till dimension...
Ett jobb man undviker om man kan...
Och de där expander-lösningarna löser väl ändå inte problemet med ovala hål ändå, fattar inte riktigt vilket problem de löser då hål ju blir ovala, inte cylindriskt uppförstorade... Kanske är olika beroende på vilken rörelse som görs med maskin iofs. Midjor kanske belastas annorlunda tex.
Är det någon som vet om man kan vänta sig stålbussning i stickan?
Det är nog både
bussning och tapp som skall bytas liksom...
Är inte så bra timing då grävsäsongen snart börjar, men detta bör ju kollas innan eventuell skada uppstår...
Tänkte kolla vad man har att vänta sig...
Saknar också sådan hålcylinder att pressa med, det är eventuellt ett ganska stort problem också...
ollenorell skrev:
Vill ha en sådan här, men 19 000ex moms... Nä inte just nu kanske...