Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Reparationer på en 2007 Doosan Solar 75V

30 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

ollenorell (trådstartaren)

#16 » 14:10:19, 19-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte löphjul på Dossan.
Satt bultat med 24mm skalle på bulten, vanlig sexkantbult.
Var ganska lätt att byta.
Förra hjulet vobblade några centimeter...

Verkar vara permanentsmorda, finns ingen kanal till spännmekanismen för bandet, som ju sträcks med just fett...



Bild
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474



ollenorell (trådstartaren)

#17 » 14:23:36, 21-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har bonden som har maskin grävt några hundra timmar igen på ett år, och snabbfästet har blivit glappt.
Alltså det sitter ju ett hydrauliskt snabbfäste direktmonterat i stickan i tapparna.
Sedan är det ju macka på macka, för tiltrotatorn under har ju också hydrauliskt snabbfäste.
Det är alltså dubbla hydrauliska skoplås i maskin.

Lånar bild från tidigare inlägg. "centrum för rotation", det är där det är glappt.
Det är ju där stickan är infäst i snabbfästet genom en tapp.

På de flesta grävmaskiner som inte är antika sitter det väl härdade stålbussningar i stickan eller?
Så det blir väl att ta isär, avfetta, tvätta och se efter?

Han som har maskin pratar om att köpa expanderbussning, det vill han göra för det har han hört om...
Det finns ju separata trådar om detta, svenska expander mm.

Alltså om det stämmer att det är ipressade stålbussningar vilket det väl borde vara är det ju bara att byta dessa ju? (Samt tappen)
Men har man slitit igenom bussningen så hålet är ovalt blir det ju tal om att borra hålet runt, svetsa i material, och svetsa ner till dimension...
Ett jobb man undviker om man kan...

Och de där expander-lösningarna löser väl ändå inte problemet med ovala hål ändå, fattar inte riktigt vilket problem de löser då hål ju blir ovala, inte cylindriskt uppförstorade... Kanske är olika beroende på vilken rörelse som görs med maskin iofs. Midjor kanske belastas annorlunda tex.

Är det någon som vet om man kan vänta sig stålbussning i stickan?
Det är nog både bussning och tapp som skall bytas liksom...

Är inte så bra timing då grävsäsongen snart börjar, men detta bör ju kollas innan eventuell skada uppstår...
Tänkte kolla vad man har att vänta sig...
Saknar också sådan hålcylinder att pressa med, det är eventuellt ett ganska stort problem också...

ollenorell skrev:Bild


Vill ha en sådan här, men 19 000ex moms... Nä inte just nu kanske...
Bild
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

magloman

#18 » 14:53:14, 21-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har det inte gått för långt brukar det gå fixa glappet mha nya bussningar och eller sprintar. En sprängskiss avslöjar nog lite hur det är konstruerat. Sen får man ta isär och mäta.

Finns kinabyggda dito som inte kostar mer än en fraktion av de där. Köpte en sån för några år sen och den gör sitt jobb den med. Kopplar den på verkstadspressen så behöver ingen extra pump då. Skaffade snabbkopplingar för ändamålet. Samma som de dyra kör med.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

ollenorell (trådstartaren)

#19 » 15:17:30, 21-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för bra tips!

Maskinia som är Dossan-ÅF säljer troligtvis bussningar, vi har handlat reservdelar där innan.

Har dock hittat utländska eftermarknadsdelar för maskin, men det är inte säkert man sparar om det är utanför EU osv...

Detssutom tror jag axeltappen är anpassad i snabbfästet lite i infästningen, så man kanske får köpa från det företaget som gjort snabbfästet, eller köpa slipad axel och bygga en kopia själv...

Sprängskiss är svårt på denna maskin. Den är egentligen vanlig, har exporterats över hela världen.
Säkert 10 000-tals byggda...
Trots det är det är det svårt att hitta uppgifter om dem genom googling.
Ingen reservdelslista som läckt och lagts upp, inte ens en vanlig manual!

Men stort tack för dina tips, skönt att veta att jag är på rätt spår på ett ungefär, då jag ju tjatat på min bekant att lägga ner det där pratet om expanderbussning innan vi ens haft isär och tittat om det går att bussa om, på normalt vis :grin:

Glömde säga att det är centralsmörjning, riktig lyx!
Tänkte lossa den nippeln med för att se att fett kommer fram.
Finns en elektrisk knapp på smörjapparaten, om man trycker en massa på den tror jag man provocerar fram ökad smörjning, oklart :eek:

1 person gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

Turbodiesel

#20 » 23:25:10, 21-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Doosandelar brukar vara rimligt prissatta original, är min uppfattning.

Expandertapparna expanderar bara i ändarna, där de är infästa i öronen. Du slipar till ovaliteten, så att hålet blir så runt & parallellt som möjligt, men givetvis större. Sedan efterdrar du några gånger & expandertappen sätter sig.

På större maskiner, eller vid bomsvängen brukar det arborras även för expander, för att få bättre förutsättningar.

Expanderkonorna kan du beställa i överdimension, om hålet blir större än dess arbetsområde.

Hjobulten handlade jag en hel del med, när det var en lång period med sådana jobb. Flexibel firma, som även har härdade shims, många lagringstyper, och kan även tillverka enklare 'originalaxlar' i mån av tid.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

ollenorell (trådstartaren)

#21 » 11:27:57, 22-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant! Ja jag hade så svårt att få ihop i mitt huvud hur expander-lösningen skulle lösa problemet med ovala hål, vilket det ju då inte gör!
Ja just det, expanderingen sker i ändarna bara ja...

Här var expander-tråden om någon annan råkar läsa och funderar på liknande saker:
[Traktorgrävare/Grävlastare] Svenska Expander

Jag är väldigt sugen på att köpa ett mobilt arborrverk av den där gubben på Öland, känd från andra maskinist-trådar...
Hade ju varit drömmen på min gamla traktorgrävare där ledlager sitter i glappa hål osv...
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#22 » 16:52:18, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har beställt hålcylinder nu från Vevor som väl är någon ny kines-sajt...
Vi får se om jag fixar den här Doosan-maskinen, eller om det blir någon annan i trakten.
Men jag behövde ha till traktorgrävaren!
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#23 » 13:38:05, 06-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har hittat glappet.
De härdade bussningarna i stickan är kanon efter 6000 timmar med central smörjning.
Så det var kul!
Glapp är dock öronen i snabbfästet, och med flera millimeter typ.

Konstigt är att höger sida har härdad bussning, medan vänster inte har det.
Med vänster sida menar jag den änden där "låset" sitter, det som stoppar sprinten från att rotera.

Sprinten ser också bra ut, men har en klack i "lås-änden".
Funderade först om det var en härdad bussning som glidit av och satt sig på sprinten, men det är det inte!
Axeln är svarvad i ett stycke med en förhöjd krage i ena änden...

Men vad är det normala att göra då?

Arborra ur det uppslitna hålet så det blir runt, bygga upp med svets och svarva ner till dimension igen?

Nytt hydrauliskt snabbfäste i s45 är väl 20-30 tusen minst.
Även om man lämnar bort fästet till verkstad sparar man väl pengar.

Jag bara tycker det är ologiskt att det inte är utbytbara bussningar i båda ändar när det är i ena...
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#24 » 13:43:03, 06-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

Turbodiesel

#25 » 13:56:22, 06-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns som ett knep, för att anpassa fästet till maskinens axeldiameter. Har själv gjort så på begagnade grejer med lite mindre budget.

Risken med att svarva själva tappen är att man hamnar under härddjupet.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

ollenorell (trådstartaren)

#26 » 14:01:38, 06-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Axel tappen är 45mm, knappt sliten.
Härdade bussningen är inner 45mm, ytter 50mm och 25mm bred.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

MN

#27 » 14:34:43, 06-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det redan sitter en reduceringsbussning på ena sidan är väl steg 1 att ersätta den med en som har rätt innermått? Glappar det lika mycket på den sidan med kragen?

M

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Tom N

#28 » 14:37:59, 06-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det ha varit reparerat tidigare kanske? Att den sidan med bussningen var den som gett sig så man bearbetade ur och stoppade dit en bussning men struntade i andra sidan om den var hyggligt tajt?

1 person gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

ollenorell (trådstartaren)

#29 » 10:26:55, 07-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för bra kommentarer alla!
Det turbodiesel är inne på har jag funderat lite mer på.
S45 är ju standardiserat i skop-änden såklart, men inte nödvändigtvis i maskin-änden mot hundben/sticka.
Den här maskinen råkar ha 45mm, men andra maskiner kan ju ha andra mått.

S45 har väl ett spann för lämpligmaskin vikt varav den här 8-tonnaren väl är i lägre delen av spannet, och "bara" har 45mm axel i maskininfästningen.

Så om RF borrade 50mm i fabrik, och hade olika sprintar, samt reduceringsbussning kunde de sälja samma snabbfäste för både 45 och 50mm direktinfästning i maskin säkert.
Det är min nuvarande gissning.

Mn: sidan med kragen glappar värst, så fixar man ny härdad bussning i andra änden kommer man få glapp i bara krag-änden...
Det kommer nog även misshandla den nya bussningen om aveln rörs snett hela tiden...
Tom: Japp, funderade på detta.
Tog isär vid hundbenet förut.
Samma lösning där, dock väldigt lite glapp.
Antingen reparerat på exakt samma sätt, men jag tror det är original.
Bild
Bild
Bild
Bild
Den härdade bussningen har tyvärr börjat rotera lite, inte så bra.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#30 » 10:55:09, 07-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast det är konstigt det här med fästen och maskinvikter.
Tror det var Volvo 6300 som kunde ha antingen S45 eller S50, och det är väl ingen enorm maskin.
S50 verkar dessutom inte så vanligt att köpa redskap till som S45 och S70
De Huddig jag sett har väl S45, men att man i modernare tid kanske gått över till modernare fästen kanske.
Finns ju de som har grind-axlarna framför och bakom skoptaket, gissar det är för att inte bygga på höjden lika mycket då man redan har en tiltrotator som bygger 15cm typ...
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se