Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Vilket märke att satsa på vid köp av minigrävare

2 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Chullman (trådstartaren)

#1 » 08:21:23, 23-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla proffs

Jag har tänkt att införskaffa en minigrävare att ha dels hemma men framöver på lite andra jobb runt omkring.
Tänker mig en 2.5-3.5 ton, den ska användas till att fixa uppfart, poolgrävning, lite diken samt parkering och belysningsarbeten
Tanken är att köpa en ny då jag inte gillar att skruva maskiner
Vilket märke bör jag satsa på tycker ni, och sen om ni har tips på någon bra återförsäljare

Tack och trevlig helg :bira:
Chullman
1 inlägg
 
Blev medlem: 08:02:43, 23-07-2022
Ort: Nynäshamn
Sverige



lellemars

#2 » 08:10:44, 24-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi köpte en Neuson 2503 år 2012 den är av årsmodell 2006 och hade då gått ca 900timmar. Jag tror vi gav 200kkr plus moms då. Nu är den uppe i 1200timmar, vi har den på en liten gård och har aldrig gått bet på nån grävning oavsett stenstorlek mm. De första åren använde jag den lite på jobbet 500m bort till avloppsbyte och husdränering så dom åren var den gratis. Vi har servat den normalt och bytt fyra slangar och köpt två nya band. Inga som helst problem med nåt allvarligare, den körs på HVO100. Hade vi haft obegränsat med pengar hade ju en rotortilt varit kul, men också en sak som kan paja. Hemma har man ju inte så bråttom. Lite större räckvidd hade ju inte heller varit fel men större är dyrare. Vi har en vanlig 50cm skopa och en smal på 30cm samt en tiltbar bred men kort planeringsskopa, användningen är ca 75/24/1 % på dessa tre. Det går mycket fortare och bättre att jämna ut med schaktbladet och en gubbe med raka med aluminiumblad!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
lellemars
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:37, 16-02-2011
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3140 -80. Neuson 2503 -06


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se