Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Glapp och trasiga bussningar, Volvo ECR25D -11

13 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Matshj70 (trådstartaren)

#1 » 16:35:28, 28-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt första inlägg var om att få min grävare ren (Volvo ECR25D fr 2011)
Nu har jag fått bort skiten så pass mycket att jag upptäckt en del glapp och trasiga/saknade bussningar(de var helt slut, det var bara fettet och skiten som höll dem på plats) i grävarmen plus även i rototilten.


Första frågan: är det något man kan fixa själv som nybörjare?
Fråga två: vad skulle det kosta att fixa hos en verkstad?
… 3: tips på verkstad som kan fixa det (Haninge alt söder om stockholm)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Många dumma frågor blir det :uupps: :screwy: ...
Matshj70
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:19, 25-07-2022
Ort: Haninge (Tungelsta)
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR25D 2013



Matshj70 (trådstartaren)

#2 » 16:43:19, 28-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Största glappet är ca 3-4 mm Bild
Många dumma frågor blir det :uupps: :screwy: ...
Matshj70
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:19, 25-07-2022
Ort: Haninge (Tungelsta)
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR25D 2013

MN

#3 » 17:23:01, 28-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Saknas bussning helt - vet eller gissar du? Jag har syskonmaskinen ec27c med div glapp som ser förskräckligt ut men är "bara" slitna bussningar och tappar. Är det i cylinderöronen det glappar så är det sannolikt stålbussningar samt slitna tappar som är problemet. Har tapparna (med den idiotiska fyrkantsskallen) rört sig och slagit upp hålen i bom och sticka så blir det tråkigare och dyrare (läs expanderbult). Ta isär och kolla noga du behöver. Jobbet kan du göra själv om du kan slå ur och i bussningar själv.

2 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

magloman

#4 » 18:22:06, 28-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går inte uppskatta något pris förrän man tagit isär och sett hur mycket som behöver bytas.

Försök byt så mycket du kan själv och lämna bort det som blir för svårt. Börja med nåt enkelt. Läs trådar här om ännet. Finns gott om sådana trådar.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Matshj70 (trådstartaren)

#5 » 18:43:22, 28-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Saknas bussning helt - vet eller gissar du? Jag har syskonmaskinen ec27c med div glapp som ser förskräckligt ut men är "bara" slitna bussningar och tappar. Är det i cylinderöronen det glappar så är det sannolikt stålbussningar samt slitna tappar som är problemet. Har tapparna (med den idiotiska fyrkantsskallen) rört sig och slagit upp hålen i bom och sticka så blir det tråkigare och dyrare (läs expanderbult). Ta isär och kolla noga du behöver. Jobbet kan du göra själv om du kan slå ur och i bussningar själv.

Varken eller, det var jag som blandade ihop begreppen. Det är schimsen som saknas, vilket av vad jag har lyckats ta reda på är mycket enklare att fixa :grin:
Tur man har en farsa som är gammal metallarbetare
Många dumma frågor blir det :uupps: :screwy: ...
Matshj70
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:19, 25-07-2022
Ort: Haninge (Tungelsta)
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR25D 2013

osla

#6 » 18:53:26, 28-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åt vilket håll glappar det? I sida fram och tillbaks eller fram och tillbaks i kolven färdriktning? Tänker då du pratar om bussningar som vara hållits på plats av fett så tänker jag att det är schimsen på sidan av cylinder öronen du menar? Är det de så är de ju bara ur med tapparna och lirka i nya schims och i med tappen igen. Är det i själva bussningarna, alltså runt tapparna så kan det ju bli mycket jobb om man kör genom bussningarna och in i järnet. Däremot så ska det vara rejält glappt innan det går genom bussningarna, så det bästa är ju att ta det i tid men vars den gränsen går måste man själv kunna bedöma, det går inte genom några bilder

1 person gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Matshj70 (trådstartaren)

#7 » 19:18:08, 28-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

osla skrev:Åt vilket håll glappar det? I sida fram och tillbaks eller fram och tillbaks i kolven färdriktning? Tänker då du pratar om bussningar som vara hållits på plats av fett så tänker jag att det är schimsen på sidan av cylinder öronen du menar? Är det de så är de ju bara ur med tapparna och lirka i nya schims och i med tappen igen. Är det i själva bussningarna, alltså runt tapparna så kan det ju bli mycket jobb om man kör genom bussningarna och in i järnet. Däremot så ska det vara rejält glappt innan det går genom bussningarna, så det bästa är ju att ta det i tid men vars den gränsen går måste man själv kunna bedöma, det går inte genom några bilder

Tror vi skrev om varandra

Det var schimsen som hade gett upp
Många dumma frågor blir det :uupps: :screwy: ...
Matshj70
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:19, 25-07-2022
Ort: Haninge (Tungelsta)
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR25D 2013

osla

#8 » 19:40:37, 28-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jå har du sett, de gjorde vi
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

ja-bond77

#9 » 20:15:30, 28-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

För vanlig hobbygrävning? Jag skulle inte sätta tid på att schimsa nåt axiellt, bara KÖR! Finns det axiellt glapp så ser du ingen förvärrande/skadande effekt av det de närmaste 5000 timmarna skulle jag säga...

Jag kan förstå att ett visst "tillfixningssyndrom" infinner sig efter inköp av sin första maskin, för att få den i toppskick. Men det är fullständigt bortkastad tid enligt mitt tycke.

Nån som tycker jag har fel?

Första man kan kolla som har verklig, skadlig effekt är glapp i kungen(bomviksleden). Är väl den som kanske börjar glappa först? Om maskinen ifråga ens har bomvik? Mätt nått med typ bladmått mott fast punkt där? Radiellt glapp alltså...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Matshj70 (trådstartaren)

#10 » 08:09:00, 29-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:För vanlig hobbygrävning? Jag skulle inte sätta tid på att schimsa nåt axiellt, bara KÖR! Finns det axiellt glapp så ser du ingen förvärrande/skadande effekt av det de närmaste 5000 timmarna skulle jag säga...

Jag kan förstå att ett visst "tillfixningssyndrom" infinner sig efter inköp av sin första maskin, för att få den i toppskick. Men det är fullständigt bortkastad tid enligt mitt tycke.

Nån som tycker jag har fel?

Första man kan kolla som har verklig, skadlig effekt är glapp i kungen(bomviksleden). Är väl den som kanske börjar glappa först? Om maskinen ifråga ens har bomvik? Mätt nått med typ bladmått mott fast punkt där? Radiellt glapp alltså...

Hehe, du verkar vara en riktig (maskinägare)människokännare… men det kommer vara betydligt mer än för hobbygrävning. Ska förbereda för ca 150 m grusväg plus en massa mer (ja jag vet att jag borde skaffat en större maskin, men av olika anledningar så vart det den här storleken), vi ska bygga upp en hästgård från en helt obebyggd bit mark
Vill fixa till den innan jag kör ut den där den ska ”arbeta” för där är det helt öde, ingen tillgång till vatten, verktyg så händer det nått så måste jag baxa hem den igen.
Många dumma frågor blir det :uupps: :screwy: ...
Matshj70
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:19, 25-07-2022
Ort: Haninge (Tungelsta)
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR25D 2013

Matshj70 (trådstartaren)

#11 » 08:13:12, 29-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Saknas bussning helt - vet eller gissar du? Jag har syskonmaskinen ec27c med div glapp som ser förskräckligt ut men är "bara" slitna bussningar och tappar. Är det i cylinderöronen det glappar så är det sannolikt stålbussningar samt slitna tappar som är problemet. Har tapparna (med den idiotiska fyrkantsskallen) rört sig och slagit upp hålen i bom och sticka så blir det tråkigare och dyrare (läs expanderbult). Ta isär och kolla noga du behöver. Jobbet kan du göra själv om du kan slå ur och i bussningar själv.

Tack!
Var hittar man reservdelar till rimliga priser till Volvo maskiner?
Nu verkar det vara schims som behövs beställas
Många dumma frågor blir det :uupps: :screwy: ...
Matshj70
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:19, 25-07-2022
Ort: Haninge (Tungelsta)
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR25D 2013

jpd

#12 » 09:05:33, 29-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Matshj70 (trådstartaren)

#13 » 06:58:04, 10-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

jpd skrev:https://www.hjobulten.se/kategori/shims-standard-hardade

Finns det någon fysisk butik eller verkstad man kan vända sig till för att handla reservdelar(förutom SWECON)
Storstockholm (helst söder om)
Många dumma frågor blir det :uupps: :screwy: ...
Matshj70
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:19, 25-07-2022
Ort: Haninge (Tungelsta)
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR25D 2013


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se