Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Köpråd, bra allroundmaskin

11 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#1 » 11:47:29, 07-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena!

I över 15 år har jag haft en traktor, traktorgrävare, tippvagn och griplastarvagn (Zetor 7245, Hydrema 807, Bredöl, Mowi 75-250). Jag funderar dock på att sälja/byta in traktorgrävare, griplastarvagn och eventuellt traktorn, och köpa en lite nyare maskin att ersätta dem med. Jag använder griplastarvagnen extremt lite och traktorn ganska lite. Traktorgrävaren, en Hydrema 807 1983, är stark och har bra räckvidd, men är lite för stor och tung för att vara riktigt bra hemmavid, och den börjar också bli gammal. Att underhålla alla fyra grejer är onödigt kostsamt och stjäl massor av plats.

Som alla vet är det omöjligt att hitta den perfekta allroundmaskinen; man får offra något vad man än väljer. Jag har snurrat det här i huvudet åtskilliga gånger de senaste åren och har till slut kommit fram till att jag vill ha antingen en hjulgrävare på omkring fem ton, eller en nyare och lite smidigare traktorgrävare. Det lockar verkligen att kunna snurra fritt hela varv när man gräver och rör sig, samtidigt som det är skönt att ha frontlastare med rejäl skopa fram. När jag lastar sand lastar jag dock oftast min tippvagn eller tar skopvis - jag jobbar mest inom hundra meter från hus och hall, så stor skopa fram är nog inget måste trots allt.

Det jag gör och vill kunna göra är att gräva, lasta, lyfta, dra en tippvagn samt förflytta mig kortare sträckor. Jag vill också kunna köra runt på tomt, gräsmatta och inne i min ganska trånga maskinhall om möjligt utan att meja ner allt i min väg. Jag övervägde kompaktlastare eller liknande, men de är inte optimala för det jag vill kunna göra. En hjulare och rövhacka kan göra allt jag vill och kostar mindre för motsvarande maskin.

Nu till det roliga: förslag på maskin! :)

Jag siktar på att lägga 200-250 000 plus moms. Då blir det ca 100-150 000 mellan när jag sålt mitt gamla. Jag vill ha rototilt och gärna men inte nödvändigtvis krabbstyrning. Planer-, gärna smalskopa och gafflar.

En Volvo EW50 hade varit klockren och verkar ofta gå för 200-250K, men de dyker inte upp ofta. Det finns ju åtskilliga midigrävare omkring fem ton men inte lika många hjulgrävare, och det är svårt att hitta rätt. Jag har bl.a. kikat på Yanmars B75W, men den är onödigt stor och tung. Har också kikat på JCB 3-4CX, men de äldre 3CX ... vet inte, de är ju beprövade men ser inte superimponerande ut, och fyrorna (som har krabbstyrning) är för dyra. Bobcat E55W och Wacker Neuson 6503 hade varit en dröm, men kostar i regel för mycket då de är relativt moderna. Vet inte om de äldre Pel-Job är lättare att hitta än Volvos EW - de är väl i princip samma maskin (?).

Tipsa gärna om era bästa allroundmaskiner i 200K-klassen, och tack på förhand!

För tydlighetens skull: jag är inte intresserad av bandare. Marktryck och framkomlighet är såklart bättre, men jag vill som sagt kunna köra omkring i och omkring hallen, upp till föräldrar 500 meter bort med vagn och kommer heller inte ratta omkring i meterdjup gyttja alltför ofta.

Det finns en vad det verkar sparsamt använd hjulare från 2017 på Blocket just nu för 199 000. Har dock aldrig hört talas om märket Wolwa, men priset verkar bra.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol



magloman

#2 » 14:07:59, 07-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kommer sakna frontlastare om du köper grävmaskin
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#3 » 14:46:31, 07-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, kanske. Å andra sidan saknar jag att kunna lyfta pallar inne i hallen nu, och att kunna svänga ordentligt när jag gräver. Det går som sagt inte att hitta den perfekta maskinen till alla ändamål. Jag använder inte min frontlastare på min Hydrema jättemycket, men visst, i sommar har jag både kört fram jord till ett större stockbord jag gjorde och till en ny grässlänt. Det hade jag nog å andra sidan kunnat göra hyggligt med en grävmaskin också. Dels är det inga avstånd, så även mindre skopor hade funkat, alternativt med en tippvagn på grävaren. Det är såklart möjligt att en modernare trg hade känts bättre att använda också, särskilt en som har rototilt och är lite lättare. Samtidigt har jag insett att jag gräver och lastar en del (vi byggde nytt 2015 och man öppnar en yta där, jämnar ut en där, flyttar, planerar, höjer, hämtar sand osv). Med gafflar på en grävare kommer jag sannolikt också kunna köra in i min hall, plocka upp en vedpall och sätta den ovanpå en annan mycket lättare än jag kommer med en trg med gafflar fram.

Men ja, det är skitsvårt som sagt! Hade jag haft en frontlastare på min traktor hade valet varit mycket enklare (hjulgrävare), men det har jag inte och det är inte värt att köpa en lastare eller traktor med en på enbart för det.

Oaktat allt detta kan man ju diskutera och föreslå maskiner ändå, såklart. :)
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

magloman

#4 » 15:33:06, 07-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inget att komma med för den budgeten. Nyare än -83 med tiltrotator och i den mest populära storleksklassen, gör att du nog får leta länge.

Hur är det med gamla hyrmaskiner från england eller i europa?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

bm1113

#5 » 16:29:40, 07-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan bara Hålla med Maglomann där Vad jag vill minnas att jag läst på forumet med så har det väl varit lite problem speciellt på äldre hjulare med att ha ork till att dra vagn med så tänkte med vad en sådan orkar om du nämner skogen tex
Låter väl annars som att du pratar om någon Mecalac men vad jag läst här så kan det nog med bli mycket mekande på äldre sådan med

Så jag vet inte jag hade nog satsat pengar i Hydreman du har går ju tex att köpa pallgaffel ställ att ha i grävarmen med om du vill ha smidigare
Men hoppas du får fler svar
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Trigon

#6 » 19:47:33, 07-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hydrema har ju nån grävlastarvariant med runomsvängande hytt/bakdel, så att man med lite god vilja kan lasta sin egen frontskopa. Jag har bara sett nån enstaka begagnad till salu för nåt år sen, tror det var en 614. Vet inte hur bra de funkar i praktiken, dessutom är utbudet litet, och din budget troligen för tajt också, men tänkte ändå det kunde vara värt att nämna.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Mattias Petterson

#7 » 06:26:07, 08-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mecalac tror jag på, verkar jäkligt användbar
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#8 » 12:02:39, 08-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tankar. :)

Ja, Hydrema har flera trg som är självlastande fram/bak. Tror till och med att den gamla 805 kunde det. Kul finess även om man kanske inte använder det jätteofta.

Mecalac har jag tittat en del på tidigare, men inte nu. Ju mer udda maskin, desto dyrare att både hitta och hålla igång, och jag gissar att det är få firmor här hemma som servar dem. Vid en snabb googling hittar jag i alla fall några som säljer och servar dem. Men ja, de är ju verkligen allsidiga. Den minsta av dem verkar vara en sjutonsmaskin. Här är ett par fina. Den översta är för tung, men har många bra bilder. Jösses, kolla skicket på den nedre av de två. :P

https://www.mascus.se/entreprenadmaskin ... jrcli.html

https://www.mascus.se/entreprenadmaskin ... dv5qd.html
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#9 » 22:23:38, 24-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plötsligt händer det! :)
Tillåt mig presentera min nya lekkamrat:
https://cdn.discordapp.com/attachments/ ... 191644.jpg

Efter mycket velande och letande - först efter en hjulare från omkring 2000, sedan efter en larvare från ca 2010, snubblade jag genom grannen som jobbar på Staffans maskin på ett ekipage i närheten. Egentligen lite för fint/dyrt för våra behov, men till skillnad från en bil som tappar tio procent av värdet när du kör runt hörnet från handlaren, kan man alltid sälja tillbaka den utan alltför stort tapp efter ett tag eller byta mot något annat om den inte skulle fungera tillfredsställande. Min Hyundai är från 2015 med ganska exakt 4 500 timmar under bältet, har alla funktioner jag behöver och är så pass ny att jag förhoppningsvis inte ska behöva fixa saker i parti och minut. Jag har haft min traktorgrävare i cirka tolv år nu och traktorn i sjutton. Har jag den här lika länge är jag pensionär, haha.

Den här vet jag var den har varit, jag vet att jag har nära till service och kunskap i duktig granne (som f.ö. hänger här ibland) och den är lagom stor. Den har dessutom gripkassett och vagn, planer-, gräv- och smalskopa ingick, jag köpte till pallgaffelställ billigt (jag flyttar en hel del vedpallar och vill inte köpa ytterligare en maskin bara för pallhanteringen) och så fick jag med en tjälkrok på köpet.

Nu ska jag bara lära mig alla tusen knappar och reglare. :P Jag ska få en instruktionsbok vad det lider. Just nu sliter jag mitt hår över att jag inte hittar var jag styr hydrauluttaget. Jag får väl tömma vagnen med skopan i morgon i väntan på att kunna ringa grannen och fråga. :)

8 personer gillar det här inlägget.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

bm1113

#10 » 00:15:54, 25-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sedär Grattis Hoppas du får många roliga stunder med den :thummar:
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#11 » 13:09:24, 25-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

bm1113 skrev:Sedär Grattis Hoppas du får många roliga stunder med den :thummar:


Tackar! :)
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1540, d557017 och 19 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se