Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Olje och avgasläckage gammal hjulgrävare

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Case1989 (trådstartaren)

#1 » 19:43:01, 15-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag har haft en case poclain 61p hjulgrävare 1989 under ett par månader. Den har fungerat bra de timmar jag kört den men sista veckan har jag märkt att det ryker från motorrummet. Jag trodde det berodde på ett hål i ljuddämparen men när jag kollade motorn under tomgång kom det rök från ett rör/ slang som sitter i motorblocket likt en dräneringsslang och slutar en bit under motorn. Det droppade olja ur detta rör också under tiden som motorn var igång. Det kommer alltså både rök/ avgaser och olja från detta rör.
Jag är ganska dålig på motorer så hoppas nån kan hjälpa mig med en förklaring om vad detta kan vara för fel.

Mvh
Micke
Linköping
Case1989
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:13:41, 15-09-2022
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Case poclain 61p



torbjorn_forsman

#2 » 20:46:02, 15-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som om det röret är vevhusventilationen. Om det blåser ut onormalt mycket där så är den vanliga orsaken att det av någon anledning inte är så tätt som det borde vara mellan förbränningsrum och vevhus i motorn. Kan t ex röra sig om kolvringar som inte tätar av någon anledning, spricka eller brännhål i kolv, slitna ventilstyrningar eller kanske något helt annat.

Går motorn helt normalt i övrigt? Inga tecken på ojämn gång, att någon cylinder är svagare än de andra? Drar den onormalt mycket olja? Vad är det för motor som sitter i maskinen (fabrikat, typbeteckning etc)?

Enkla saker som kan vara värda att prova:
-Se över om allt som har med vevhusventilationen att göra är i ordning. Ibland kan det finnas ytterligare en ventilationsanslutning t ex på ventilkåpan, det kan finnas oljeavskiljare, backventiler eller andra prylar där slangar/rör är anslutna till motorn, som kan behöva rengöras emellanåt. Kolla om det verkligen är originalutförande att det bara är ett ventilationsrör som går ner på sidan av motorn, på en så modern maskin som '89 kan det mycket väl tänkas att den har haft s k sluten vevhusventilation från fabrik.
-Om du har anledning att misstänka fastbeckade kolvringar (t ex om det har slarvats med oljebyten eller om motorn sällan har fått gå så länge att den verkligen blir genomvarm), så prova att byta olja, använd då en olja med bra sotlösande egenskaper, och kör några timmar med hög motorbelastning så att oljetemperaturen också blir hög, se om det förbättras. Räkna med att göra minst ett olje- och filterbyte till inom snar framtid.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Case1989 (trådstartaren)

#3 » 22:12:20, 15-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Thorbjörn och stort tack för utförligt svar.

Jag tycker motorn går bra och det har inte förändrats under de 2,5 månader jag haft den. Den går jämnt i mina öron. Jag har noterat mindre oljeläckage men inte i den omfattning jag såg idag då det droppade konstant från det nämnda röret och mer i takt med att jag höjde varvtalet på motorn.

Enligt instruktionsboken är det en Deutz F4L 913, luftkyld. Allt har fungerat bra tills jag märkte röken från motorrummet. Lampan för igensatta hydrualoljefilter började lysa i samma veva men det har ju knappast något samband antar jag. De filtrena bytte jag men lampan lyser likt förbannat och hydrauloljan ser bra ut tycker jag.

Jag ska kolla motorn och ta med mig det du sagt. Olja och filterbyte klarar jag av i alla fall.

Tack än en gång
Case1989
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:13:41, 15-09-2022
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Case poclain 61p


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se