Det låter som om det röret är vevhusventilationen. Om det blåser ut onormalt mycket där så är den vanliga orsaken att det av någon anledning inte är så tätt som det borde vara mellan förbränningsrum och vevhus i motorn. Kan t ex röra sig om kolvringar som inte tätar av någon anledning, spricka eller brännhål i
kolv, slitna ventilstyrningar eller kanske något helt annat.
Går motorn helt normalt i övrigt? Inga tecken på ojämn gång, att någon cylinder är svagare än de andra? Drar den onormalt mycket
olja? Vad är det för motor som sitter i maskinen (fabrikat, typbeteckning etc)?
Enkla saker som kan vara värda att prova:
-Se över om allt som har med vevhusventilationen att göra är i ordning. Ibland kan det finnas ytterligare en ventilationsanslutning t ex på ventilkåpan, det kan finnas oljeavskiljare, backventiler eller andra prylar där slangar/rör är anslutna till motorn, som kan behöva rengöras emellanåt. Kolla om det verkligen är originalutförande att det bara är ett
ventilationsrör som går ner på sidan av motorn, på en så modern maskin som '89 kan det mycket väl tänkas att den har haft s k sluten
vevhusventilation från fabrik.
-Om du har anledning att misstänka fastbeckade kolvringar (t ex om det har slarvats med oljebyten eller om motorn sällan har fått gå så länge att den verkligen blir genomvarm), så prova att byta olja, använd då en olja med bra sotlösande egenskaper, och kör några timmar med hög motorbelastning så att oljetemperaturen också blir hög, se om det förbättras. Räkna med att göra minst ett olje- och filterbyte till inom snar framtid.