Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Ett bobcat grävagregat.

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#1 » 19:57:55, 04-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har hittat till mig lite hastigt och lustigt.

Först undrar jag om någon är bekant med modellen och kan berätta något om det. Finns ingen typskylt på det men på hydraulcylindrarna sitter en etikett från någon svensk hydraulfirma. Ingen bild men det kommer. Förra ägaren har haft det på en 635(?) men den var så slut i hydraulen att den bara blev använd två gånger innan maskinen såldes och deyta blev kvar till nu.
Planen är väl att konvertera till traktorfäste men inte förstöra bocat fästet mer än att med skärbrännare och slipskiva ska det gå att få på det på en bobcat igen. Kanske kanske jag kunde fästa det i ramen under lastaggregatet på avanten. Men det är högst osäkert att det blir så. En annan möjlighet vore väl att att skaffa en liten bensinare eller elpump och sätta en hjulaxel och sits på den så den blir som en såndär billig sak från kellfri man flyttar sig med a'la Brøyt.
Nu lite bilder..
Bild
Bild
Bild
Bild

Typskylten på ventilpaketet:
Bild

Det fösta som ska bytas är matarslangarna. De är 3/4" och väl korta..
Skopan är ju ett skämt mrn den får väl vara kvar tills något vettigare kommer i min väg.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



Stridis2

#2 » 20:18:21, 04-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan att veta, men vita grävaggregat på en Bobcat inbillar jag mig brukar vara antingen Bobcat original eller Mara (mycket passande namn enligt vad jag tycker om sådana konstruktioner! :djaevul: )
Tycker även det liknar ett annat Mara-aggregat som jag sett, fast detta är klenare byggt.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#3 » 22:24:11, 06-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja jag vet faktist inte. Bergkvists hydraulik i skillingaryd (idag heter de stacke) har gjort kolvarna. Så funderar på om vaggerydsgävaren kan haft något med detta att göra. Det är väldigt snygga plåtskärningar om det är ett rent hemmabygge.

En ny slang till matartryck blev det och de gamla slangarna koplades ihop till en retur. Det har inte snålats med ledningsdimmensionerna. Det är 1/2" ledningar och JIC koplingar på aggregatet och matarslangarna var 3/4" men det fick bli 1/2" till trycksidan nu.
Ikväll svetsade jag på fästen för 3punkt men har inte hunnit provköra. Det är kstegori 1 från en gammal bögballetratt. Det var vad som smidigt fanns att knycka. Får bli kraftigare fästen sfnare om/när dessa ger med sig.
Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#4 » 21:20:44, 08-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag blev det tillfälleför provkörning. Förenade nytta med nöje och letade reda på ett utlopp fån gödselplattan. Agregatet funkar men spakordningen är ju avig mot skogskranen så jag vill helst bygga på tvåspak.. Koppa om slsangar och funktioner skulle väl gå iofs men det är ju fel... Tycker skopkolven inte riktigt orkar vad denborde. Sitter inga choker någonstans på grävfuntionerna så det får nog bli en översyn på den. Det är gansk stora rost och slagskador på kolvstången med men jag ser inget läckage ändå..


Bild
Bild
9
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se