Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Maskinen dör

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Lasseatlas (trådstartaren)

#1 » 13:35:57, 22-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har nog tidigare frågat, har en ATLAS 1404 som krånglat en tid
Den lägger av vid belastning, tex vis svängning (Inte hjulen) skjuta ut skopan / stickan, känns som ett typiskt bränsleproblem
Har kollat och bytt filter, ledningar, bytt matarpump tryckt igenom E85 genom pumpen men hjälper inte
Nu har jag rivit maskinen och tagit ur pumpen, tänkte ta isär och se hur den ser ut inuti
Kan spridarna beckat igen? den startar och går men känns inte som att den går rent och den är orkeslös
vad mer kan man kolla ?
Vart hittar jag renoveringssats till kompressorn ?


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Lasseatlas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:24, 21-08-2017
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: ATLAS 1404 & Cat 910 80U



torbjorn_forsman

#2 » 15:27:50, 22-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak som borde ha kollats innan du började riva är, att koppla in en manometer och mäta matartrycket, håll sedan koll på det dels medan motorn går normalt och i all synnerhet vad som händer med trycket ögonblicken innan motorn dör av.
Man borde också ha kollat att laddtrycket från turbon verkligen kommer fram till insprutningspumpens rökbegränsare och att den fungerar som den ska (hela membran och fjädrar osv). Om det är problem med rökbegränsaren så kommer ju insprutningspumpen aldrig att leverera större bränslemängd än vad motorn kan bränna upp rökfritt utan laddtryck från turbon, och det motsvarar ett minst sagt måttligt effektuttag.

Jag ser att det finns stålomspunna slangar i bränslesystemet, de är högst misstänkta - gummislangen innanför omspinningen kan vara så dålig att det sugs in luft rakt genom gummit trots att slangen ser fin ut utvändigt.

Kolla även ev sugsil i tanken så att inte den är igensatt.

Hur ser avgaserna ut vid tomgång resp belastning (osynliga, vit rök, grå/blå rök, svart rök etc)? Luktar det onormalt mycket eller illa om avgaserna?
Verkar motorn gå jämnt på alla cylindrar eller kan det tänkas att en cylinder inte riktigt är med? Kan ju kollas genom att bedöma om avgasporten eller toppen är tydligt kallare på en viss cylinder än de övriga då motorn går belastad, om man inte har IR-termometer kan man stänka snö eller vatten på delarna för att se om det ångar bort långsammare från någon av dem.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

osla

#3 » 16:19:38, 22-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den såg väldigt oljig ut kring fläkten, läge att ta isär och rengöra kylflänsarna på cylindrar och toppar innan den går för varm och du har mer bekymmer. Fläktkyld är ju både bra och dåligt och noga att hålla rent på kylflänsarna
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se