En sak som borde ha kollats innan du började riva är, att koppla in en manometer och mäta matartrycket, håll sedan koll på det dels medan motorn går normalt och i all synnerhet vad som händer med trycket ögonblicken innan motorn dör av.
Man borde också ha kollat att laddtrycket från turbon verkligen kommer fram till insprutningspumpens rökbegränsare och att den fungerar som den ska (hela membran och fjädrar osv). Om det är problem med rökbegränsaren så kommer ju insprutningspumpen aldrig att leverera större bränslemängd än vad motorn kan bränna upp rökfritt utan laddtryck från turbon, och det motsvarar ett minst sagt måttligt effektuttag.
Jag ser att det finns stålomspunna slangar i bränslesystemet, de är högst misstänkta - gummislangen innanför omspinningen kan vara så dålig att det sugs in
luft rakt genom gummit trots att slangen ser fin ut utvändigt.
Kolla även ev sugsil i tanken så att inte den är igensatt.
Hur ser avgaserna ut vid tomgång resp belastning (osynliga, vit rök, grå/blå rök,
svart rök etc)? Luktar det onormalt mycket eller illa om avgaserna?
Verkar motorn gå jämnt på alla cylindrar eller kan det tänkas att en cylinder inte riktigt är med? Kan ju kollas genom att bedöma om avgasporten eller toppen är tydligt kallare på en viss cylinder än de övriga då motorn går belastad, om man inte har IR-termometer kan man stänka snö eller vatten på delarna för att se om det ångar bort långsammare från någon av dem.