Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Vad härnäst - grävare eller?

14 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Macco_Pe (trådstartaren)

#1 » 08:16:57, 13-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla,
Kanske mer en allmän tråd men visst grävfokus så postar här! Lider av svår beslutsångest över nästa maskininköp (som min posthistoria nog visar), och tar tacksamt emot alla tankar.
Arbetar ”9-5” kontorsjobb men har ett litet bestånd av får, ca5ha beten och gör mindre entreprenadverksamheter lokalt. Detta innebär grusuppfarter, mindre dräneringar mm.
Maskinpaken består av:
2tons grävare, 26hk kompakttraktor (lyfter ca 300kg i frontlasaren), 2.5tons tippsläp, padda. Har betesputsar mm.

Jag drar grävaren bakom traktorn i modiga 20km/h men räcker för de kortare turerna jag gör.

Nu till mtt dilemma, jag bygger på entreprenadverksamheten för framtiden och återinvesterar det jag tjänar. Jag får förfrågningar på uppdrag där mina små maskiner inte riktikt räcker eller jag behöver hyra in. Mina tankar är nu:

- större bandad grävare. Kommer innebära att beställa transport om jag inte samtidigt köper något kapabelt att dra den?
- mindre hjulgrävare. Förlorar viss förmåga att dika åkrar mm?
- mindre dumper. Antingen typ1-2tons kompaktdumper eller minsta hydreman?
- större traktor. Fyller egentligen ingen större funktion om jag inte behöver transportera tyngre?
- annat?

I steg blir det förhoppningsvis allt ovan men var börja?

Tacksam för all input!
Macco_Pe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:01, 12-06-2018
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle TE A-20



Mattias_E

#2 » 09:19:15, 13-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som du själv nämner så drar det med sig problem med transporter. Du skriver att du ibland hyrt in större maskin, är inte det bästa alternativet?

Tjänar du verkligen nog för att en (troligtvis) så stor investering ska bära sig? Har inte koll på prisläget för den typen av maskiner men brukar läsa här om hur uppskruvat det är inom det segmentet som du lär titta på.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

88ecr

#3 » 10:15:05, 13-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår hyra kanske ej ändå rätt om de är kvälls jobb. Men är nog ett allternativ, alttid ny servad maskin, behöver ej bry sig destovidare, avskriva till fullo med hyran. Större haverin ej kundens problem

Kanske kompakt traktorn först förstora till att dra en 4-5 tonns grävare, då även flytta grus samt jord med en sån?

Alltså byt traktorn, hyr grävare.



En bekant som har 5-8-13-20 tonns grävare. Kunder som de ända är tim debiteringen storlek far han med 5 tonns och sitter i en vecka med de jobbet 13 eller 20 tonnaren skulle gjort på en dag........
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Macco_Pe (trådstartaren)

#4 » 13:52:13, 13-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias_Edeslätt skrev:Som du själv nämner så drar det med sig problem med transporter. Du skriver att du ibland hyrt in större maskin, är inte det bästa alternativet?

Tjänar du verkligen nog för att en (troligtvis) så stor investering ska bära sig? Har inte koll på prisläget för den typen av maskiner men brukar läsa här om hur uppskruvat det är inom det segmentet som du lär titta på.


Alla pengar som verksamheten drar in läggs på maskiner, lönen från dagsjobbet tar vardagen. Det är en investering inför framtiden att ha maskinerna betalda och klara så att säga.
Macco_Pe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:01, 12-06-2018
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle TE A-20

Macco_Pe (trådstartaren)

#5 » 13:53:23, 13-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

88ecr skrev:Förstår hyra kanske ej ändå rätt om de är kvälls jobb. Men är nog ett allternativ, alttid ny servad maskin, behöver ej bry sig destovidare, avskriva till fullo med hyran. Större haverin ej kundens problem

Kanske kompakt traktorn först förstora till att dra en 4-5 tonns grävare, då även flytta grus samt jord med en sån?

Alltså byt traktorn, hyr grävare.



En bekant som har 5-8-13-20 tonns grävare. Kunder som de ända är tim debiteringen storlek far han med 5 tonns och sitter i en vecka med de jobbet 13 eller 20 tonnaren skulle gjort på en dag........


Ja traktorn har jag varit inne på många gånger att växla upp…..hmmm…..
Macco_Pe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:01, 12-06-2018
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle TE A-20

Stridis2

#6 » 12:05:13, 14-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bra traktor kan vara användbar till mycket, men ska du bara ha den för att transportera grävare är det inte traktor det första du ska köpa. Tänk som så att hur många timmar kan du fakturera för varje maskintyp. När jag ska flytta min grävare (12 ton) så kostar det mig 1500 kr per gång. Blir ganska många flyttar innan det betalt att köpa något eget.
Har du en 2 tons grävare så kommer du åt att dränera runt hus och liknande (vet dock inte om den gräver tillräckligt djupt för att vara effektiv). Men ska du på och dika så hade jag inte gått på mindre än min 12-tonanre. Inte så mycket för lyftkraft som räckvidd. När jag rensar diken och står på ena sidan så är det inte mycket mer än det räcker till att lägga massorna på den andra sidan. Sedan inbillar jag mig att priset sjunker ganska mycket om man går upp till 12 ton plus, jämfört med mindre än 9 ton. Var så i alla fall när jag köpte min.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

88ecr

#7 » 12:15:07, 14-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med taktorn även hjul lastar jobben?

1 person gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Macco_Pe (trådstartaren)

#8 » 19:04:05, 14-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:En bra traktor kan vara användbar till mycket, men ska du bara ha den för att transportera grävare är det inte traktor det första du ska köpa. Tänk som så att hur många timmar kan du fakturera för varje maskintyp. När jag ska flytta min grävare (12 ton) så kostar det mig 1500 kr per gång. Blir ganska många flyttar innan det betalt att köpa något eget.
Har du en 2 tons grävare så kommer du åt att dränera runt hus och liknande (vet dock inte om den gräver tillräckligt djupt för att vara effektiv). Men ska du på och dika så hade jag inte gått på mindre än min 12-tonanre. Inte så mycket för lyftkraft som räckvidd. När jag rensar diken och står på ena sidan så är det inte mycket mer än det räcker till att lägga massorna på den andra sidan. Sedan inbillar jag mig att priset sjunker ganska mycket om man går upp till 12 ton plus, jämfört med mindre än 9 ton. Var så i alla fall när jag köpte min.


Väldigt bra poänger! En större traktor är egentligen endast nödvändig att flytta med vilket tar länge innan den betalat sig :shake_hands:
Macco_Pe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:01, 12-06-2018
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle TE A-20

Macco_Pe (trådstartaren)

#9 » 19:11:05, 14-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

88ecr skrev:Med taktorn även hjul lastar jobben?


Min spaning är att en traktor är både dyrare och större än motsvarande hjullastare som lyfter samma vikt, dessutom mer svårmanövrerad, så är svårt konkurrrera om de jobben? Däremot är en teleskoplastare med trepunkt och kraftuttag en kittlande tanke men priset springer snabbt iväg…..
Macco_Pe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:01, 12-06-2018
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle TE A-20

88ecr

#10 » 19:17:43, 14-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Macco_Pe skrev:
88ecr skrev:Med taktorn även hjul lastar jobben?


Min spaning är att en traktor är både dyrare och större än motsvarande hjullastare som lyfter samma vikt, dessutom mer svårmanövrerad, så är svårt konkurrrera om de jobben? Däremot är en teleskoplastare med trepunkt och kraftuttag en kittlande tanke men priset springer snabbt iväg…..


Jag vet, men i din lista fattades hjulastare, vet att transportera grus runt ett hus såå mycket smidigare med hjulastare. Men, hjulastare lite sämre att dra en lavett. din kommande grävare? Därför liksom kompromiss storlekar större än er nuvarande traktor, inklusive frontlastare. då drar ni vagn samt flyttar grävaren samt gör skopa jobben med traktorn tills nu skaffar hjulastare? Givetvis klenare lastare, ej så stor traktor, sådan som ni flyttar den maskin ni nu vill ha? De var så jag funderade.

1 person gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Martin.Eriksson

#11 » 20:24:38, 14-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grävlastare

Skickat från min SM-A035G via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

magloman

#12 » 20:49:03, 14-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

+1

Kräver sin förare men klockren när man bemästrar den
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

JengaPRO

#13 » 21:00:11, 14-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller nog på traktorgrävare jag också. Små jobb är där dom har sin styrka.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Macco_Pe (trådstartaren)

#14 » 22:18:42, 14-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

88ecr skrev:
Macco_Pe skrev:
88ecr skrev:Med taktorn även hjul lastar jobben?


Min spaning är att en traktor är både dyrare och större än motsvarande hjullastare som lyfter samma vikt, dessutom mer svårmanövrerad, så är svårt konkurrrera om de jobben? Däremot är en teleskoplastare med trepunkt och kraftuttag en kittlande tanke men priset springer snabbt iväg…..


Jag vet, men i din lista fattades hjulastare, vet att transportera grus runt ett hus såå mycket smidigare med hjulastare. Men, hjulastare lite sämre att dra en lavett. din kommande grävare? Därför liksom kompromiss storlekar större än er nuvarande traktor, inklusive frontlastare. då drar ni vagn samt flyttar grävaren samt gör skopa jobben med traktorn tills nu skaffar hjulastare? Givetvis klenare lastare, ej så stor traktor, sådan som ni flyttar den maskin ni nu vill ha? De var så jag funderade.


Yes jag är med :nikka: :thumme: Är en bra poäng. Hade en liten hjullastare förut faktiskt, men en lite större traktor kanske….
Macco_Pe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:01, 12-06-2018
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle TE A-20


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ram1 och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se