Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Terex TW85 eller 55/57W

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Macco_Pe (trådstartaren)

#1 » 09:42:24, 18-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla,
Flyttade upp mitt sökkriterie något och inkluderade även Terex TW85/Schaeff TW95, dvs ca9 ton. Denna känns ”lite för stor” (konstigt jag vet) för mina användningsområden men kostnaderna för en 2015 med ca 5000-7000 timmar är ungefär samma som för en Hyundai 55W, Doosan 55/57 mm med samma beg-nivå. Känns instinktivt galet att köpa en mindre maskin men det jag gör (”hobbyverksamhet”, grusplaner, uppfarter, dikesrensning på grusvägar, något minireningsverk mm) kanske inte behöver mer?

Så, med mottot ”köp hellre en storlek större” i bakhuvudet vad ger en mindre maskin för fördelar? Är ingen expert, lär mig längs vägen, så all input mottages tacksamt!

//M
Macco_Pe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:01, 12-06-2018
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle TE A-20



Orsa

#2 » 09:53:32, 18-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åtkomst på trånga platser och ev skillnader vid maskinflytt. Gäller för samma märke. Annars gäller väl mer är bättre än lite.
Om olika märken får du fundera på hur varje märke har det med reservdelar och service/rep.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Macco_Pe (trådstartaren)

#3 » 13:22:13, 18-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orsa skrev:Åtkomst på trånga platser och ev skillnader vid maskinflytt. Gäller för samma märke. Annars gäller väl mer är bättre än lite.
Om olika märken får du fundera på hur varje märke har det med reservdelar och service/rep.


Ja det är kansle åtkomsten jag mest funderar på…. Service mm är lika för i princip alla märken då jag bor nära Kungälv/Göteborg med de flesta ÅF inom ”hjulandes” avstånd. Till Terexens fördel är ju delad bom, vilket i princip inga av minstingarna har, vilket eventuellt gör den mer ”behändig”. Men är vankelmodig…..
Macco_Pe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:01, 12-06-2018
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle TE A-20

Martin_N

#4 » 11:25:50, 21-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har alltid haft hjulgrävmaskiner som gårdsmaskiner och 10 ton är nog max vad man kan ha om man vill kunna köra utanför vägen någon gång vid gynsamma förhållanden. Med den storleken kan man också lasta direkt på lastbil eller traktor släp utan problem, bryta stubbar även om man då önskar att den vore större. Men den lämnar spår efter sig så twin däck är nog bra.
Sen finns det givetvis många tillfällen man önskar att den vore mindre också.
Martin_N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:59, 12-02-2007

Macco_Pe (trådstartaren)

#5 » 08:18:38, 22-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin_N skrev:Vi har alltid haft hjulgrävmaskiner som gårdsmaskiner och 10 ton är nog max vad man kan ha om man vill kunna köra utanför vägen någon gång vid gynsamma förhållanden. Med den storleken kan man också lasta direkt på lastbil eller traktor släp utan problem, bryta stubbar även om man då önskar att den vore större. Men den lämnar spår efter sig så twin däck är nog bra.
Sen finns det givetvis många tillfällen man önskar att den vore mindre också.


Mycket bra input, tack! Funderat kring exakt detta! Tog en hyrd Wacker EW65 (7 ton) över gräsmattan utan större märken men nu är det ju i princip betong i torkan…. En åker i oktober är ju liite annorlunda :uupps:
Macco_Pe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:01, 12-06-2018
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle TE A-20


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se