Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Dags för nya band?

19 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Stridis2

#16 » 12:42:23, 01-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag skulle montera larvkedjorna på min 12-tonnare gick jag också bet på första kedjan. Slutade med att jag tog av hela kedjan, lade den ner och slog lodrätt. Då fick jag i sprinten.
Men skam den som ger sig, så jag försökte även med den andra kedjan. Då kunde jag meckla in teleskoplastarens gaffelstativ som mothåll. Den sprinten gick i förvånansvärt lätt.
Så min slutsats är att man måste ha ett mycket stabilt mothåll om man ens ska ha en chans att lyckas. En träregel eller sidan på en jordbrukstraktors lastare är ett hopplöst utgångsläge.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Göran Ekman

#17 » 14:39:45, 03-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som god granne vart jag med på ett litet hörn.

Bild
Den lilla pinnen bjöd på lite motstånd. Stod 35 ton på manometern då kröp den i de sista centimetrarna.
Händigt att ha något att lyfta med 400kg kedja.
Bild
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

5 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

uppland2 (trådstartaren)

#18 » 17:25:26, 03-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

...och nu ligger bandet på med första plattan på plats. Tack för hjälpen!
(När jag hade lastaren som mothåll stod den rakt emot kedjan med tryck efter att växelspaken lagts i P-läge.)

3 personer gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

e_pettersson

#19 » 21:11:33, 10-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eran granne har en volvo 140 med den stora bandvagn, ska väll vara lika kedjor som på en 210.
Hamnade att hjälpa dom att laga banden när dom gått av på ett hygge för kanske två år sedan mitt I vintern.
Mathåll fick bli sidan på maskinens skopa.
Skar av den trasiga länken och dit med skarvlänk från entrack. Att få i masterpinnen i volvo ändan gick faktist bra. Att det hålet inte var oskuld hjälpte säkert lite.
I entrack ändan var det värre. När det var en cm kvar efter några timmar med slägga gav jag och den anställda chauffören upp.
När det förmedlades till den yngre ägaren av maskinen vart det lite sura miner. Detta var tydligen enkelt.
Nu har dessa band rammlat i bitar både här och var efter det och dom har försökt själva en gång, hemma vid deras verkstad och lyckades inte halvvägs in i första örat, det som går lätt.. det tycker jag är lite kul. Därefter har dom anlitat en firma som har bärbar press. Sa dom att det gick åt 70 ton tro :klia:
Sammanfattning kan man väll säga att det är inte helt enkelt att bara slå in den lite hastigt.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se