Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

El-konvertering av Mecalacen

26 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Mangan

#16 » 14:44:43, 15-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om vikten inte är så känslig är blyack billigare. Typ truck-motor då. Fast som ger 50 hästar vete tusan.
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)



Stridis2

#17 » 22:00:11, 15-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För mer än 20 år sedan skrotade jag en då gammal Clarktruck som lyfte 1500 - 1600 kg ungefär. Den hade två elmotorer på vardera 7,5 kW för drivningen och en 10kW för pallgaffellyften.
Bara så ni har en hum om vilka storlekar truckar kan ha. Skulle gissa att i en modern truck är det större motorer, men det vet jag inte säkert.
Skulle vi översätta siffrorna rakt över kan vi kanske förvänta oss att en 6-tons-truck har 40 kW motor till lyften.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

diskoper (trådstartaren)

#18 » 00:21:11, 16-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alexn72 skrev:Om du väljer nissan leaf spåret så finns det tex https://evshop.eu/en/conversion-kits/28 ... oller.html


Spännande sida! Men det var nästan lika dyrt med ett färdigt Leaf-kit som med lösa delar. De andra kitten de har är onödigt starka också.

Det kan ju vara värt att kontakta dom och fråga vad de har att erbjuda för min tillämpning!
Mecalac 8cxi -94
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=
Användarvisningsbild
diskoper
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:02, 28-04-2007
Ort: Knivsta
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Mecalac 8cxi
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18

diskoper (trådstartaren)

#19 » 00:36:57, 16-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mangan skrev:Om vikten inte är så känslig är blyack billigare.


Började räkna på det och hittade iofs ett 12V-batteri på Biltema som var förvånansvärt billigt, men när jag kollade nya truckbatterier så verkade det inte bli billigare än nya LiFePo4-celler.

Har googlat runt lite och det finns lite olika bly-batterier. Lead-acid, Lead-carbon och gel. De kan ge lite olika urladdnings och laddningsströmmar, men generellt så blir det ganska långsam laddning av batterierna. Vissa specas till 0.1 eller 0.15C, vilket skulle ge att ett 30 kwh-batteri max kan laddas med 3-4kw och det tar 7-10 timmar. Jag vill ju gärna nå 11kw-laddning så jag kan nyttja en 3-fas 16A fullt.
Mecalac 8cxi -94
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=
Användarvisningsbild
diskoper
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:02, 28-04-2007
Ort: Knivsta
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Mecalac 8cxi
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18

torbjorn_forsman

#20 » 06:46:34, 16-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla blybatterier är av bly-syra-typ. Gelbatterier fungerar elektrokemiskt sett på exakt samma sätt, skillnaden är bara att man har tillsatt något till elektrolyten för att göra den geleartad istället för tunnflytande.
Det finns andra skillnader att ta hänsyn till också, t ex om de är byggda med många tunna plattor för att få låg inre resistans och tåla höga strömuttag (som t ex startbatterier och traktionsbatterier) eller om de har få tjocka plattor vilket ger hög inre resistans men istället tålighet mot vanvård, djupurladdning mm (typiskt på t ex reservkraftbatterier och fritidsbatterier).
Blyet i plattorna kan vara legerat med antingen antimon eller kalcium. Antimon var vanligt i bilbatterier förr i tiden (fram till 80-talet), det ger fördelen att batterierna inte tar skada av överladdning i första taget men nackdelen är att man ständigt måste fylla på vatten i ett sådant batteri. När de kalciumlegerade batterierna var nya på marknaden, skröt man om dem som "underhållsfria".
Som regel tål blybatterier betydligt högre laddströmmar i början av laddningen, det är först när man närmar sig gasningsfasen som laddströmmen måste begränsas för att inte den knallgas som utvecklas ska rycka med sig små blypartiklar från plattorna vilka sedan lägger sig som slam i botten av cellerna och förr eller senare ställer till med kortslutning.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman

#21 » 09:20:20, 16-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag strax utanför kanten av det jag kan. När man pratar om batteriers kapacitet att lagra energi säger man att ett blysyra batteri kan man ta ut ungefär 50% av batteriets kapacitet sedan tar det skada ett litiumbatteri kan man ta ut 90% innan det tar skada. Resonemanget på husbils sidan och förbrukar batterier är att man kan ersätta 200Ah blysyra med med 100Ah LiFeO4 batteri för att ha samma kapacitet.
Haka inte upp er på procentsatserna dom är lite ungefärkanske ur min hjärna. Litiumbatterier batterier är energitätare än blysyra väldigt grovt samma energimängd halva utrymmet.
Hoppas att någon som kan ämnet har lust att utveckla det.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Alexn72

#22 » 12:18:53, 16-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har helt rätt Göran.
Inte nog med att de är mindre än halva storleken, de är mycket lättare
Sen är livslängden på litium mycket bättre än bly med.
Så totalt sett vinner litium på alla punkter inkl pris i de långa loppet.
Man brukar också säga att bly tappar 50% kapacitet varje gång de blir djupurladdat.
Litium klarar inte alls bli djupurladdat.
Men som sagt att ingen av dem ska någonsin blir djupurladdade...
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Göran Ekman

#23 » 12:52:17, 16-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag har förstått det ska väl ett bra BMS skydda litiumbatteriet från att laddas ur så att det skadar någon cell.
Dom som provar elbilar brukar prata om att batteriet ska användas i spannet 10-80 % för att det ska leva länge.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Alexn72

#24 » 20:05:11, 16-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt korrekt de med.
Ett bms ska skydda batteriet och bryta innan batteriet tar skada.
Men som allt annat så är det inte alltid det fungerar som tänkt.
Tex om batteriet laddas ur och sen ligger oladdat i något år så kan de laddas ur under gränsen.
Likaså kan en cell bli dålig och då kan bmset vägra att batteriet används.
Bra på ett sätt... dåligt för de ofta slängs...

Eller en annan klassiker som ofta hittas i datorbatteri...
Bmset får ström från 1 av 3 celler.... gissa vilken cell som blir dålig först...
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

diskoper (trådstartaren)

#25 » 13:58:43, 04-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Inte mycket har hänt i det här projektet, men jag har inte gett upp!

En tanke som återkom är att använda en komplett drivlina från ett annat fordon, och då ligger tex Renault Zoe bra till. Första modellen har 22kwh batteri och en motor som ger 225 Nm, vilket ska räcka bra.

Det som gör mig lite skeptisk till att använda en färdig lösning från en bil är att det kan bli väldigt svårt att felsöka om något inte fungerar. Då finns typ ingen dokumentation och ingen support att tillgå. Möjligheten att förändra något är också liten.

Hittade den här filmen (har inte kollat hela än, den är 42 minuter lång :grin: ). Han berättar här att Zoe har möjlighet till 43kw AC-laddning, och använder motorn som en del av laddaren för att klara av den effekten (motsvarar 63A 3-fas). Det talar för att inte använda Zoe-drivlinan, men om jag lyckas hitta någon annan som använt zoe-grejerna i ett eget projekt, så jag slipper göra all forskning, så kan det ju vara en sjukt smidig lösning!

https://youtu.be/drS3sEsxOO8?si=mFOTI6-Tr9RA4IH5
Mecalac 8cxi -94
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=
Användarvisningsbild
diskoper
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:02, 28-04-2007
Ort: Knivsta
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Mecalac 8cxi
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18

Goran2000

#26 » 14:26:52, 04-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ingen egen erfarenhet i ämnet men följer mycket på nätet.
Det vanligaste som används vi ev-ombyggnader av bilar lär vara Tesla och Leaf.
Finns mängder av begagnat och även tredjeparts bms och styrningar, för att inte tala om alla forum på nätet om dessa.

Snabbladdare behövs knappast, laddning sker väl hemma eller där du jobbar.
Goran2000
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:42, 07-02-2012
Ort: Alingsås
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB035


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: hydrolift och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se