Hej!
Det var ju yeeears ago som jag var aktiv här. Det verkar vara runt 10 år sen senaste inlägget faktiskt!
För 13 år sen så fick Mecalac 8cxi:n som jag köpte 2008 en ny motor, pga en liten "fadäs". Finns en tråd om det här:
[Allmänt] Klen effekt och vit rök på motor. Isuzu 4JB1 / Mecalac 8cxi.
Jag satte ju i ett likadant motorblock men från en personbil (Opel Frontera) som hade turbo och "personbilspump", dvs inte den varvtalsreglering man vill ha i en entreprenadmaskin.
Nu har jag kört den där maskinen ett tag. Periodvis har den stått still, men jag gissar att den kanske gjort 100 timmar över åren i alla fall. Inte mycket men ändå!
Nu var det dags för scenbygge på hemmaplan i Uppsala, och eftersom jag brukar få en L35, eller motsvarande maskin där man inte ser gaffelspetsarna (eller gu bevare mig en fyrhjulsstyrd Kramer), om jag låter festivalarrangörerna ordna lastmaskin så tog jag och hämtade MECALACEN från sin vila lite norr om Uppsala. Jag tänkte att jag hjular den till Uppsala, ca 18 km. Det var ju inte helt klokt gjort!
Halvägs till Uppsala kokar maskinen! Det pyser och fräser och är ljusbrunt kladd över halva motorutrymmet. Efter att ha fyllt på vätskor startar den rätt snällt, men jag väljer ändå att lifta med mina "kompisar" Assistancekåren.
Väl framme i Uppsala så kommer jag igång med körning efter laddning av batteriet som börjat vara lite trött.
Men ischloPischlo, vad är det här!
De här härliga killarna från Enköping verkar ÄLSKA Mecalacen lika mycket som jag! De säger att det bara är för att de då inte behöver hjälpa mig med sin L70, men jag tror det är nåt mer i den här kärlekshistorian
De hjälpte mig i alla fall att felsöka och konstaterade att det kom olja från vevhusventilationen. De fixade dit en PET-flaska för att samla upp istället för att det ska blåsa ut över hela motorutrymmet.
Om jag bara körde korta pass kom det inte ut så mycket olja, men när maskinen blivit varm fyllde det på fort och vips var det 3 dl olja i flaskan
Till slut vågade jag inte köra mer, utan lånade L70:n... Den hade JOYSTICK
Började fundera på motorrenovering, men kom att tänkte på att vi på ett annat scenbygge i somras hade en L25 ELECTRIC och det funkade ju utmärkt.
Det vore så befriande att riva ut motorn inkl kylare, avgasrör, oljor och annat smuts och kladd och sätta dit ELMOTOR! Är ju piece of cake; elmotor rakt på pumpen, motorstyrning och ett batteripack. Smack ba! Teoretiskt i alla fall
Är det någon på forumet som har några erfarenheter av liknande? Eller jobbat med elmotorer och/eller större batterier?
Så här långt har jag kommit i min research:
Motor
Originalmotor ger 176 newtonmeter vid 1900 varv och 57 hästkrafter vid 2400 varv.
Motorn bör ge nästan lika mycket kontinuerligt tänker jag, annars blir det svårt att göra transport. Övriga moment som lastning och grävning kan ju ha en motor som har lägre kontinuerlig effekt med högre peak, men jag tror det är svårt att köra på väg då.
Jag har hittat en som verkar aktuell som heter AC-35, det är en induktionsmotor som ger rätt vridmoment vid de aktuella varvtalen. För att öka urvalet av motorer skulle man ju kunna tänka sig en mer högvarvig motor med halva vridmomentet och en 2:1-växel, men jag undviker gärna en växel. Vore enklast att bara bulta motorn direkt på pumpen.
Jag har även kollat på permanentmagnet (PMAC), men inte hittat någon som är tillräckligt stark. De jag har hittat har typ 14 kw kontinuerligt och 30 kW peak. De är både billigare ($1000) och lättare. 14/30kW kanske räcker för försiktig körning, men det blir lite för klent när man ska transportera maskinen på väg tror jag. Känns säkrast att nå åtminstone 80% av originaleffekt och torque.
Permanentmagnetmotorerna verkar också vara vätskekylda. Det vore skönt att slippa. Men man måste också tänka på kapslingen om det är en luftkyld motor så att den inte blir smutsig.
https://www.electricmotorsport.com/ac-35-kit.html
Drivdon motor
Det här verkar inte vara något svårt. Det finns en uppsjö som verkar funka.
Batteri
Volvos elektriska lastmaskin L25 Electric har ett 40kWh-batteri som ska ”räcka ett arbetspass”. Jag nöjer mig med halva det, samtidigt som Mecalacen KAN utföra arbete som kräver mer än vad en L25 gör vanligtvis. Jag använder den ju mest som lastmaskin, så då bör 20kWh räcka bra. Till en början tror jag att jag till och med skulle kunna ha 10-15kWh för att hålla nere kostnaden.
Det är här det börjar bli knepigt. Jag trodde man skulle kunna köpa något nästan klart, men så verkar inte vara fallet om man ska få ut rätt spänning och strömmängd. LiFePo4 verkar vara batteritypen DIY-människorna använder.
Det verkar faktiskt som att det slutar med att man får bygga själv, fördelen är då att det blir billigare. Man kan få nästan 20 kWh för någonstans runt 40 000 kr. Men det är lite pyssel. Jag skulle kunna tänka mig börja med ett mindre batteri kanske bara 10 kWh och komplettera senare, men frågan är om det går att göra ett sånt som ger tillräckligt mycket strömstyrka. Man måste också bestämma sig för en motorspänning, spontant känns det som att det 96 V är något att sikta på, eventuellt 144 V (men dock har just AC35-motorn inte samma karaktäristik vid den spänningen). Säg att jag kör på 96 V, då bör batteripaketet kunna ge minst 200 A kontinuerligt och i alla fall 350 A peak, gärna mer.
Frey verkar vara en vettig tillverkare som specar vad cellerna klarar (finns en uppsjö No name på Aliexpress som man inte har en aning om).
https://freynewenergy.com/battery-cells/
De specar tex att max kontinuerligt strömuttag är 3C, vilket skulle kunna göra att jag kan börja med celler som är tex 100Ah, 32st i serie, och sen dubbla ett sånt pack parallellt om allt faller väl ut (C står i batterivärlden för batteriets märkta kapacitet, 100Ah batteri med 3C discharge kan alltså ge 300A).
BMS
BMS Övervakar varje cell för överladdning och underspänning. Det här kändes bökigt och hålla på med först, men det finns en uppsjö av BMS-enheter som inte kostar några direkta pengar, de brukar ha Bluetooth koppling och man får upp på telefonen exakt varje cell har för spänning, behövs alltså en sensor till pluspolen på varje cell. Lasten kopplas via BMS så den kan stänga av förbrukaren om batteriet riskerar att skadas. Eftersom BMS övervakar varje cells laddningsgrad krävs att cellerna är balanserade, annars kommer man bara kunna nyttja skillnaden mellan det bäst laddade och det minst laddade batteriet.
Jag har inte läst på om BMS och parallell-kopplade celler än. Har bara kollat en video med en kille som byggde ett pack i serie. Jag gissar att man vill ha EN BMS-enhet även om jag först bygger ett halvt batteri och sen dubblar kapaciteten med en bank till. Har man två separata BMS så kommer ju ev avstängning vid överström eller underspänning ske för halva batteripacket.
Laddning
Här verkar det var riktigt knepigt av någon anledning! Jag har inte hittat någon trefas-laddare som ger vettig effekt , nånstans 8 till 11 kW. LiFePo4-batterier kan laddas med det som de kallar för 0,5 C det vill säga hälften av ”märkströmmen”, så för 20 kWh batteri så är lämplig laddning upp till 10 kW. Jag behöver ju både ”snabb” laddning med trefas 16 A, och möjlighet att ladda på 1-fas 10 A. Jag har lekt med tanken att skaffa tre stycken enfasladdare och dela upp batteriet i tre sektioner, men jag vet inte hur man ska göra sen när man ska laddar med en fas bara, i så fall måste laddningen kunna ställas ner i varje laddare så att de bara drar max 3,5 A /st.
Eller kan man bara parallellkoppla 3 st laddare? Funkar det? Laddaren behöver inte vara Rocket science den behöver bara strömbegränsas till 0,5C och spänningsbegränsas. BMS övervakar ev överladdning och sköter avstängning när den tycker att cellerna fått nog.
Kylning/värme
De motorer jag sett med permanentmagnet är vätskekylda när de blir i högre effektklass, induktionsmotorer verkar finnas utan vätskekylning. Däremot kan batteripaket behöva värmning. Det kan nämligen inte laddas under 0°. Det är inte problem till att börja med, men i förlängningen så bör man nog kunna värma batteripaket för att nyttja maskinen när det blir kallare också. Här är jag inte så ortodox, värmningen kan för all del ske med en dieselvärmare!