Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

El-konvertering av Mecalacen

26 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

diskoper (trådstartaren)

#1 » 22:48:52, 14-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Det var ju yeeears ago som jag var aktiv här. Det verkar vara runt 10 år sen senaste inlägget faktiskt!

För 13 år sen så fick Mecalac 8cxi:n som jag köpte 2008 en ny motor, pga en liten "fadäs". Finns en tråd om det här:
[Allmänt] Klen effekt och vit rök på motor. Isuzu 4JB1 / Mecalac 8cxi.

Jag satte ju i ett likadant motorblock men från en personbil (Opel Frontera) som hade turbo och "personbilspump", dvs inte den varvtalsreglering man vill ha i en entreprenadmaskin.

Nu har jag kört den där maskinen ett tag. Periodvis har den stått still, men jag gissar att den kanske gjort 100 timmar över åren i alla fall. Inte mycket men ändå!

Nu var det dags för scenbygge på hemmaplan i Uppsala, och eftersom jag brukar få en L35, eller motsvarande maskin där man inte ser gaffelspetsarna (eller gu bevare mig en fyrhjulsstyrd Kramer), om jag låter festivalarrangörerna ordna lastmaskin så tog jag och hämtade MECALACEN från sin vila lite norr om Uppsala. Jag tänkte att jag hjular den till Uppsala, ca 18 km. Det var ju inte helt klokt gjort!

Bild
Halvägs till Uppsala kokar maskinen! Det pyser och fräser och är ljusbrunt kladd över halva motorutrymmet. Efter att ha fyllt på vätskor startar den rätt snällt, men jag väljer ändå att lifta med mina "kompisar" Assistancekåren.

Bild
Väl framme i Uppsala så kommer jag igång med körning efter laddning av batteriet som börjat vara lite trött.

Bild
Men ischloPischlo, vad är det här! :huh:

Bild
De här härliga killarna från Enköping verkar ÄLSKA Mecalacen lika mycket som jag! De säger att det bara är för att de då inte behöver hjälpa mig med sin L70, men jag tror det är nåt mer i den här kärlekshistorian :mrgreen:
De hjälpte mig i alla fall att felsöka och konstaterade att det kom olja från vevhusventilationen. De fixade dit en PET-flaska för att samla upp istället för att det ska blåsa ut över hela motorutrymmet.

Om jag bara körde korta pass kom det inte ut så mycket olja, men när maskinen blivit varm fyllde det på fort och vips var det 3 dl olja i flaskan :uupps:

Till slut vågade jag inte köra mer, utan lånade L70:n... Den hade JOYSTICK :dancing_geek: :grin:

Började fundera på motorrenovering, men kom att tänkte på att vi på ett annat scenbygge i somras hade en L25 ELECTRIC och det funkade ju utmärkt.

Det vore så befriande att riva ut motorn inkl kylare, avgasrör, oljor och annat smuts och kladd och sätta dit ELMOTOR! Är ju piece of cake; elmotor rakt på pumpen, motorstyrning och ett batteripack. Smack ba! Teoretiskt i alla fall :smile2:

Är det någon på forumet som har några erfarenheter av liknande? Eller jobbat med elmotorer och/eller större batterier?

Så här långt har jag kommit i min research:

Motor

Originalmotor ger 176 newtonmeter vid 1900 varv och 57 hästkrafter vid 2400 varv.
Motorn bör ge nästan lika mycket kontinuerligt tänker jag, annars blir det svårt att göra transport. Övriga moment som lastning och grävning kan ju ha en motor som har lägre kontinuerlig effekt med högre peak, men jag tror det är svårt att köra på väg då.
Jag har hittat en som verkar aktuell som heter AC-35, det är en induktionsmotor som ger rätt vridmoment vid de aktuella varvtalen. För att öka urvalet av motorer skulle man ju kunna tänka sig en mer högvarvig motor med halva vridmomentet och en 2:1-växel, men jag undviker gärna en växel. Vore enklast att bara bulta motorn direkt på pumpen.

Jag har även kollat på permanentmagnet (PMAC), men inte hittat någon som är tillräckligt stark. De jag har hittat har typ 14 kw kontinuerligt och 30 kW peak. De är både billigare ($1000) och lättare. 14/30kW kanske räcker för försiktig körning, men det blir lite för klent när man ska transportera maskinen på väg tror jag. Känns säkrast att nå åtminstone 80% av originaleffekt och torque.
Permanentmagnetmotorerna verkar också vara vätskekylda. Det vore skönt att slippa. Men man måste också tänka på kapslingen om det är en luftkyld motor så att den inte blir smutsig.

https://www.electricmotorsport.com/ac-35-kit.html


Drivdon motor

Det här verkar inte vara något svårt. Det finns en uppsjö som verkar funka.


Batteri

Volvos elektriska lastmaskin L25 Electric har ett 40kWh-batteri som ska ”räcka ett arbetspass”. Jag nöjer mig med halva det, samtidigt som Mecalacen KAN utföra arbete som kräver mer än vad en L25 gör vanligtvis. Jag använder den ju mest som lastmaskin, så då bör 20kWh räcka bra. Till en början tror jag att jag till och med skulle kunna ha 10-15kWh för att hålla nere kostnaden.

Det är här det börjar bli knepigt. Jag trodde man skulle kunna köpa något nästan klart, men så verkar inte vara fallet om man ska få ut rätt spänning och strömmängd. LiFePo4 verkar vara batteritypen DIY-människorna använder.
Det verkar faktiskt som att det slutar med att man får bygga själv, fördelen är då att det blir billigare. Man kan få nästan 20 kWh för någonstans runt 40 000 kr. Men det är lite pyssel. Jag skulle kunna tänka mig börja med ett mindre batteri kanske bara 10 kWh och komplettera senare, men frågan är om det går att göra ett sånt som ger tillräckligt mycket strömstyrka. Man måste också bestämma sig för en motorspänning, spontant känns det som att det 96 V är något att sikta på, eventuellt 144 V (men dock har just AC35-motorn inte samma karaktäristik vid den spänningen). Säg att jag kör på 96 V, då bör batteripaketet kunna ge minst 200 A kontinuerligt och i alla fall 350 A peak, gärna mer.

Frey verkar vara en vettig tillverkare som specar vad cellerna klarar (finns en uppsjö No name på Aliexpress som man inte har en aning om).

https://freynewenergy.com/battery-cells/

De specar tex att max kontinuerligt strömuttag är 3C, vilket skulle kunna göra att jag kan börja med celler som är tex 100Ah, 32st i serie, och sen dubbla ett sånt pack parallellt om allt faller väl ut (C står i batterivärlden för batteriets märkta kapacitet, 100Ah batteri med 3C discharge kan alltså ge 300A).


BMS

BMS Övervakar varje cell för överladdning och underspänning. Det här kändes bökigt och hålla på med först, men det finns en uppsjö av BMS-enheter som inte kostar några direkta pengar, de brukar ha Bluetooth koppling och man får upp på telefonen exakt varje cell har för spänning, behövs alltså en sensor till pluspolen på varje cell. Lasten kopplas via BMS så den kan stänga av förbrukaren om batteriet riskerar att skadas. Eftersom BMS övervakar varje cells laddningsgrad krävs att cellerna är balanserade, annars kommer man bara kunna nyttja skillnaden mellan det bäst laddade och det minst laddade batteriet.

Jag har inte läst på om BMS och parallell-kopplade celler än. Har bara kollat en video med en kille som byggde ett pack i serie. Jag gissar att man vill ha EN BMS-enhet även om jag först bygger ett halvt batteri och sen dubblar kapaciteten med en bank till. Har man två separata BMS så kommer ju ev avstängning vid överström eller underspänning ske för halva batteripacket.


Laddning

Här verkar det var riktigt knepigt av någon anledning! Jag har inte hittat någon trefas-laddare som ger vettig effekt , nånstans 8 till 11 kW. LiFePo4-batterier kan laddas med det som de kallar för 0,5 C det vill säga hälften av ”märkströmmen”, så för 20 kWh batteri så är lämplig laddning upp till 10 kW. Jag behöver ju både ”snabb” laddning med trefas 16 A, och möjlighet att ladda på 1-fas 10 A. Jag har lekt med tanken att skaffa tre stycken enfasladdare och dela upp batteriet i tre sektioner, men jag vet inte hur man ska göra sen när man ska laddar med en fas bara, i så fall måste laddningen kunna ställas ner i varje laddare så att de bara drar max 3,5 A /st.
Eller kan man bara parallellkoppla 3 st laddare? Funkar det? Laddaren behöver inte vara Rocket science den behöver bara strömbegränsas till 0,5C och spänningsbegränsas. BMS övervakar ev överladdning och sköter avstängning när den tycker att cellerna fått nog.


Kylning/värme

De motorer jag sett med permanentmagnet är vätskekylda när de blir i högre effektklass, induktionsmotorer verkar finnas utan vätskekylning. Däremot kan batteripaket behöva värmning. Det kan nämligen inte laddas under 0°. Det är inte problem till att börja med, men i förlängningen så bör man nog kunna värma batteripaket för att nyttja maskinen när det blir kallare också. Här är jag inte så ortodox, värmningen kan för all del ske med en dieselvärmare!
Senast redigerad av diskoper 23:54:08, 14-08-2023, redigerad totalt 1 gång.
Mecalac 8cxi -94
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
diskoper
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:02, 28-04-2007
Ort: Knivsta
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Mecalac 8cxi
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18



Kotten

#2 » 23:04:32, 14-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt kul idé, hoppas den kan bli en aktiv tråd! :grin:

En idé: går det inte att ta ett uttjänt batteri från någon elbil? Även om kapaciteten kanske bara skulle vara 70% av nytt så är det säkert ändå nog för dig. Ibland används ju sådana batteri för mer permanenta installationer med ellagring / buffring. Lycka till! :thummar:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

diskoper (trådstartaren)

#3 » 23:58:34, 14-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kotten skrev:En idé: går det inte att ta ett uttjänt batteri från någon elbil?


Jo det var så jag tänkte först! Men sen började jag se problemen med att hitta ett batteri med rätt spänning och att styrsystemet för batterierna (BMS) nog är låst och inte har en enkel app med bluetooth-koppling där jag kan kolla status.

De elbilar som kan snabbladdas med DC har nog batterispänning på runt 400V tror jag. Det kanske finns hybridbilar som har batterier med annan spänning, men då ska man forska på det också :klia:

Är det nån som vet om någon elbil som har 72-96V batterispänning så tipsa gärna! Eller en komplett drivlina med elmotor som ger ca 50 hk, helst vid 2500-3000 varv...
Mecalac 8cxi -94
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=
Användarvisningsbild
diskoper
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:02, 28-04-2007
Ort: Knivsta
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Mecalac 8cxi
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18

torbjorn_forsman

#4 » 06:40:39, 15-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Renault Clio och Express från 90-talet har 108 eller 112 V. Men det är NiCd-batterier, alltså inte litiumjon som i "moderna" elbilar. De elkonverterade Reliant Fox som Posten köpte in runt 1990 hade mycket olika installationer, jag tror knappt det fanns två exakt likadana, men ofta var det runt 72 V i dem. Det var truckprylar som användes för eldriften i dem.

Många nyare elbilar har BMS som är ganska lätt att "låsa upp" och använda för eget bruk. Vill man ha bluetooth och mobilapp så får man nog dock programmera lite själv, kommunikationsmöjligheterna på BMS:et brukar inskränka sig till en CAN-buss eller något liknande. Det är inga problem att ta ett batteripaket från t ex en Nissan Leaf och dela upp det i några parallella kedjor med den spänning man önskar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Alexn72

#5 » 07:04:24, 15-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nissan leaf eller liknande krockad bil är nog klockrent för dig.
En 24kwh borde idag ha runt 10-15kwh kvar att ge och max effekt på 86kw i motorn. Dock ingen 3fas laddning

En gammal Renault express kan du säker få billigare men då får du säkert ändå leta batteri.
Samt reservdelarna är i mer begränsat antal.

Ang laddare så vet jag att brusa har en del
https://www.brusa.biz/project_category/ ... degeraete/

Ska jag vara ärlig så tror jag inte du behöver alla kw för transport, det brukar vara maxvarv som bestämmer hastigheten.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Antevante

#6 » 08:40:47, 15-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen tillbaka!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Göran Ekman

#7 » 09:27:50, 15-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har någonstans läst om att det har stoppats i batterier från Nissan Leaf i ovannämda Renault.
En standard lösning på batterier hos dom som elkonverterar klassiska bilar är att använda batterier från Tesla.
Har inte något att tillföra på den tekniska sidan.
Men ser framemot att följa tråden, så kör hårt.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

QV_

#8 » 10:07:14, 15-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en truckmotor liggandes med tillhörande styrning. Fast det är nog 48V.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

G-son

#9 » 10:24:42, 15-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skulle ju kunna hänga dit ett elverk också, för att kunna köra mer tid än batteriet tillåter, eller för att kunna ladda även utan tillgång till två hål i väggen. Då kan det gå klara sig med ett betydligt mindre batteri, man kan köra ren eldrift de mindre jobben och bensin/dieselelektriskt när det tar mer tid.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

diskoper (trådstartaren)

#10 » 10:42:08, 15-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att ni är intresserade! :mrgreen:
Alexn72 skrev:Nissan leaf eller liknande krockad bil är nog klockrent för dig.

Nissan Leaf kan vara ett bra spår. Hittade snabbt flera trådar om deras batterier. Verkar vara delbart så jag skulle kunna använda enbart cellerna med egen BMS också, om jag vill. Prisbilden var ca 10.000 kr på Bildelsbasen för ett 24kwh-pack.

Motorer fanns också för 5000 spänn. Dock är vi på 400V då, det kanske inte är något problem i sig utan bara bättre då strömstyrkorna minskar, men vill jag ha en motorkontroller som jag har kontroll över så har jag inte sett nån för 400V på DIY-sidorna.

torbjorn_forsman skrev:Många nyare elbilar har BMS som är ganska lätt att "låsa upp" och använda för eget bruk. Vill man ha bluetooth och mobilapp så får man nog dock programmera lite själv, kommunikationsmöjligheterna på BMS:et brukar inskränka sig till en CAN-buss eller något liknande. Det är inga problem att ta ett batteripaket från t ex en Nissan Leaf och dela upp det i några parallella kedjor med den spänning man önskar.

Mobilapp är inte ett krav, men möjlighet att se SOC (State of Charge) på varje cell vill jag nog ha. Jag vill ju också veta/kunna ändra vad BMS är inställd på för gränsvärden, särskilt om jag ska labba med att bygga om batteripacket. Finns data på CAN-bus och info om hur man ska läsa det så är det en vettig lösning.
Mecalac 8cxi -94
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=
Användarvisningsbild
diskoper
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:02, 28-04-2007
Ort: Knivsta
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Mecalac 8cxi
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18

diskoper (trådstartaren)

#11 » 10:50:23, 15-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Har en truckmotor liggandes med tillhörande styrning. Fast det är nog 48V.

Du kan ju kolla vad den heter! Gissar att den är lite för liten, och 48V ger höga strömmar om jag ska ta ut 30-40 Kw.

G-son skrev:Du skulle ju kunna hänga dit ett elverk också, för att kunna köra mer tid än batteriet tillåter, eller för att kunna ladda även utan tillgång till två hål i väggen. Då kan det gå klara sig med ett betydligt mindre batteri, man kan köra ren eldrift de mindre jobben och bensin/dieselelektriskt när det tar mer tid.

Jo den tanken har slagit mig! Går ju att köpa ett 6kw-elverk för rimlig slant tex. Skulle dryga ut "reskassan" ett tag, även om det inte räcker för konstant drift.

Det går inte att ha hur litet batteri som helst, en fräsch LiFePo4-cell kan ge 3C som bäst. Det betyder att ett batteripack om 10kWh inte kan ge mer än 30kW kontinuerligt. Går man ner på 5kWh-batteri så kan man inte få ut mer än 15kw, och då ligger man på gränsen och med färska nya batterier. Rimligare är kanske ett uttag om 2C? 5Kwh skulle räcka för testkörning men sen behöver jag komma upp 10-12 kwh tror jag.
Mecalac 8cxi -94
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=
Användarvisningsbild
diskoper
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:02, 28-04-2007
Ort: Knivsta
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Mecalac 8cxi
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18

G-son

#12 » 11:02:43, 15-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det för oss till ett annat intressant ämne. Hur mycket effekt förbrukar den i verkligheten? Håller den t.ex. samma toppfart i uppförsbacke som nerförsbacke måste den använda mer effekt i uppförsbacken, en ganska kortvarig förbrukningstopp som går ner när vägen är plan igen. Om den å andra sidan bara orkar upp i önskad fart i nerförsbacke och inte orkar hålla den farten när det går tyngre än så förbrukar den rimligtvis all den tillgängliga effekten.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

diskoper (trådstartaren)

#13 » 11:15:37, 15-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alexn72 skrev:Ska jag vara ärlig så tror jag inte du behöver alla kw för transport, det brukar vara maxvarv som bestämmer hastigheten.


Ja du har ju rätt i att varvtalet inte heller brukar sjunka så mycket i uppförsbackarna, det är oljeflödet/pumparna som begränsar tror jag :klia:

Med en elmotor kommer man ju ha ett väldigt bra, typ konstant, vrid genom varvtalsregistret. Det gör att man kommer få ett jämnare och starkare flöde tänker jag.
Mecalac 8cxi -94
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=
Användarvisningsbild
diskoper
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:02, 28-04-2007
Ort: Knivsta
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Mecalac 8cxi
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18

diskoper (trådstartaren)

#14 » 11:20:02, 15-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:Det för oss till ett annat intressant ämne. Hur mycket effekt förbrukar den i verkligheten?


Ja det har jag också försökt gissa! :klia:

Numera har den bara gjort som bäst 17-18 km/h vid transport. Den gjorde nog 25 nån gång i tiden. Eftersom dieselpumpen var från en personbil vet jag att jag skruvade ner ganska bra på gasreglaget för att inte riskera att övervarva pumpen. Jag har aldrig mätt vilket varvtal jag faktiskt har haft som mest.

/per
cell +46 708 338 338
Mecalac 8cxi -94
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=
Användarvisningsbild
diskoper
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:02, 28-04-2007
Ort: Knivsta
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Mecalac 8cxi
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18

Alexn72

#15 » 13:42:08, 15-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du väljer nissan leaf spåret så finns det tex https://evshop.eu/en/conversion-kits/28 ... oller.html
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: mathias86 och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se