Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Funderingar om utrustning till grävmaskiner. En historia

11 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

QV_ (trådstartaren)

#1 » 20:47:08, 18-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Från en Novis till en annan.
Efter att ha suttit i en hjulare i ungefär 700 timmar har jag kommit fram till följande som kanske kan vara till någon hjälp om man skall börja sin karriär som hobbygrävare. Detta tillsammans med en kostnadsbild (historisk då) så man ser att redskapen kostar pengar även om de är billiga per st.
Bild
Hjularen ser ut så här och är på 3,8 ton.
Bild
Stenen är vad grävaren klarar av att släpa upp ur ett hål. C:a 1m3 granitsten.
Försöker jag lyfta den så åker aktern upp istället för stenen när man lyfter schackbladet.
Som tur var föll den sönder i 4 större delar när den låg i hålet. Hade den inte gått sönder så skulle man få spräcka den på plats i hålet.

Maskin efter behov.
Jag har en 4 tons grävare. Den är förvånansvärt stark, det tar längre tid med en liten grävare men skopor och drivmedel är billigare.
Tänker inte diskutera vilken storlek som är bäst men en 4 tonare kan göra det mesta:
Grund för husbygge, klarar 2,5 meters grävdjup, hanterar stenar upp till runt tonnet.
Dikning, stubbrensning och med rätt redskap en alltiallo maskin.
Förbrukar 15l diesel på en längre arbetsdag.
Nu har jag inte bytt all vätskor i maskinen men runt 6-7,000 kostar det att byta ”allt” inklusive filter.
Har 300 timmar kvar till näste storservice. Går 200 timmar per år då jag bygger och 100 timmar ett år utan byggnation.

S-fäste

I Sverige har vi S-fäste. Min har S-40. S-40 ger billiga och lätta tillbehör. Det är bekvämt om maskinen har ett S-fäste. Om den inte har det så rekommenderas att byta till ett. Redskap med S-40 kan man ibland flytta med handkraft eller justera vinkeln på. Det gör man inte med S-45 för där väger allt minst 200kg. Mina S-40 redskap väger mellan 60 – 200 kg.

Hjul eller band.
De allra flesta maskiner i denna storlek är bandare. Jag har en hjulare.
Att det vart en hjulare beror mest på att jag köpte första maskinen jag kom över. Sen om det är smart eller inte lämnas därhän. Den har känat mig väl och endast haft mindre (billiga) reparationer än så länge.
Bandare tar sig fram bättre, man kan putta massor med schaktbladet men den går sakta.
Hjulare kör gärna fast i början när det blir blött, man blir uppfostrad av en hjulare när man kör i blöt mark. Schaktbladet är lite av ”bling bling” men det hjälper till att plocka upp material i skopan, speciellt de första hundratals timmarna, innan man börjar förstå vad man skall göra.
När jag är några hundra meter hemifrån så tar jag och hjular hem till fikat/maten. Hade jag en bandare så skulle jag gå hem och lämna maskinen på arbetsplatsen.
Just när man bygger så är det mycket gräva. Men övrig tid är det mycket lyft och flytta saker runt på fastigheten.
Jag gillar hjulare. För en ovan river bandare upp gräsmattan, men hjulare gör spår i den. I vilket fall som helst måste man återställa gräsmattan efter att ha varit inne och jobbat på tomten.

Redskap

Planerskopa eller släntskopa.
Bild
Det är det redskapet som sitter på mest av alla.
Man vill ha den så stor som möjligt, detta för att få med sig så mycket material som möjligt. I mitt fall är det en skopa som rymmer 200 liter.
När den är helt full med sten eller blöt jord så känns det som om maskinen vill tippa när man svänger runt med grävarmen helt ute. Då bör man inte ha en större skopa. Så det man önskar är en lätt skopa. Anser att en lättare och då oftast dyrare skopa är bra i längden. När jag jagade min så var det inget på beg marknaden som passade mig så det vart en ny i ”mellanpris” som då väger knappa 200 kg. 150kg hade varit trevligare men kostar rätt mycket mera.
Den skall ha tilt. Kostade då 15,000

Fast tilt på grävarm/tilt mellandel/tilt på skopan
Har funderat länge på om skopan skall ha tilt (heter tydligen släntskopa då) eller om man skall ha tilt fast på grävarmen eller som en mellandel.
Det jag önskar nu är hydraulisk öppning/låsning av skoplåset. Som det är nu måste jag lämna hytten för att mekaniskt manövrera skoplåset. Skall man ha ”nytta” av det så måste tilten sitta på grävarmen/mellandel. Med en mellandel så förlorar man grävkraft, och med en fast monterad så kan kolvarna vara ivägen när det är trångt. Men suget efter skopbyte från hytten ökar över tid för mig. Skulle tro att det blir en ”mellandel” för mig.

Planerbalk
Bild
De två redskap jag har tilt på är planerskopan och planerbalken
Grävaren är 2 meter bred så planerbalken vart 2 meter bred.
Innan vi går vidare så kan jag säga att göra plant med planerskopa klarar jag inte av efter 700 timmar så jag måste ha en planerbalk för att få jämt. Behöver även en raka för det sista.
Den är byggd av I-balk 160. Inget hardox eller slitstarkt stål.
Eftersom jag använder den lokalt hemma så kommer den att hålla. Har haft den i 5 år och de 20 år jag kan ha kvar som grävmaskinist kommer den att hålla.
Man kan inte flytta massor med balk, man jämnar av högar. Nu finns det balkar med plåtar som man kan lägga massorna på. Dessa är helt säkert bättre om man vill flytta massor, men jag har inte använt någon sådan så jag vet inte hur bra de är.
Jag måste ha tilt på planerbalken. Då kan jag jämna av en slänt utan att ständigt flytta runt maskinen.
Min kostnad då (första redskapet jag byggde) runt 4,000
Med denna balk flyttar man alltså inga massor, det är ett ständigt byte mellan planerbalk och planerskopa. Bytet tar tid och är tråkigt men det går fortare att byta istället för att försöka knuffa massor med balken.

Grävskopa
Problemet med att gräva är att man inte ser kolvstången bakom högen man river i. Man vill inte skrapa i kolvstången på stenar som ligger skymda. Det kostar pengar. Det är rätt lätt att gräva hål, att återfylla är lite svårare.
Bild
Har en 600mm bred från SB. (utan tänder)
Älskar den, lätt att plocka upp sten. Den är lätt. Helt klart är den bra utformad, hur och varför förstår jag inte men den fungerar.
Fungerar i jord och sand.

400 mm bred tandskopa.
Bild
Skall man gräva i morän så behöver man en tandskopa.
Min kommer från en större maskin (typ 8 ton) och jag har monterat ett S-40 fäste till min maskin. Kanske inte helt lyckat men det fungerar helt OK samt billigt. Se bara till att skopan inte kan träffa Kolven/kolvstången på bomkolven. Då är skopan för stor och en reparation av kolvstången överskrider allt ni har sparat på den billiga skopan.
400mm är en helt OK bredd. De flesta stenar kan ramla ner i skopan och de som inte gör det ligger gärna kvar uppe på kanten. Kost runt 2,000

Smalskopa 200mm utan tänder gjord för plan botten på diket. (kabelskopa)
Bild
Gillar den inte, fungerar men stenar får inte plats. Känns oduglig men som tur är behöver jag inte använda den så ofta. Tror att utformningen är fel på den eller så är det något jag inte förstår. Skulle jag behöva denna typ av skopa ofta fick det bli en ny bättre från något känt fabrikat. Jag har någon ”no name”

Dikesskopa (profilskopa)
Bild
Jag har några hundra meter diken på tomten. En dikesskopa ger då ett V-format dike. Då jag inte har någon rotor på grävarmen så kan jag använda skopan praktiskt runt 1 meter (kanske lite till) så man måste flytta på maskinen hela tiden. Sen finns det dom så rensar diken med planerskopan. Jag är inte så bra och kommer nog inte att bli det heller. Så jag behöver en dikesskopa.
Skall man gräva ett kabeldike som skall läggas igen efteråt så skall man inte ha denna skopa. Den är endast till för diken som det rinner vatten i. (min privata åsikt). Köpt beg för 5,000

Gallerskopa
Bild
Gallerskopas utformning finns det trådar om, köpte min färdig för 8,000. Inget jättedyrt specialstål med hög slitstyrka, utan material något bättre än ”standard”. Denna skall absolut vara riktig stor. Min är på 250 liter. Lastar jag den full med jord så tippar maskinen. Men det är den inte till för.
Att lasta hästskit går däremot utmärkt, för det väger ju ”inget”. Man får med sig mycket och det vill man. När man rensar sten ur högarna så får man inte ta upp för mycket. Man kan inte rensa då. Därav vill man ha en bred och djup gallerskopa så man får upp lite mera massor var gång. Sedan skall den även vara lätt.
Min (en lågpris) fungerar och är inte så misshandlad, men ribborna tar stryk. Bör hanteras med viss försiktighet.

Tjälkrok

Bild
Kändes som dyra att köpa och jag har en 25mm körplåt i sämsta järn kvalité liggandes så jag gjorde en egen.
Drar mest stubbar med den men har även rotat några timmar i morän. Den är fortfarande rak! Sitter den billigaste 2” tanden jag hittade och allt fungerar. Jag behöver inte ha Hardoxförstärkt på min. Trodde att den skulle ge med sig, men icke. Byggd med stor rygg för bättre mothåll när man river stubbar. Kostade 1000 kr i S40 fäste och tand med holk. Fick även en mängdträning i pinnsvets då jag förbrukade minst ett helt paket OK48.00 3,25mm.

Busk-rivare
Bild
Har mycket sly och att plocka småbuskar med tjälkrok är enerverande så det vart en ”kratta” som är byggs om i omgångar till ”busk-rivare”. Tror inte att detta är den slutliga versionen men den fungerar rätt OK. Pinnarna är 25mm körplåt. Optimalt tror jag är 2 mindre tjälkrokar i bredd med ett slitstål i spetsen som gemensam tand mellan krokarna. Pinnarna på denna är CC runt 150mm vilket både är för brett och för smalt. Därav nästa version med CC200 och kniv i botten mellan spetsarna.

Kranarm
Bild
Räckvidden är alltid för kort. En kranarm förlänger den. Min är på 3 meter. Har inte kollat men uppskattar att jag har en 100 kanske 150 kg lyftkraft längst ut. Vält-arm är ett annat namn på produkten. Se upp man vad man lyfter samt i vilken vinkel. Men det är trevligt att lägga ut armeringsnät med den även om det inte allt är kul att hantera armen i vissa vinklar/lägen. Det är inte en ”underbar” produkt men den gör sitt jobb. Inte använd på några år. Kostade runt 2,000 i material.

Entreprenadgrip.
Bild
Den skulle jag ha köpt tidigare. Detta är en fast monterad (mycket) extraförstärkt timmergrip.
En timmergrip håller inte att montera fast på grävarmen. Den måste hänga fritt för att hålla.
Min är i storlek 022 vilket praktiskt betyder att plockar jag ris så får jag aldrig med mig sådan tyngd att maskinen välter. Plockar jag timmer så får man se upp.
Denna håller för att plocka sten men används mest till vedhanteringen. Håller stocken i ena änden i midjehöjd så man kan kutsa upp den med motorsågen. Övergrovt är inget bekymmer. Kan lätt hantera stockar upp till 500kg. Även tyngre funkar med vissa begränsningar. Det är min grävmaskin som sätter begränsningen inte gripen.
Nu funderar jag på om inte ett manuellt rotorfäste är värt de 6000 de kostade när jag köpte gripen. Får kolla hur dyra de är i dag. Pris då knappt 20,000 för gripen. En kostnad som snabbt glöms bort då den är mycket användbar. Finns nästan inte på beg marknaden.

Slutkläm samt rotor/tilt

Som läsaren ser så kostar även billiga redskap med S-40 fästen pengar i slutänden.
Omkostnaderna jag har haft i redskap och service är i paritet med inköpspriset för grävaren.
Rotor/tilt skulle vara kul. Speciellt om man vill bygga någon mur så man lättare kan rotera stenarna till rätt läge. I vissa lägen skulle det också hjälpa till under grävning och återställning men som novis så har man så mycket annat att hålla koll på i början. Man kan göra mycket extra med en rotor/tilt men man skall förstå det också. Själv är jag i princip självlärd i grävandets konstart och det är inte det mest effektiva sättet. Skall man få ut kraften ur grävarmen så skall man dra. Att trycka fungerar också men det är svårare att få maskinen att stå still. Att trycka åt sidorna, då är min grävmaskin mycket svagare. Då måste man ändå flytta maskinen till rätt position, oavsett vilket redskap man har monterat på grävarmen.
På byggsidan står det en stolpslagare på G. Då skulle en tiltmellandel vara mycket bra.

Vikt på redskap
Ju tyngre redskap, ju mera gung på maskinen.
Att det gungar om man lastar fult är ju OK.
Men att det gungar när man försöker finjustera innan man skall använda redskapet är inte OK.
200kg redskap på en 4 tons hjulare är i överkant. 150kg är mycket trevligare.
Vill ju ha rotor/tilt men inte den extra vikten på dryga 100kg som det medför. Med 100kg extra kommer alla redskap bli "gungiga" när de är i tomme.
Senast redigerad av QV_ 10:05:15, 19-08-2023, redigerad totalt 1 gång.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

17 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



Janson1

#2 » 06:57:49, 19-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fin sammanfattning! Roligt att se vilka redskap du använder och inte.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

QV_ (trådstartaren)

#3 » 10:00:16, 19-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ju helt klart förvånad över att min tjälkrok håller!
Att betala 8000 för en ny fabriksgjord krok är för mitt användningsområde helt klart onödigt.
Skall man använda den för att riva upp tjäle så kanske den inte är bra. Men sådant håller jag inte på med.

Det tog också emot länge innan jag kom till beslut att köpa en grip.
Men den har minskat belastningen på kroppen när man håller på med veden, samt nu när man köpt en timmersåg så kan man placera stockarna på sågen utan att riskera ryggen.
Har ju en ekstock på runt 1000kg att placera där.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Janson1

#4 » 21:53:41, 21-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästa novis här... Jag har en 2,5 tons bandgrävare från 88 talet. När jag skaffade maskinen följde det med tre skopor varav en planerskopa som var i det närmaste oduglig. En vanlig grävskopa som jag bara provade och en smalskopa med lång nos för kabelgrävning mm. Men alla skopor hade ett SMP fäste av något slag så jag bestämde mig ganska tidigt för S-40. Jag gjorde en rototilt med S40 som är mer eller mindre fastmonterat. Sen skaffade jag ett par lösa grindar som jag monterade på dels smalskopan.
Bild
och det blev även ett par pallgafflar.
Bild
Det är ganska trixigt att använda pallgafflarna men det går! På bilden syns även min tjälkrok som jag valde att köpa pga div anledningar...
Sen måste man ju bara ha en planerskopa och en gallerskopa. Maskinen klarar full planerskopa på rak arm åt alla håll om man kör försiktigt!
Bild

Det är väl två grejer jag funderar på att skaffa/bygga, dels en vält/bult med S-40 fäste och ev en S-40 cementblandare...
Sen inte på bild men jag har en grus/jordkärra som sitter fast i schaktbladet och nästan alltid får följa med som sand/sten/jord bärare eller bara för redskapens skull...

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

QV_ (trådstartaren)

#5 » 22:47:08, 21-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Jag har ju varit imponerad över hur bra min tjälkrok har hållit med de enkla medlem jag har använt för att skapa den
Nu efter att ha rivit i krossat berg för att bända loss stenar i dagarna 4 så gav den upp.
Bild
Hit kom jag, tydligen var inte berget så spräckt.
Bild

Man kan se på svetsarna att jag inte lyckats med genombränningen till holken
Bild

8 ton gick det åt för att få den rakare.
Det är trevligt med travers när kroken skall upp i pressen.
I slutändan så tog jag loss den.

Bild
Bild

När det gäller svetselektroder så tog mina OK48.00 slut.
Men eftersom jag är en amatörsvetsare utan utbildning i ämnet så tar men annan pinne.
I detta fall något jag fått från en villastädning. Gammalt och helt okänt. Praktiskt verkar det fungera.
Skulle bättra på lite så jag tog en tunnare i samlingen. Det vart en OK63.30 Helt superblank och jämn yta. Var nog inte rätt för denna applikation. Känns som en specialelektrod.
Men nu är tjälkroken åter i drift. Fast jag skall nog inte riva i berget så mycket mera...
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

orion47

#6 » 23:20:08, 21-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

6330 är en extra lågkolhaltig rostfri elektrod avsedd för syrafasta stål.
mvh Orion 47
orion47
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:55, 24-02-2011
Ort: Kärna Va Götalandslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hydrovåg SG 10 (hobby) Honda 650 lsr, ,Morris Minor 1000 1959.Örn Sk
svarv, Arboga pelarborr, Örje LT1136 trädgårdstraktor

Janson1

#7 » 06:10:50, 22-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_: Det är ju inte garanterat att en köpetjälkrok hade stått pall heller...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

bm1113

#8 » 11:47:26, 22-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt klart intressant skrivet :)
En tanke dock angående om att haft en Hydraulisk Tiltmellandel med hydrauliskt snabbfäste under är ju att då hade du sluppit gå ur hytten och koppla slang när du byter mellan släntskopan och planneringsbalken när du vill fylla på lite mer grus
Och har du sedan kvar ordinarie snabbfäste så hade du ju ändå kunnat koppla från mellandelen vid tung grävning
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

QV_ (trådstartaren)

#9 » 19:31:50, 22-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är där jag troligtvis kommer att hamna.
R/T blir för tungt även om det vore kul.
I ett första steg så planerar jag en ombyggnad till hydruliskt snabbfäste, vilket då betyder att en planerskopa (utan tilt) behöver införskaffas.
Då blir ju eldragning och allt fixat inför någon framtida ombyggnad. Sen är det också en fråga hur mycket man skall lägga ner på att modifiera en grävare från 1992.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

bm1113

#10 » 20:20:54, 22-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp kan helt klart hålla med att är viktigt tänka nu på en sådan maskin
Dock om du nu vill ha RT så går ju även en sådan att ha med snabbfäste i toppen så att du får bort de 100kg när du inte behöver dom
Var såhär jag tänkte på Tilltmellandel med som du kan koppla från
Bild
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

QV_ (trådstartaren)

#11 » 23:04:00, 13-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste tillägga att min gallerskopa har fått slita och sorterat minst 60m3 varav hälften är sten i varierande storlek över 8cm.
Den sista dagen har den även fått agera grävskopa i lättare morän/stenig åkermark.
Att gräva med en 1.2 meter bred gallerskopa i mark full med sten är väl inte optimalt men eftersom en hjulare och lutande mark med blöt lera inte är en optimal kombo för att förflytta sig till tandskopans plats så fick det bli så.

Fördelen är man kan sortera massorna direkt, står dumpern i läge så kan man lasta direkt i den också.
Dumpern tar sig fram, speciellt när den är lastad med några ton.
trots att ett antal stenar ligger i klassen 5-600 kg så går det helt OK att få fram dom ur marken och lasta. Att lasta är ju lättare ju större skopa man har (denna är ju den största).
Men den håller!
Helt klart "över" förväntan, då det inte är något hårt specialstål alla Hardox med massor av brinell.
Men tror att det ligger ytterligare några bumlingar på runt 1m3 och då är denna skopa inget att ha.
Får knuffa mig bort till skophögen och hämta tjälkrok och tandskopa.
Jag kommer ju 2½ meter på varje "knuff" så man blir uppfostrad hur man skall dra i spakarna för att få maskinen framåt utan att lyfta hjulaxeln.
För lyfter man hjulaxeln så trycker man den andra axeln för hårt i leran. Då kan det ta stopp!
Bandare är bättre än hjulare i vissa fall och tvärt om.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se