Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Råd kring mini/midi-grävare till lantbruk

38 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

erikgr (trådstartaren)

#31 » 17:55:23, 30-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

8-tonsmaskiner från maskinhandlare på omkring 1000h verkar ligga på omkring 1 miljon ex moms. Jag vill nog ha 60cm stålband då maskinen ska användas på åkermark, inklusive mer sumpiga områden av före detta sjöbotten.
erikgr
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:34, 23-12-2023
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Traktor



Trigon

#32 » 18:02:14, 30-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mycket tror du att du kommer köra med grävmaskinen per år? Vill du köpa en maskin mest för att det är roligt att greja själv? Tänker man rent ekonomiskt gissar jag att.man behöver ha hyfsat stor användning för en grävmaskin innan det lönar sig att köpa istället för att leja in tjänsten vid behov.
Nu har jag ju en maskin själv som jag väl använder på sin höjd 100 timmar per år, mest för att det är roligt att kunna klara mig själv, men min är ju i en lite lägre prisklass också iofs. :vissla:
Jag är bara nyfiken på hur andra tänker... :shake_hands:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

QV_

#33 » 18:14:19, 30-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

atlashjul skrev:En centrumbom-maskin å gräva från båda hållen, så når du nog långt för de flesta husen, och alla brukar ju rotor så tror problemet är nästan 0..

Har bomsväng på en hjulmaskin, Har verkligen försökt finna någon gång man skulle behöva skiten men har inte kommit till någon slutsats med ja som svar..


RT vore kul men på min lilla maskin tror jag det blir för tungt.
Har 650kg i lyft längst ut.
200 kg skopa och 150kg RT så blir det för tungt.
Just nu tycker jag att den extra lasten i skopan är mera värd än RT funktionen.
Men jag använder bomsväng, iallafall några gånger per år.

Hur det är på TS viktval vet jag inte samt om man ligger i den prisklassen så ingår säkert RT
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Alrik

#34 » 20:14:04, 30-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Hur mycket tror du att du kommer köra med grävmaskinen per år? Vill du köpa en maskin mest för att det är roligt att greja själv? Tänker man rent ekonomiskt gissar jag att.man behöver ha hyfsat stor användning för en grävmaskin innan det lönar sig att köpa istället för att leja in tjänsten vid behov.
Nu har jag ju en maskin själv som jag väl använder på sin höjd 100 timmar per år, mest för att det är roligt att kunna klara mig själv, men min är ju i en lite lägre prisklass också iofs. :vissla:
Jag är bara nyfiken på hur andra tänker... :shake_hands:


Kan instämma med dig. Har nog suttit 200h hemma och närmare 100h åt andra per år i min maskin. Nyare maskin är trevligt men svårt att motivera med timmarna.

Samtidigt vet vi inte om storleken på lantbruket.
Men om man planerar att sitta 3-400h i grävmaskinen bara inom sig egen gård så motiverar de att köpa en större maskin direkt.

Planerar man att gräva 100h hemma och köra entreprenad med 5-600h så visst kan en maskin för dom pengarna vara mer vettigt isf.

Men med förutsättningarna som vi vet, dvs gräva lite diken och allmänt inom ett jordbruk så skulle jag säga att de är hål i huvudet att handla en maskin för den pengen. Bränner pengarna på kontot och allt är betalt, tja då är de en annan femma.

2 personer gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

uppland2

#35 » 20:35:07, 30-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Jag är bara nyfiken på hur andra tänker... :shake_hands:


Vi köpte en 14-tonnare för drygt 200 000.- när vi behövde riva en rasad ladugård. Jag har suttit bortåt 2 000 timmar i den för diverse diken, skogsvägar, vägtrummor, markberedning, viltvattenrensning, förläggning av vatten- och elledningar, grundisolering av huset m.m. Har inte direkt räknat på det, men tror inte det hör till våra sämsta investeringar.

2 personer gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

erikgr (trådstartaren)

#36 » 21:20:04, 30-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ser kostnaden för maskinen som värdeminskningen mellan det att jag köper den och det att jag förr eller senare säljer den. Att köpa en helt ny är inte aktuellt (dåligt värde), men en bättre begagnad i fint/nära nyskick ser jag som vettigare/mindre riskabelt än något vrak.

EDIT: Det kommer antagligen inte bli många 100h/år men mycket olika småjobb som var för sig är för litet för att leja någon. En del i det hela är även att jag vill ha en grävmaskin :)
erikgr
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:34, 23-12-2023
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

Alrik

#37 » 21:29:53, 30-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gula maskiner (entreprenad maskiner) behöver man inte vara så orolig över att dom har gått några timmar mot t.ex. en traktor. Att köpa en grävmaskin med 8-9000h är ingen jätterisk om de inte är av dom minsta sorterna. Sen är nog utbudet i 8-9 tons klassen ganska skralt kontra andra viktklasser.

Är tanken att ”bara” gräva hemma eller också ut och köra åt andra?
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

erikgr (trådstartaren)

#38 » 21:43:20, 30-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

I huvudsak hemma, men även åt släkt och bekanta i det geografiska närområdet.

Verkar finnas ganska mycket ute i "midi"-klassen, Mascus: https://www.mascus.se/gr%c3%a4vmaskin/c ... earch.html

Sen finns det ju mycket som inte ligger där heller. Om man vill ha svängbom så finns ju fräscha Takeuchi TB290 från 2020 för ca 800kkr

EDIT: 14-tons Komatsu med knappt 3000h: https://www.mascus.se/entreprenadmaskin ... jl9sg.html
erikgr
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:34, 23-12-2023
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se