Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Min första grävmaskin - Komatsu PC55MR-3 - tips och råd

28 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Drag (trådstartaren)

#1 » 22:21:29, 29-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan,

Jag har under senaste året funderat på att börja med någon form av verksamhet vid sidan av mitt ordinarie kontorsarbete.
Det är lite enformigt att arbeta framför datorskärmen hela dagarna och lite omväxling hade nog livat upp en del.

En tanke senaste halvåret eller så har varit att börja gräva. Dels så har jag i behov av grävjobb på min egna tomt och sedan så har jag gott om bekanta som också renoverar där det finns möjlighet att hjälpa till. Idealiskt så hade det så klart genererat överskott i intäkter efter att utgifter som härör från grävandet är betalda men det är inte så viktigt i början då mitt bolag ändå går runt och jag har intäkter för att täcka levnadskostnader ändå. Allt som kommer in är ett plus och om det skulle visa sig vara orimligt på något vis eller det visare sig vara något som jag inte trivs med av någon anledning så är det inte mycket pengar investerade och de kommer troligtvis tillbaka vid försäljning av eventuella maskiner.

Den stora frågan som jag gått och funderat på senaste tiden är vilken grävare som jag ska ha.
Till en början så verkade en liten maskin som kan dras på släp bakom personbil som bästa alternativet men jag är lite rädd för att köpa något som är alldeles för litet och att det inte går att få något uträttat med maskinen. Min tanke är också att (på sikt) hyra ut maskin med förare och det känns som en maskin på 1-3 ton passar bättre för att hyra ut utan förare då det kanske inte är så kostnadseffektivt att hyra en sådan maskin med förare då kostnaden för tiden säkerligen drar iväg allt för mycket.

Jag har även funderat på hjulgrävare, dels för att jag tycker att de är våldsamt sexiga men även för att det hade varit tacksamt att kunna hjula sig omkring i grannskapet. Men jag tror att jag hade grävt ner mig med hjulen i leran häromkring och risken är att det är allt för mycket kompromiss med själva grävandet för att det ska fungera tillfredsställande. Alternativt att jag måste gå upp mycket i storlek...

Slutligen så börjar jag att landa i att det är en bandgrävare på 5-8 ton som jag ska köpa. De verkar allsidiga för mindre jobb runt om i trädgårdar men är ändå av sådan storlek att det går att få något uträttat.

Nu för någon vecka sedan så dök det upp en Komatsu PC55MR-3 på blocket som såldes av en privatperson med jordbruksfastighet.
Maskinen hade 2500 timmar på mätaren och kom med tre skopor och Indexator RT20 rototilt.

Jag valde att slå till och transporterade hem maskinen i förrgår och har hunnit snurra runt lite på trädgården med den :)
Såhär långt så är jag nöjd med köpet, tror storleken blir bra, kändes liten när jag satt och planerade men nu när jag kör runt på trädgården så tror jag att det är alldeles lagom.

Bild

Första projektet blir att bygga ett garage så att den får ett tak över huvudet så att jag kan börja skruva och putsa på den lite.

Innan det så tänkte jag dock serva den, byta alla(?) oljor och filter. Och jag har lite frågor till er som är mer kunniga.
Vet ni vart jag bäst köper delar ifrån?
Min tanke är byta iaf luftfilter, motorolja och filter.

Hade ni även bytt hydralolja på en nyköpt maskin där ni inte vet när den byttes senast?
Även växelolja?

Finns det olika munstycken på nipplar för infettning?
Hade något sådan här fungerat? https://www.ikh.se/sv/fettspruta-enhands-t0802

Har ni något mer tips till en gröngöling med en nyinköpt maskin så tar jag tacksamt emot dessa.


Tack på förhand!
Senast redigerad av Drag 20:54:52, 10-03-2024, redigerad totalt 1 gång.

2 personer gillar det här inlägget.
Drag
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:29, 23-12-2023
Ort: Härryda
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Komatsu PC55MR-3



dea

#2 » 23:31:10, 29-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till köpet :thummar:
Angående fettnipplar så är bara nipplarna friska så brukar det inte vara nåt problem med munstycket som följer med fettsprutor

1 person gillar det här inlägget.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

torbjorn_forsman

#3 » 23:53:27, 29-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har varit med om japanska smörjnipplar som har haft lite annan form än de vanliga, och som fungerade dåligt ihop med de flesta fettsprutor utom en gammal billig Biltemaspruta från 90-talet.
De normala nipplarna har ju en kulformad skalle, medan de underliga japanska mer ser ut som en stympad dubbelkon med en plan yta på toppen.

Beträffande hydraulolja så bör du ta reda på (t ex genom att kolla på klisterlappar i närheten av oljepåfyllningen, fråga tidigare ägare eller leta bland papper som har följt med maskinen, om det är vanlig mineralolja eller någon slags "miljöolja" i den. Ska du göra ett oljebyte så är det enklast och säkrast att byta till samma sort som den gamla (när det gäller miljöolja bör det vara exakt samma märke och typ, är det mineralolja räcker det med att den uppfyller samma spec när det gäller viskositet mm).
Jag skulle inte byta olja i hydraulsystem mm i förebyggande syfte om befintlig olja ser ren ut och inte verkar ha dragit åt sig fukt. Rätt vad det är går ju någon hydraulslang sönder så man blir av med en massa olja, då kan man passa på att göra hydrauloljebyte den dagen.

Ska du ändå serva den ordentligt, så byt kylarvätska och bränslefilter också. Tänk på att japanska maskiner kan ha underliga glykolkvaliteter från fabrik, som inte alls är kemiskt kompatibla med någon glykol som går att köpa i vår del av världen, detta för att vattenkvaliteten är annorlunda i Japan och man därför behöver andra sorters tillsatser i glykolen där. Så där gäller det att verkligen spola ur kylsystemet ordentligt så det inte finns kvar några rester alls av den gamla kylarvätskan. Lämpligen gör man såna jobb på sommaren då det inte gör något om maskinen råkar bli stående över natten med bara vatten i kylsystemet.

Beträffande filter, så köp "märkesfilter". Undvik filter som är helt märkeslösa eller av okända märken, undvik också webshopar som inte talar om fabrikat på sina filter tydligt.
Motorolje- och bränslefilter är säkerligen av vanliga standardtyper som också sitter på mängder av japanska personbilar, men hydraulfiltren kan vara mer speciella.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2

#4 » 00:14:56, 30-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gratis till maskinen! :thumme:
Jag kollade på Ebay efter filter till min Komatsu. Sedan frågade jag på Hydroscand (där jag inte hade något konto). De var ändå billigare än billigaste näthandlare utan frakt! :uupps:

Finns massa trådar med massa bra tips här på M. Sök och läs.

När du behöver byta larver så hade i alla fall jag tittat på stållarver. De håller på ett helt annat sätt än gummi. Dessa (gummi) är enligt min personliga åsikt bara bättre när man kör på asfalt eller stenig terräng.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Alrik

#5 » 00:32:40, 30-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Filter löser vilken traktorfirma som helst i princip ifall du tar med en bild på filtrena i fråga. Utan att veta så är de säkerligen ”standard” filter på din maskin men som ovan sagt så köp märkesfilter.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Drag (trådstartaren)

#6 » 10:54:54, 30-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

dea skrev:Grattis till köpet :thummar:
Angående fettnipplar så är bara nipplarna friska så brukar det inte vara nåt problem med munstycket som följer med fettsprutor


Tack, ska beställa och testa
Drag
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:29, 23-12-2023
Ort: Härryda
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Komatsu PC55MR-3

Drag (trådstartaren)

#7 » 11:22:11, 30-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Jag har varit med om japanska smörjnipplar som har haft lite annan form än de vanliga, och som fungerade dåligt ihop med de flesta fettsprutor utom en gammal billig Biltemaspruta från 90-talet.
De normala nipplarna har ju en kulformad skalle, medan de underliga japanska mer ser ut som en stympad dubbelkon med en plan yta på toppen.

Beträffande hydraulolja så bör du ta reda på (t ex genom att kolla på klisterlappar i närheten av oljepåfyllningen, fråga tidigare ägare eller leta bland papper som har följt med maskinen, om det är vanlig mineralolja eller någon slags "miljöolja" i den. Ska du göra ett oljebyte så är det enklast och säkrast att byta till samma sort som den gamla (när det gäller miljöolja bör det vara exakt samma märke och typ, är det mineralolja räcker det med att den uppfyller samma spec när det gäller viskositet mm).
Jag skulle inte byta olja i hydraulsystem mm i förebyggande syfte om befintlig olja ser ren ut och inte verkar ha dragit åt sig fukt. Rätt vad det är går ju någon hydraulslang sönder så man blir av med en massa olja, då kan man passa på att göra hydrauloljebyte den dagen.

Ska du ändå serva den ordentligt, så byt kylarvätska och bränslefilter också. Tänk på att japanska maskiner kan ha underliga glykolkvaliteter från fabrik, som inte alls är kemiskt kompatibla med någon glykol som går att köpa i vår del av världen, detta för att vattenkvaliteten är annorlunda i Japan och man därför behöver andra sorters tillsatser i glykolen där. Så där gäller det att verkligen spola ur kylsystemet ordentligt så det inte finns kvar några rester alls av den gamla kylarvätskan. Lämpligen gör man såna jobb på sommaren då det inte gör något om maskinen råkar bli stående över natten med bara vatten i kylsystemet.

Beträffande filter, så köp "märkesfilter". Undvik filter som är helt märkeslösa eller av okända märken, undvik också webshopar som inte talar om fabrikat på sina filter tydligt.
Motorolje- och bränslefilter är säkerligen av vanliga standardtyper som också sitter på mängder av japanska personbilar, men hydraulfiltren kan vara mer speciella.



Tack Torbjörn,

Tog en bild på en nippel, ser kulformad ut?

Det står i manualen vilken hydralolja, motorolja och kylarvätska som den vill ha. Ska bara hitta en återförsäljare men det löser sig nog. Låter nog bli att byta hydralolja då jag inte känner till att den på något vis skulle vara dålig.

Jag beställer glykol också men kanske avvaktar med att byta, ska kolla så att det är rimlig nivå bara.
Drag
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:29, 23-12-2023
Ort: Härryda
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Komatsu PC55MR-3

Drag (trådstartaren)

#8 » 11:26:16, 30-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Gratis till maskinen! :thumme:
Jag kollade på Ebay efter filter till min Komatsu. Sedan frågade jag på Hydroscand (där jag inte hade något konto). De var ändå billigare än billigaste näthandlare utan frakt! :uupps:

Finns massa trådar med massa bra tips här på M. Sök och läs.

När du behöver byta larver så hade i alla fall jag tittat på stållarver. De håller på ett helt annat sätt än gummi. Dessa (gummi) är enligt min personliga åsikt bara bättre när man kör på asfalt eller stenig terräng.


Tack :thummar:, ska kontakta Hydroscand.
Har sökt lite på specifikt pc55 men fick inte många träffar, ska testa med Komatsu, det kanske ger fler.
Hade nog också föredragit stållarver, det är både läckert och fördelar säkert marktrycket jämnare än gummi.
Drag
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:29, 23-12-2023
Ort: Härryda
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Komatsu PC55MR-3

Jevlar

#9 » 15:36:47, 30-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byta motorolja och slutdrevsolja yes, det är så små mängder, hydrauloljan skulle jag lugna mig med och kolla hur den ser ut, ser den mörk eller mjölkig ut så kan det vara dags för ett byte eller om den vill skumma under drift.
Ser ut som en rototilt och de är också oljefyllda så byt den oljan också.
Sen är det väl bara tt börja köra och lära sig maskinen.

Glöm inte att ingen har smort sig fattig och glapp sällan blir mindre och billigare om man ignorerar dom.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Alrik

#10 » 16:08:08, 30-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olja köper du också troligast billigast hos en lokal traktorverkstad eller dylikt.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

torbjorn_forsman

#11 » 16:14:04, 30-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drag skrev:Jag beställer glykol också men kanske avvaktar med att byta, ska kolla så att det är rimlig nivå bara.


Tänk dock på att den japanska glykolspecen kan vara olämplig ihop med de kvaliteter på kranvatten vi hittar i vår del av världen.
I Japan har man ofta surt och kemiskt aggressivt vatten, men å andra sidan är det sällan hårt med förmåga att ge pannstensavlagringar som europeiskt vatten brukar göra.
Det kanske är bättre att ta första bästa lämpliga glykol hos någon lokal nasare - antingen propylenglykol, om du har småbarn eller husdjur som kan tänkas slicka i sig av glykolläckage och inte bör få i sig onödigt giftiga saker, eller någon vanlig longlife-etylenglykol enligt VAG-spec G12 eller liknande om du inte behöver bekymra dig för akut giftighet.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Drag (trådstartaren)

#12 » 18:57:56, 30-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Drag skrev:Jag beställer glykol också men kanske avvaktar med att byta, ska kolla så att det är rimlig nivå bara.


Tänk dock på att den japanska glykolspecen kan vara olämplig ihop med de kvaliteter på kranvatten vi hittar i vår del av världen.
I Japan har man ofta surt och kemiskt aggressivt vatten, men å andra sidan är det sällan hårt med förmåga att ge pannstensavlagringar som europeiskt vatten brukar göra.
Det kanske är bättre att ta första bästa lämpliga glykol hos någon lokal nasare - antingen propylenglykol, om du har småbarn eller husdjur som kan tänkas slicka i sig av glykolläckage och inte bör få i sig onödigt giftiga saker, eller någon vanlig longlife-etylenglykol enligt VAG-spec G12 eller liknande om du inte behöver bekymra dig för akut giftighet.


Yes, jag ska ta med mig det. Ska höra med försäljaren också vad de säger.
Drag
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:29, 23-12-2023
Ort: Härryda
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Komatsu PC55MR-3

Drag (trådstartaren)

#13 » 19:05:53, 30-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jevlar skrev:Byta motorolja och slutdrevsolja yes, det är så små mängder, hydrauloljan skulle jag lugna mig med och kolla hur den ser ut, ser den mörk eller mjölkig ut så kan det vara dags för ett byte eller om den vill skumma under drift.
Ser ut som en rototilt och de är också oljefyllda så byt den oljan också.
Sen är det väl bara tt börja köra och lära sig maskinen.

Glöm inte att ingen har smort sig fattig och glapp sällan blir mindre och billigare om man ignorerar dom.



Jag hittar inget i manualen om slutdrevsolja, hittar inget här på forumet heller. Har du någon länk som beskriver hur man byter det?
Drag
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:29, 23-12-2023
Ort: Härryda
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Komatsu PC55MR-3

Jevlar

#14 » 19:18:30, 30-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

final reduction gear kallas de i manualen.
0,8 liter transmission 30 olja.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Drag (trådstartaren)

#15 » 21:50:21, 30-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

I min manual så står det att man ska byta hydralik- och bränsle-ledningar vartannat år. Det låter ganska mycket, gör ni det eller bara om ni ser att de är i behov av att bytas?

Bild
Drag
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:29, 23-12-2023
Ort: Härryda
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Komatsu PC55MR-3


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se