När jag tittar i VHB,
Takeuchi TB070 verkstadshandbok inkl motor , så kan jag inte hitta något spår av några "givare" vid toppen som skulle kunna ha med saken att göra.
Vad jag kan se av VHB så verkar den elektroniska varvtalsstyrningen inte ha någon återkoppling som mäter det verkliga varvtalet, utan servomotorn kör bara iväg gasvajern till förbestämda lägen för stopp, tomgång, lågt och högt driftvarv osv, sen får den mekaniska regulatorn i insprutningspumpen sköta stabiliseringen. Kolla omkring sida 130 samt elschemorna på sida 115-116 i VHB.
Har du samma motortyp som beskrivs i VHB ( Nissan BD3004 ) ?
Gissningar är att det skulle kunna röra sig om något elfel av typ glapp i kablage till varvtalsstyrningen, kärvande gasvajer, krångel med den mekaniska regulatorn i insprutningspumpen eller liknande.
Min TB016, som inte har någon elektronik inblandad i varvtalsstyrningen utan bara en rent mekanisk gasspak, hade problem för en del år sedan med att den kunde bli mycket svag och nästan stanna ibland. Det visade sig bero på ett skräp som låg i en tvär 90°
nippel vid inloppet till bränslefiltret och kunde täppa för bränsleflödet om det lade sig på fel ställe.
Ett felsökningstips är att kolla hur gasvajern och gasarmen på insprutningspumpen rör sig när problemet uppstår. Står den kvar i samma läge som då motorn går normalt, eller drar den iväg åt något håll?