Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Hitachi ex(0)8 köpråd?

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

joelf (trådstartaren)

#1 » 16:39:15, 16-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena i sommar ska jag göra om min gräsmatta runt huset täcka av lite mossa/blåbärsris-dret och skrapa av gamla gräsmattan, sedan köra bort stora stenar som ligger under för att sänka gräsamttan m,m. Iden var att hyra mellanstor maskin och ta in någon som kör bort de stora stenarna. Men nu fick jag höra att polarens farsa ska sälja sin Hitachi, tror den heter enligt rubrik för den är på 800-1tonet för 3xtkr, fullt fungerande i hyffsat skick, bara några 100m bort. Jag har kört allt mellan 20-1,5 ton tidigare och har 4wd traktor med lastare och släp hemma till hjälp. Jag vet att det är en plutteliten maskin men frågan är:

1. Bra affär? Kan man sälja den efteråt med marginal?
2. Den borde väl kunna utföra lite jobb? Jag är väl medveten om att tiden är xxx gånger längre än 20 tons maskin, men enkelheten och det sköna i att ha en egen.

Jag har nämligen tappat möjligheten att låna bättre maskiner så jag får hyra, jag är villrådig ska jag hyra och skippa krånglet. Eller ska jag köpa den, ta de extra timmarna, + göra lite extra trädgårdsarbete till frun och kanske sälja med lite +?
joelf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:45, 07-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm, tgb11, Zetor 8045



magloman

#2 » 16:53:29, 16-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska ta alla chanser som finns att äga sin egen maskin :mrgreen:

köp! bra o ha :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Drag

#3 » 23:43:03, 10-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En risk kan ju vara att 800kg - 1t inte kan flytta på stora stenar och att det blir tröttsamt att köra. Ska jorden lastas upp på flak och köras iväg när du sänker gräsmattan?

Pengarna tror jag man i princip får tillbaka oavsett vilken begagnad maskin man köper om man mest pular hemma i sin egna trädgård och utför service. Det finns ju inte mycket värde kvar att tappa.
Drag
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:29, 23-12-2023
Ort: Härryda
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Komatsu PC55MR-3


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: henrik holmdahl och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se