#17 » 18:52:01, 27-04-2011
Jomen, den är rejäl! 29 ton Bofors!! Dock var det mängder av problem med grävarkonstruktionen då den togs över av Bofors 1969. Efter idogt omkonstruktionsarbete och modernisering blev den riktigt bra till slut, närmare bestämt 1972. Det var då ett 30-tal BG-29 slutligen byggdes om helt och hållet till BG-29B för att fungera smärtfritt. Tyvärr hade tiden runnit ifrån konstruktionen och olönsamheten gjort sig påmind detta år, varför Bofors lade ned tillverkningen i och med 1973. Endast 50 maskiner rullade ut med Bofors-namnet. Det var synd att inte fler tillverkades.
Jag var i Kvissleby 1993 och tittade på en BG-29B med tillv.nr 137, men det verkar inte vara denna som är på bild. Kan det vara tillv.nr 125? Den såg jag i Bjuråker 1993 och verkar väldigt lik maskinen på bilden. Hade då försetts med en Scania DS11-motor!!
Om någon undrar om tillv.nr? Jo, de var 101-150, tillverkade 1969-72.