Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Några frågor ang EW 160

38 inlägg • Sida 2 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

MagnusJohansson

#16 » 13:57:30, 10-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet är väll Volvo för släppte maskinerna lite för tidigt med följd av massa barn sjukdomar. Så de undvik maskiner som är först ut i en ny modell de brukar vara problem fyllda. Så hade vi det på firman där jag jobbade innan. Hade en EC210c som var bland de första som kom till Sverige tog en stund innan Swecon hade fixat allt krångel på den oxå.
MagnusJohansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:47:26, 08-11-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Vad som erbjuds...
 
Födelsedag



MagnusJohansson

#17 » 16:56:41, 10-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är mina upplevelser och erfarenheter av Volvo finns säkert de som inte haft dessa problem....
MagnusJohansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:47:26, 08-11-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Vad som erbjuds...
 
Födelsedag

Spindelgrävarn

#18 » 23:23:34, 23-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

stefansmark skrev:Jag vet inte om det är något jag stör mig på att det är ett visst spel i sidled när jag har aggregatet fullt utsträckt. Så är det väll ändå på de flesta maskiner så det är bara att vänja sig.

Sedan är det säkerligen så att detta "glapp" finns där av en anledning, det är våldsamma krafter och en hel del kugghjul som kraften skall igenom innan det faktiskt svänger. Om alla dessa kugghjul i svängmotor, svängväxel och svängkrans skulle vara så exakta att glappet längst ut blev obefintligt fanns inte en köpare med ekonomi att handla maskinen...


Tyvärr är det precis detta resonemang som förhindrar att maskinerna blir bättre. Vad skulle det finnas för anledning att medvetet ha ett glapp i en konstruktion? Annat än att spara pengar i tillverkningen?

Det skulle inte vara speciellt svårt att få bort alla onödiga, irriterande glapp men eftersom de flesta maskinägare resonerar så där blir det ingen förändring.

Krister Andersson skrev:
MagnusJohansson skrev:Den EW 160 modellen må ha den tröttaste svängmotor som någon har satt i bruk.


Är det så?

Men är det ändå inte lite omodernt med den lite "klena" konstruktion som maskinerna har. Man kan ju tycka att den iaf skulle vara mycket starkare,och vara tillåtet att använda till annat än bara svänga överdel utan belastning.

Tänker på just körning med rototilt.Inte är väl svängkonstruktionen anpassad för den? Med mycket arbete i sidled,som den inbjuder till.

En maskin som var riktigt stark i sväng och så pass rejäl att man kunde utnyttja den. Borde väl alla som kör med rototilt vilja ha. Men prislappen kanske drar iväg för mycket?

Inte vet jag, bara en fundering.

/Krister


Maskinerna är inte byggda för att användas med rototilt, det är en svensk/nordisk anpassning för våran marknad.

Att svängen är klen är beror troligtvis på att det minskar risken för att chauffören ska bryta sönder grävaggregatet med sidledsrörelser?
Då kan de bygga maskinen lite klenare och därmed billigare?

Den som vet får gärna meddela hur det egentligen ligger till. :grin:
/ Mvh Niklas.
Spindelgrävarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:46:46, 16-10-2011
Ort: Mälardalen
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Menzi Muck A91 4*4plus

Kamo 3x junior

Väghyvel Mbu G50A

nixs

#19 » 23:27:54, 23-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du beredd att betala 1 mille extra för maskinen?
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Spindelgrävarn

#20 » 23:57:28, 23-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

om de skulle få den att fungera som jag vill skulle jag definitivt göra det utan att fundera. :thumme:
/ Mvh Niklas.
Spindelgrävarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:46:46, 16-10-2011
Ort: Mälardalen
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Menzi Muck A91 4*4plus

Kamo 3x junior

Väghyvel Mbu G50A

nixs

#21 » 00:01:58, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är du nog ganska ensam om! Risken är att den maskinen du vill ha kostar 5 mille extra...
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Spindelgrävarn

#22 » 00:32:09, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju just det som är problemet!

Folk håller på och monterar diskoljus och donar i stället för att ställa krav på prestandan. Då får man ju ingen utveckling/förbättring på maskinerna heller.

Är den klassiska sanningen, ensam är svag.
Först om många ställde lite krav på grejorna skulle förbättringarna komma väldigt snart. Det jag kan göra är dels att välja de leverantörer som uppfyller mina krav bäst samt påtala det jag tycker är fel. Om fler blir medvetna och ställer krav kan man faktiskt få en förändring.
/ Mvh Niklas.
Spindelgrävarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:46:46, 16-10-2011
Ort: Mälardalen
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Menzi Muck A91 4*4plus

Kamo 3x junior

Väghyvel Mbu G50A

stefansmark

#23 » 12:45:02, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att du skulle få väldiga problem på banken när du kommer in och vill låna till en maskin som är mer än dubbelt så dyr än andra...
"Men det är inget spel i svängväxeln!"

Sedan är hela grävmaskinen konstruerad för att arbeta i vinkel mot marken, inte längsefter. Svängdetaljerna är dimensionerade därefter.
Ska maskinen användas i sidled så måste bombocken, bommen, stickan göras om i sin konstruktion för att inte slitas sönder.
Men det är klart, kan du övertyga en tillverkare om det vettiga i att göra om en maskintyp som de flesta faktiskt uppskattar som den är så är det fritt fram för dig.

Jag tror dock inte på iden.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

magloman

#24 » 16:45:14, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

...finns en anledning till att de sista åkerman är rätt dyra på blocket.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Anton

#25 » 19:03:09, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:...finns en anledning till att de sista åkerman är rätt dyra på blocket.

Ja, kvalitet på maskinerna!!

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

stegmaster

#26 » 20:20:18, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:...finns en anledning till att de sista åkerman är rätt dyra på blocket.

Så det finns inget spel eller gläpp på dom?? :klia:
Menar ni på fullt alvor at Åkerman er överlägsen maskiner från idag??
Isåfall undrar man ju varför produksjonen tog slut??
Tror faktisk flere skulle betala ekstra for en maskin som var klart överlägsen andra, dock kanske inte dubbla priset.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Anton

#27 » 20:53:13, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst finns det spel och axial/radialglapp på en Åkerman med. Men om man i övrigt titta på konstruktionen och plåten var dom i sina tillverkningsår långt förre andra märken.Man bör tänka på att det har gått många år nu efter nedläggningen.
Att dom blev uppköpta av Volvo är en annan sak som inte har med kvaliteten att göra.
/Anton!!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

nixs

#28 » 21:37:45, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anton skrev:Men om man i övrigt titta på konstruktionen och plåten var dom i sina tillverkningsår långt förre andra märken.Man bör tänka på att det har gått många år nu efter nedläggningen.


Just det där finns det lika många åsikter som det finns folk som kör maskin! Pratar man med Hitachiverkstaden här i stan så skrattar de om man nämner Åkerman och kvalité. Det var vad de upplevde mot sina maskiner när det begav sig på slutat 80tal och början 90tal. Så eländiga som Hitachifolket tyckte att Åkerman var stämde ju inte helt ut men det finns poänger hos dem med.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#29 » 21:49:03, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Företag som bygger eller tillverkar högkvalitativa produkter har alltid svårt o hävda sig.

Den snåle svensken tittar o jämför med billigare produkter hela tiden!

Kom inte o säg att det inte är så, ta bara Ullared som exempel!
Har aldrig varit där själv och kommer inte heller fara dit.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

MagnusJohansson

#30 » 22:04:20, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åk dit och kolla innan du öppnar käften. Finns knappt ingen skit kvar på Ge-Kås i Ullared. Det går inte att sälja skit till svenskar längre. Det är väll bara kolla på Swecon dyrt är det så man undra var inte man köper import istället. För man vill ha garanti på att det funkar om man köper nytt. Kanske oxå finns något bakom att man kallar de Läckman för. Vet ju inte så mycket hur andra märken var på 80 och 90 talet mer än att Åkerman var en dyr maskin att köpa in. Samt att sätta sig i en Åkerman nu är inte kul. Åter till ämnet så tycket jag att Åkermans hjulare inte var någon höjdare. Ska man då säga något om EW160 À modellen så är hydraliken väldigt go och följsam men där tröt det positiva om den.
MagnusJohansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:47:26, 08-11-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Vad som erbjuds...
 
Födelsedag


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se