Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Nyinförskaffad EW 150 C

302 inlägg • Sida 19 av 21
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

ErikPetersson (trådstartaren)

#271 » 15:23:08, 20-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu fungerar den fint igen utan läckage av avgas eller diesel.
Oljenivån ökar dock långsamt så det blir ny servopump igen denna har jag redan bytt en gång så skall väl gå fint :)
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.

2 personer gillar det här inlägget.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B



mabh

#272 » 12:45:26, 21-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

ErikPetersson skrev:Nu fungerar den fint igen utan läckage av avgas eller diesel.
Oljenivån ökar dock långsamt så det blir ny servopump igen denna har jag redan bytt en gång så skall väl gå fint :)


Insprutningspumpen läckte diesel på min så oljenivån ökade, luktade inge diesel om oljan.
Trodde först de var servopumpen på min med, näkag hade rivit bort den kom de en droppe diesel från Insprutningspumpen och snurrade ma motorn kom de nån droppe till var -17 grader då
mabh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:06:57, 26-12-2008
Ort: Ljusdal
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

ErikPetersson (trådstartaren)

#273 » 15:05:18, 21-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan såklart vara Diesel som läcker in här med. Luktar inget och fyller på någon millimeter eller två per dag, alltså ca 8 körda timmar.

Det fanns något test för att detektera diesel i oljan, något papper man droppade en oljedroppe på så sögs det upp olika om det fanns diesel i eller inte. Borde försöka få tar på något sånt. Surt att byta pump i onödan, vilken det nu än är :)
Tack för tipset om dieselpump.
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.

1 person gillar det här inlägget.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

mabh

#274 » 15:09:05, 21-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min olja luktade ingen diesel heller, var till några mekaniker häromkring och ingen trodde de var diesel i oljan, luktade inget och inte direkt blaskig.
Prova och ta bort servopumpen och snurra på motorn så syns de om de droppar ner i drev transmission

1 person gillar det här inlägget.
mabh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:06:57, 26-12-2008
Ort: Ljusdal
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

ErikPetersson (trådstartaren)

#275 » 12:51:34, 31-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kunde inte med att skifta ut en pump i onödan så prövade mig på ett experiment.

Tappade av olja från motorn, det var 6 liter olja spätt med 1liter annat så ca 15% inblandning. Sedan tog jag och blandade in 15% diesel resp hydraulolja i ny motorolja. Kan säga att motoroljan efter detta inte luktade någon diesel alls.

Sedan en improviserad rutschkana för att se viskositeten för alla 3


Bild

Detta är ju inte exakt utan har många osäkerhetsfaktorer men vid första tester (hällde i ett kryddmått med 20 sek mellanrum)
Hade oljan från motorn runnit ned på 2 min, den diesel landade på 1,40 och den blandad med hydraulolja på 4 min.

Testa en gång till med att växla motorolja och diesel landade och hällde på i redan inoljade rutschkanor. Här åkte bägge oljorna ned på 42 resp 40 sek.



Bild


Så det verkar onekligen mest som det är diesel jag har i oljan.

Jag får ta bort servopumpen och se efter dieseldropp
Som mabh förslog.

Någon som vet vad man gör sedan? Bort med pumpen och skicka iväg eller är det bara en packbox man kan byta själv?

Mvh Erik
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.

1 person gillar det här inlägget.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

ErikPetersson (trådstartaren)

#276 » 13:01:37, 31-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svara mig själv, en renoverad kostade 15k och det är väl aldrig fel att veta att den är frisk så får bli ny pump :)
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.

2 personer gillar det här inlägget.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

Jac

#277 » 14:02:12, 31-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

ErikPetersson skrev:Har fått lite tid att kika mera på detta idag
. Den har sedan inköp varit lite "nervös" på bom upp och bom ned blir lätt mera eller mindre fritt fall. Innan detdär skorrande ljudet uppstår så hör man att motorn börjar jobba och det susar i hydrauliken (får lyssna ganska noga för att höra det) Misstanken lutade åt en chockventil som öppnade för tidigt, detta borde också kunna ge ryckig bom. Idag prövade vi att skifta övre och undre chockventil för att se ifall det blir någon skillnad men tyvärr beter den sig exakt likadant.



Bild


Från pdf från Anton, misstänkte läckage enligt streckad linje.


Hur gick det med detta felet?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

ErikPetersson (trådstartaren)

#278 » 14:06:19, 31-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac detdär är precis likadant. Skiftade Shockventiler utan någon skillnad alls. Den vägrar även lyfta bom på flytläget av och till även med ny fjäder till flytlägesventilen.
Så det finns mera att göra efter insprutningspumpen :)
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.

1 person gillar det här inlägget.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

ErikPetersson (trådstartaren)

#279 » 15:38:28, 31-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

...tid från konstaterat fel tills man är i besittning av reservdel: ca 2h :)



Bild
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.

4 personer gillar det här inlägget.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

bangt

#280 » 20:10:46, 31-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

det går bra att byta stefa på pumpen själv,satte en med dubbelläpp i våran när den läkte. finns en skruv som man låser axeln på pumpen när man demonterar.

1 person gillar det här inlägget.
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

ErikPetersson (trådstartaren)

#281 » 21:59:28, 31-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för info Bangt, jag hade ett läckage ut från denna som jag tätade med nu o-ring. När den sedan läckte in i motorn med så kunde man ptövat byta stefa men ifall det är så att högtrycks delen läcker ut för mycket och skapar tryck i huset så får man snart göra om det så vågade inte chansa. Det kanske hade fungerat men denna får gå ganska mycket nu så försöker minimera stoppen så gott det går. Ser man till priset är det ju ingen tvekan om vilken lösning som är bäst :)
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.

1 person gillar det här inlägget.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

Turbodiesel

#282 » 22:03:55, 31-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du tillgång till instruktionerna för pumpbyte? Det är en fördel innan du börjar.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

ErikPetersson (trådstartaren)

#283 » 23:48:06, 31-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej Turbodiesel det har jag tyvärr inte.
Har fått veta det bara var att sätta den lika dant som den gamla satt men det finns kanske mera att tänka på.
Skulle bli väldigt glad över info om vart man kan finna instruktion för detta. Jag hade gärna lämnat bort det men det finns ingen i närheten som har tid på kort varsel. Så det är inte snålhet som gör att jag gör detta själv utan för att komma igång snabbt. Går det att köpa instruktioner för detta gör jag gärna det.
Mvh Erik
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

Turbodiesel

#284 » 00:20:04, 01-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är mest att jag känner på mig att din pump har konisk axel utan kil, eller möjligen inget kilspår i drevet (det är ett tag sedan jag hölls med dessa)

Pumpen är vid leverans låst med en bromsskruv utifrån (bör vara med någon notis om just det), pumpen ska därför monteras med motorn i TDC, både vevaxel & kamaxel måste stå exakt rätt.

Firman som levererade pumpen bör kunna stå till tjänst med instruktioner kan jag tycka. Samt låna ut avdragaren till drevet, om det är en lokal aktör.

Sedan är det en sak till, pumparna finns av två generationer, och den gamla har utgått som reservdel. Är utbytespumpen byggd på en ny stomme så passar den inte alls på motorn. Det är kostsamt att bygga om motorn till det nya utförandet.. Samma med för gammal pump på en nyare motor givetvis.

Det gör att det är en fördel om du låser din gamla pump i rätt motorposition, för att kunna montera tillbaka den, ifall det skiter sig med den nya.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

ErikPetersson (trådstartaren)

#285 » 06:47:31, 01-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så mycket för info :thummar:

Jag kikade det med pumpaxrel när jag köpte den och denna hade kilspår med vanlig krysskil vilket fick mig att tror att det var nog att sätta som den gamla. Konisk Axel precis som du säger :thumme:

Detta är ju en renoverad pump, inte ny som jag lite slarvigt skrev. Den är köpt på Älmeboda så jag tycker dem borde ha koll på att den skall passa :klia: men tackar för tipset och jag skall med den vetskapen såklart låsa den gamla i rätt position.

Andragare har jag några stycken så om det inte är specialavdragare finns det hyfsad chans att jag får av drevet utan bekymmer.

När denna nu har kilspår, skulle det räcka att ställa motorn i TDC och sedan montera den? När det väl är på plats, vrida den likadant som den gamla stod?

Återigen tack för informationen om detta

:thumme:
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.

1 person gillar det här inlägget.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bmrobban och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se