Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Komatsu pc20-6f renovering och mysko servospakar?

16 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

komatsui (trådstartaren)

#1 » 16:34:21, 05-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästan färdigt projekt. årsmodell 1991 3500kg med s40 snapfäste tiltmellan och hammer hydraulic.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av komatsui 17:37:59, 05-04-2013, redigerad totalt 3 gånger.

2 personer gillar det här inlägget.
komatsui
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:28:49, 05-04-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: komatsu pc20-6



stegmaster

#2 » 18:53:03, 05-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vart snyggt du. :thumme:
Som nytt. :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

komatsui (trådstartaren)

#3 » 19:23:28, 05-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack. Alla tappar och bussningar är nya och alla hål arrborrade och några hemma svarvade expander tappar.
Som nästa borde jag görä en lavett till grävären.
Och en grip med rotatoren.
Senast redigerad av komatsui 19:27:23, 05-04-2013, redigerad totalt 2 gånger.
komatsui
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:28:49, 05-04-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: komatsu pc20-6

ja-bond77

#4 » 12:32:55, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är lite bekant med komatsui och då han är dålig på svenska ska jag fråga istället. Den här maskinen har en udda(?) detalj i servosystemet. Den har laddventil och gasackumulator som många andra maskiner men är speciell på så vis att spakarna släpper igenom lite P-olja till spakarnas tankledning i mittläget. Det här betyder att servosystemet måste laddas hela tiden oberoende om man använder spakarna eller ej. Spärr-/säkerhetsventilen är en 3/2 ventil som är kopplad enligt schemat som vanligt mot spakarnas utgång och växlar mellan P och T. Därav dräneras det kvarvarande trycket i spakarnas P-slang då man spärrar spakarna och man kan ju undra vad det där inbyggda smygläckaget i spakarna har för uppgift. Hur vanligt är detta?

Så här ser det alltså ut på Komatsu PC20-6f. Det är alltså specifierat i manualen att det ska läcka x l/min genom spakarna i mittläge.
Bild
Bild
Bild

Ursprungsproblemet var just mycket tät laddning och efter diverse felsökningskopplande så blev det att lämna in gasackumulatorn för laddning av gas. Den biten är nu i skick men servotrycket väcker ändå en del frågetecken. Specs säger 35 bar, men det pendlar mellan 31 till 40 bar under laddcykeln. Kan det vara nåt fel på laddventilen då det flexar så pass mycket? Finns det inbyggt hysteresis i en sådan ventil och hur är det i så fall utformat? Felsökningstips? Det laddar nu, med trycksatt acku, 40 sekunders mellanrum med kall olja. Är det bra så eller borde det vara ännu bättre, det låter ju inte jättebra precis? Jag har inte tillgång till manualen så vi får klara oss med de bilder jag fått mig tillskickat...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ja-bond77

#5 » 12:45:14, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felsökningen så här långt tyder på att laddningsventilen är tät om man pluggar anslutningarna till spakarna/pedalerna. Inga laddningarn sker. Postar i varje fall bilder på laddventilen också. Kan man justera hysteresis på något sätt? Kanske det finns nån animerad video nånstans som beskriver hur nån sådan laddventil fungerar? Det gör det ju lite invecklat för en glad amatör att begripa sig på då den tredje pumpen även försörjer schaktblad och bomsväng(?)... :klia:

Även spärrventilen är också testad, T-utgången kommer det inget ur med aktiva spakar.


Bild
Bild
Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ja-bond77

#6 » 12:53:06, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Schemadelen av laddventilen:


Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

mathiast

#7 » 17:49:25, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en precis likadan maskin,den laddar rätt tätt den med men det är inget som jag tycker påverkar grävningen
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

ja-bond77

#8 » 18:32:00, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, inte här heller. Men det är rätt irriterande... Så din laddar också med spakarna i mittläge?

Min lännen minns jag inte nu, står väl i min tråd, men kanske 60-90 sekunder? Inte nu mera dock, hamnar nog att ladda ackun jag också... Men jag har aldrig gjort något läckagetest av servokretsen. Det borde väl inte ske något läckage alls med spakarna i mittläge...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

mathiast

#9 » 18:49:09, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom på att den jag har är en pc10 men det är nog liknande system,man hör att det dunkar till med jämna mellanrum
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

mathiast

#10 » 18:53:00, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att man har en liten kontrollerad läcka kan vara för att få lite cirkulation på oljan så att oljan i spaken får samma temp som övrigt system

2 personer gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

ja-bond77

#11 » 19:07:38, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste lite i verkstadsmanualen till Kobelco 235 SR i downloads:
Kobelco SK235SR-1E/SK235SRLC-1E/SK235SRNLC-1E verkstadshandbok

På sidan 281 hittade jag faktiskt en beskrivning som jag tolkar som att det finns kontrollerat läckage till tanken i larvventilerna. Detta för att kunna säkerställa luftfri olja i en "dämpningskammare". Aha... Där finns dämpning... :klia:

Hittade inget om nån eventuell cirkulation i själva spakventilerna...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

mathiast

#12 » 21:03:50, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var bara en teori!! Enl trimas tekniska support så har vissa av deras lastarventiler detta
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

ja-bond77

#13 » 18:04:54, 06-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag läser instruktionen i bilden jag bifogade tidigare återigen verkar det som jag feltolkat texten. Det är ju P1 som är kopplad via hålet f till tank... P1 är ju inte P. Så då borde spakarna hålla tätt i mittläget?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Jac

#14 » 18:21:09, 06-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Kan man justera hysteresis på något sätt? Kanske det finns nån animerad video nånstans som beskriver hur nån sådan laddventil fungerar?


Nej. Hysteresis kommer av förhållande mellan två areor inne i ventilen.

Animerad? :skratta3: En sån här seg söndag är några blyertsstreck på ett papper allt vad jag kan prestera. Kanske räcker en bit



Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Jag glömde några detaljer:
- Olja till spakar och annat tas alltså ut på ett T ovanför backventilen.
- Oljan från avlastningsventilen behöver inte gå till tank, den kan gå till att köra schacktblad och andra grejor. Det viktiga är att avlastningsventilens fjäderkammare är dränerad till tank. Alltså, om det finns en läckport på ventilen så kan man köra andra grejor nedströms, är där ingen läckport så måste den avlasta till tank.


Bild på en ventil från Comatrol:

Bild
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#15 » 18:40:32, 06-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Den har laddventil och gasackumulator som många andra maskiner men är speciell på så vis att spakarna släpper igenom lite P-olja till spakarnas tankledning i mittläget. Specs säger 35 bar, men det pendlar mellan 31 till 40 bar under laddcykeln. Kan det vara nåt fel på laddventilen då det flexar så pass mycket? Finns det inbyggt hysteresis i en sådan ventil och hur är det i så fall utformat?


Alla ackumulatoruppladdningsventiler har hysteresis, det är liksom en del av poängen att pumpen inte ska ladda hela tiden.
Att en ventil har 25% hysteresis är inget onormalt rent generellt men om det är rätt för denna maskinen/ventilen vet jag inte.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se