ja-bond77 skrev:När jag läser instruktionen i bilden jag bifogade tidigare återigen verkar det som jag feltolkat texten. Det är ju P1 som är kopplad via hålet f till tank... P1 är ju inte P. Så då borde spakarna hålla tätt i mittläget?
Det låter mer troligt. Om man t.ex. har en nödstopp som bygger på att stänger pilotoljan till spakarna så hade den annars bara funkat om spakarna var i neutral. Om du har en spak aktiverad, slår nödstoppen (som blockerar och dränerar P) så hade du kunnat hålla spaken och funktionen hade fortsatt att gå länge efter. Med en liten läckagedysa så är det problemet löst.
Om läckagedysan är plaserad på ett bra ställe så hålls spakarna i tillägg luftade. Utan läckagedysa hade det tagit väldigt lång tid för eventuell luft att försvinna själv.
Edit: Nu har jag också läst texten. Det låter snarast som den där f kanalen bara är vanlig drenering när man släpper spaken. Vid pådrag så är det lite överlapp i öppningarna så att joysticken börjar ge ut olja innan dräneringen är stängd för extra mjuk start.