Jag är lite bekant med komatsui och då han är dålig på svenska ska jag fråga istället. Den här maskinen har en udda(?) detalj i servosystemet. Den har laddventil och gasackumulator som många andra maskiner men är speciell på så vis att spakarna släpper igenom lite P-olja till spakarnas tankledning i mittläget. Det här betyder att servosystemet måste laddas hela tiden oberoende om man använder spakarna eller ej. Spärr-/säkerhetsventilen är en 3/2
ventil som är kopplad enligt schemat som vanligt mot spakarnas
utgång och växlar mellan P och T. Därav dräneras det kvarvarande trycket i spakarnas P-slang då man spärrar spakarna och man kan ju undra vad det där inbyggda smygläckaget i spakarna har för uppgift. Hur vanligt är detta?
Så här ser det alltså ut på Komatsu PC20-6f. Det är alltså specifierat i manualen att det ska läcka x l/min genom spakarna i mittläge.
Ursprungsproblemet var just mycket tät laddning och efter diverse felsökningskopplande så blev det att lämna in gasackumulatorn för laddning av gas. Den biten är nu i skick men servotrycket väcker ändå en del frågetecken. Specs säger 35 bar, men det pendlar mellan 31 till 40 bar under laddcykeln. Kan det vara nåt fel på laddventilen då det flexar så pass mycket? Finns det inbyggt
hysteresis i en sådan ventil och hur är det i så fall utformat? Felsökningstips? Det laddar nu, med trycksatt acku, 40 sekunders mellanrum med kall
olja. Är det bra så eller borde det vara ännu bättre, det låter ju inte jättebra precis? Jag har inte tillgång till manualen så vi får klara oss med de bilder jag fått mig tillskickat...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.