Nu blev det bromsreparation under tiden...
Nu blir det paus, uppdatering senare i kväll!!!!!
Back to base...
Bromstrumman av, sitter inte så hårt på grund av ett visst läkage.
Så här gör jag när trumman skall loss. En stor mejsel på ena sidan, en stor mokare på andra sidan.
Ja se här behövs nog en stor mokare. Mycket järnmassa i bromstrumman som behöver röra på sig
Ringjärnen kom väl till pass när det blev lite mera rum mellan trumma å skjöld.
Ojoj, här var det visst även
olje lekage, bromsvätskelekage var orsaken till demonteringen
Mycke smörja var det här, högtryckstvätten kommer väl till pass här.
Har en
värmeväxlare från pannan till tvätten.
Daniels glidhammare kom väl till pass. även gassvetsen.
Fick värma ena bromsbacks bulten.
Inte var det mycket bromsband kvar heller
Så här ser bromsbacksbulten ut...
Så här har jag alltid gjort när jag honat bromscylindrar.
Borrmaskin, borr, trassel, vattenfast sandpapper 400 + terpentin/thinner är allt som behövs.
Bara att stoppa borren i trasslet, sandpappret lite in mellan trasslet o kör
på med vätska "rikligt" så skiten skjöljs bort.
Trasslet behöver vara i sådan mängd att det trycker mot cylinderväggen.
Resultatet kan beskådas.
Numera har jag även en sådan där biltema variant, men ville visa en bättre metod
med en mycket enkel metod om du behöver byta "slipmedel"
De var en riktig fuling till
fjäder,med lite konster o knep gick det vägen
utan fjädertång, man har ju inte allt ändå....
Bromsgummin (ca: 50mm/dim) o bromsbackar fick jag från den lokala Åkerman verkstaden en hel låda me backar där
(måste vara samma backar som Åkerman eller volvo)
Ca:165€ + moms per back, blir en hel del om alla skall bytas.
Oljeläkaget kommer i nästa avsnitt