Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Hitachi Slö långsam i hydraulik

45 inlägg • Sida 3 av 3
Hydraulik i grävmaskiner

Jac

#31 » 16:47:56, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev mer intressant nu ja. I utgångspunkt tror jag det går bra att testa så, det sitter väl en tryckbegränsare i ventilblocket. Skriver några rader till när jag kommer hem.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



mathiast

#32 » 17:08:55, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

henrik r skrev:Hitachi killen var inte så intresserad av att komma och titta.
Hade inte skruvat med dessa mindre maskiner.
Hade funderingar över att tryck slipper över till tank för lätt.....

Hur som hellst har jag kollat servotryck och det ligger på ca.45bar på tomgång och 60bar på full gar.
Kollat PGR tryck som skall ändra vinklingen jämtemot PLS tryck.
Detta PGR var också bra, 5bar på tomgång och 20bar vid full gas, så sa handboken också.

Nu funderar jag på hur man skulle kunna utesluta att det är fel på pumpregleringen inne i pumpen??
Om man ej påverkar någon funtion så skall PLS trycket vara 0 eller?
eller åtminståne under 5bar som PGR trycket är!


Detta skall jag ännu mäta.

Men skulle man kunna plugga PLS slangen och öppningen för att tvinga fram en uppvinkling?


Låter väldigt högt för att vara servotryck? Och det borde inte variera ?
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Jac

#33 » 17:26:19, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är det som står i manualen. En förklaring kan vara att det används för att styra pumpregulatorn också via differentialsensing ventilen.
Att det varierar är nog också normalt eftersom där sitter en dysa rätt till tank rätt för differentialsensing ventilen.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

mathiast

#34 » 17:33:28, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det finns ju många varianter ;-)

1 person gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Jac

#35 » 18:02:55, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det hittas på många fantasifulla system i grävmaskinsvärlden, kul! Det var nån JCB uppe i en annan tråd som hade sin LS flowsharing variant, väsentligt annorlunda mot denna.
I bägge fall tror jag det handlar om att ett vanligt LS-system är för styvt, okänsligt, exakt etc. Dessa varianter tror jag är konstruerade för att ge lite bättre känsla men ändå ha bra bränsleekonomi.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#36 » 18:06:56, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dysan jag nämnde i post #20 tror jag sitter i denna delen.
Bild
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

henrik r (trådstartaren)

#37 » 08:55:21, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du Jac någon aning om hur man skall tolka PLS trycket?
Min uppfattning är att det skall vara under PGR trycket när det
är obelastat men kan det tänkas vara 0??
Det står ingenting i manualen om vad pls trycket skall vara
bara om PGR tryck och injustering av det.

Det är PGR tryck i ena änden och PLS tryck i ena, sen kommer det servotryck till mitten.
skall mäta dessa när jag får chans.

Dysan som du funderar på, har du någon aning om hur den ser ut?
Vad letar jag efter sitter den ihop med en ventil?
Jag tänkte leta på det övre blocket.. men du kan no ha rätt.

Pratade med en bekant som har en Komatsu PC50mr-2 av samma årsmodell
och han hade just fått samma symptom på sin.
Han hade pratat med Komatsu och dom hade sagt att det är ett vanligt problem på dessa, att pumpjusteringen
ändras när den blir sliten och skall därför ställas in.

Återkommer när jag mätt dessa tryck
henrik r
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:39:17, 20-05-2014
Ort: Vasa
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitachi
Kobelco
Cat
Hyundai

Jac

#38 » 20:22:44, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dysa brukar se ut som en liten insexskruv, typ stoppskruv.
Man får öppna pluggar och fiska med insexnycklar i olika dimensioner och se om det hugger.
Bild

Kikade lite närmare på schemat, blev kanske lite klokare:
Differentialreducing ventilen är ganska lik en LS-regulatorslid i en LS-pump, stora skillnaden är alltså att den sitter i ventilblocket och inte i pumpregulatorn. (skarpt ritad på sidan 84)
I ett vanligt LS-system så vinklas pumpen ner om skillnaden mellan pumptryck och lasttryck ("LS-deltaP" i ett vanligt LS-system) blir för högt och vinklar upp om det är för lågt. Regulatorn jobbar alltså för att hålla det konstant runt sån ca 15 bar. Blir LS-deltaP för högt så pressas sliden åt ena hållet och öppnar för olja in till vinklingskolven så att pumpen vinklar ner. Om LS-deltaP blir för lågt så pressas sliden åt andra hållet och olja dräneras från vinklingskolven så att pumpen vinklar upp. Öppnas en ventil så sjunker LS-deltaP och pumpen vinklar upp etc. Pumpen följer alltså efter ventilen.

I det här systemet så är som sagt differentialreducingventilen ganska lik en LS-regulatorslid men eftersom sliden här sitter på "fel" sida om signallinjen (jämfört med ett vanligt system) så är det trycket ut från sliden som är i PLS-linjen. Dvs när deltaP blir för högt så ökar trycket i PLS-linjen och när deltaP blir för lågt så minskar trycket i PLS-linjen. Det är alltså inte lasttrycket som är i "LS-slangen" utan en redan behandlad trycksignal som egentligen kunde blivit kört rätt in på vinklingskolven. Det gör den alltså inte, den påverkar sliden till pumpregulatorn (PS-Valve).

Sliden i pumpregulatorn är utformad så att den vinklar ner pumpen vid högt signaltryck och vinklar upp den vid lågt. Alltså precis samma sak som PLS-signalen, nästan som nån slags kopieringsventil. Poängen med detta extra ventilsteg är att få in påverkan av PGR signalen (alltså varvtalet).
Jag tolkar det som att PGR-signalen är till för att påverka deltaP. Ju högre varvtal, ju högre PGR-tryckk desto högre deltaP. Jag ser två anledningar till att man vill sänka deltaP vid lägre varvtal.
Dels blir det en slags flowsharing funktion eftersom man inte kan få ut lika mycket olja totalt ur alla spakfunktioner med ett lägre deltaP. Logiskt då det finns mindre olja att tillgå från pumpen på lägre varvtal. Det andra är att spakarna blir "noggrannare" eftersom man måste använda mer spakutslag för att få ut samma mängd olja. Man vill typ undgå att pumpen är fullt utvinklad vid halvt spakpådrag och resten av spakrörelsen är död.

Riktigt hur systemet påverkas av att PLS-trycket går in på kompensatorelementen till varje spakfunktion har jag inte fattat. Och den förväntade funktionen som ger lägre hastighet vid högre last (lite bättre feedback känsla) letar jag förgäves efter så antagligene hade jag fel där. Min teori om dysan ligger också sämre an nu eftersom diff.reducing ventilen är just en reducingsventil och bör själv kompensera för ökat eller minskat läckage nedströms.


För att svara på frågan om PLS-tryck:
PLS-trycket bör i utgångspunkt hålla sig ganska konstant när du gräver "normalt". Det bör också vara likt PGR-trycket, i vartfall så länge du inte använder upp all oljan från pumpen. Gör du det (alltså drar i alla spakar samtidigt) så blir nog PLS-trycket lägre än PGR-trycket. Med alla spakarna i neutral så borde PLS-trycket bli lika med pilottrycket eftersom diff. reducing ventilen står öppen då.

Det kan ju låta som att pumpregulatorn inte låter sig påverkas så mycket av PGR trycket som den borde. PGR-trycket var väl mätt och OK så då borde felet vara i regulatorn. Kanske en knäckt fjäder.



Jag har inget hydraulikschema till Komatsu PC50mr-2 men jag tvivlar på att det är samma typ av hydrauliksystem som på din Hitachi, inte minst pga att Hitachi har hittat på ett fint namn på sitt (Hitachi High-Performance Hydraulic(HHH) System).
Senast redigerad av Jac 10:39:55, 13-12-2017, redigerad totalt 1 gång.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

henrik r (trådstartaren)

#39 » 09:27:27, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu mätt PLS trycket intill regulatorn!
Får inget utslag på mätaren alls i något skede. alltså inget pls tryck!
Har prövat nästan alla funktioner.
PGR Tryck = OK
Servo tryck som kommer in till regulatorn som sliden skall styra = ok
PLS Tryck = inte ok!

Troligtvis så kärvar nu differential ventilen eller den ventil som sitter under den minns ej benämningen på denna.
Skall ta ut dessa och se om man kan se någonting.


Enda som jag nu inte blir riktigt klok på är vilken väg regleringen funkar.
Alltså först så förstod jag från boken att om PGR trycket är högre så sliden i regleringen oåker till
höger så skall man få högre flöde.
Det verkar nu vara tvärtom, kan hända att jag fattat fel.
På felsökningen säger man att om rörelserna är snabba så har man inget PGR tryck eller för lågt och fel i revolution sense valve som gör PGR, och det tyder på att
PLS trycket skall vara högre för att få ett högre flöde.
henrik r
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:39:17, 20-05-2014
Ort: Vasa
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitachi
Kobelco
Cat
Hyundai

henrik r (trådstartaren)

#40 » 09:29:11, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillägger

Unload valve hette den andra ventilen som var under differential reducing valve.
Det borde helt klart vara fel här i någon av dessa
henrik r
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:39:17, 20-05-2014
Ort: Vasa
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitachi
Kobelco
Cat
Hyundai

Jac

#41 » 11:43:49, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nog borde där vara PLS-tryck. Det sitter en filterplugg inskruvad i blocket enligt schema på sidan 84, längst upp. Den bör kollas.

Logiken haltar dock, noll PLS-tryck borde innebära att pumpen vinklar max (den ska ju försöka hålla deltaP konstant och PLS-trycket borde vara proportionalt med deltaP). Dock så innebär lågt PLS-tryck att kompensatorelementen på varje ventilsektion inte får hjälp att öppna... Frågetecken flyter omkring överallt.



På t.ex. sidan 84 så kryssar PGR och PLS linjerna varandra, onödiga linjekryssningar gör inte ett schema mer lättläst.

Pumpens vinklande är kanske lättare att studera på sidan 107.
Fjäder 9 vill alltid vinkla upp pumpen till max.
Närmast pumpen kommer pumpens eget tryck in och försöker vinkla ner, antagligen är detta effektreglering (inte maxtrycksnervinkling!).
När PLS trycket blir för högt (vilket motsvarar att för mycket olja pumpas i förhållande till hur mycket maskinisten drar i spakarna) så trycks sliden åt höger. Servotryck, 2, pressas då genom dysa 12 och vinklar ner pumpen.

Ökas varvtalet så stiger PGR-trycket, sliden trycks åt vänster och pumpen vinklar upp. Jag tror poängen med detta är att öka deltaP över ventilerna vid ökat varvtal, alltså för ett visst spakutslag får man nu ut mer olja och snabbare rörelse med ökat varvtal. Att få högre hastighet på rörelserna vid högre varvtal kan låta som den naturligaste sak i världen och det är det också för nästan alla system med kugghjulspump MEN i ett vanligt LS-system så påverkas rörelsehastigheten INTE av att man ändrar varvtalet (så länge pumpen inte har vinklat fullt såklart).
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

henrik r (trådstartaren)

#42 » 11:05:30, 17-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
henrik r
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:39:17, 20-05-2014
Ort: Vasa
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitachi
Kobelco
Cat
Hyundai

henrik r (trådstartaren)

#43 » 11:06:19, 17-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror att jag hittat boven i dramat.
Skall beställa ny fjäder så får vi se.

1 person gillar det här inlägget.
henrik r
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:39:17, 20-05-2014
Ort: Vasa
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitachi
Kobelco
Cat
Hyundai

Jac

#44 » 11:11:17, 17-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Differentialreducing-ventilen?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Blommas

#45 » 02:28:09, 26-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Löste det problemet?

2 personer gillar det här inlägget.
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bert och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se