Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Bobcat E10 skopa, sticka går långsamt

110 inlägg • Sida 4 av 8
Hydraulik i grävmaskiner

Konrad22 (trådstartaren)

#46 » 19:57:27, 27-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är ventilpaketet isärplockat rengjort och ihopsatt(ej i maskin)..
Tror inte huvudproblemet sitter här tyvärr.. ;)
Lite sand hittades i höger och vänsters block för motorernas drift, inte i sliderna men där man kan öppna och inspekter vid retur eller matning till.
I aux blocket så såg sätet tråkigt ut vid schockventilen, va svårt att se hur mycket uppbyggnad av skit eller rost det faktiskt va men det är iaf rengjort nu bif bild på de skitiga sätet i blcoket..
Imorgon monterar jag av accen å kikar på det och även hög/låg farts blocket till bandningen för inspektion!

Varför går egntligen pilottrycket ner till hdraulmotorerna? ser att det påverkar 2speedvalvet.. men vad är dess funktion nere vid enhet 25? skulle man kunna plugga trycket vid 2speedvalve för att kolla om felet sitter vid banden eller övre delen?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Konrad22
Fler än 10 inlägg

Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E10 2017

akkamaan

#47 » 21:34:57, 27-09-2023

Jac skrev:
Jag misstänker att tryckreduceringsventilen är så liten att den också agerar strypning. Det är medvetet gjort så för att uppladdningen av ackun från pumparna inte ska ske plötsligt, det räcker ju att den klarar den genomsnittliga förbrukningen av servoolja över tid med lite marginal, ackun tar ju topparna.

Tror inte den är gjord medvetet liten för att strypa och därmed ladda acken långsammare. En viktig anledning till att ha acken är ju också att kunna sänka skopa/kran till marken vid ett oplanerat motorstopp.
Servospakar förbrukar normalt sett vääldigt lite olja...

Spakarna klarar och ska ha ett relativt högt styrflöde. Monsun/VOACs PCL spak är specad för max 15L/min.
Med en ack på 1L så förbrukas den volymen teoretiskt på några sekunder om spakarna rör sig fram och tillbaka hela tiden. Ingen olja förbrukas om spaken hålls stilla i en utstyrd position. Olja förbrukas bara när spken rör sig utanför nettralläget.
Det blir 0.25 L/sec, 25 mL per tiondels sekund eller 2.5 mL per hundradels sekund. 3.9 mL är ungerfärligen den den volym som behövs för att förflytta en 25 mm diameter slid 8 mm från neutral till ändläge. Så det behövs både ett högt matartryck, 25-30 bar till spaken samt ett relativt högt flöde, max 15 L/min för att få en bra reponse time på sliden.
Kanske är detta i kombination med en trasig acku tillräckligt för att förklara alla symptom, kanske inte...

Min primära analys är att det är acken som är utan laddtryck. Så efter att ha fått den uppkollad, laddad och testad så gissar eller antar jag inga andra felorsaker till vidare.
Bild

En annan tanke; om det finns ett läckage nånstans på servokretsen efter tryckreduceringsventilen så klarar kanske den trånga tryckreduceringsventilen inte av att släppa genom tillräckligt med olja förrän man kör en cylinder i ändestopp så att trycket blir max och därmed pressar tillräckligt med olja genom. Det förklarar ju varför hastigheten på funktionerna blir bra igen så fort du kör en funktion i ändestopp, då klarar den att pressa genom tillräckligt med olja till servokretsen.

Om ventil 9 hänger i mittläge så blir det som ett läckage i servokretsen. Samma sak med 2-speed ventilen.

Så kan det ju vara...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg

Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#48 » 22:22:01, 27-09-2023

akkamaan skrev:Tror inte den är gjord medvetet liten för att strypa och därmed ladda acken långsammare.

Är den inte strypt så är den iallafall den bland det minsta som finns på marknaden. Finns ju ingen anledning att den ska fylla ackun på 0,5 sekunder, går lika bra att den laddar fullt på 3 sekunder. Tror knappast den klarar full pumpflow.

akkamaan skrev:Spakarna klarar och ska ha ett relativt högt styrflöde. Monsun/VOACs PCL spak är specad för max 15L/min.
Med en ack på 1L så förbrukas den volymen teoretiskt på några sekunder om spakarna rör sig fram och tillbaka hela tiden. Ingen olja förbrukas om spaken hålls stilla i en utstyrd position. Olja förbrukas bara när spken rör sig utanför nettralläget.
Det blir 0.25 L/sec, 25 mL per tiondels sekund eller 2.5 mL per hundradels sekund. 3.9 mL är ungerfärligen den den volym som behövs för att förflytta en 25 mm diameter slid 8 mm från neutral till ändläge. Så det behövs både ett högt matartryck, 25-30 bar till spaken samt ett relativt högt flöde, max 15 L/min för att få en bra reponse time på sliden.

Jo det blir lite förbrukning när man drar spakarna fram och tillbaka men jag tror knappast att du klarar att förbruka 1 liter på några sekunder genom att dra i spakarna fram och tillbaka. Maskinens totala pumpkapacitet är 20 lpm på maxvarv. Sliderna är kanske 10mm i diameter eller nåt sånt.

Dubbla fel i hydraulsystem förekommer. Felsökningen blir knepig om man har bestämt sig för att det bara är ett fel.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator

akkamaan

#49 » 22:51:34, 27-09-2023

Jac skrev:
Dubbla fel i hydraulsystem förekommer. Felsökningen blir knepig om man har bestämt sig för att det bara är ett fel.

Håller inte riktigt med där. Jag vill helst göra en felsökning som i tur och ordning utesluter olika felkällor i en logisk ordning och man börjar med den mest troliga och utesluter den dvs acken. Naturligtvis så har man andra felkällor såsom olika läckage etc i åtanke. Nu tog han isär hela ventilpaketet kanske helt i onödan med risk för att nya fel uppstår i ventilpaketet. Och då blir dessa fel "ologiska" eftersom man nyss "gått igenom" ventilpaketet.. Det skulle i stället varit pang på rödbetan med acken. Men det blir så många synpunkter och amatörgissningar från olika forummedlemmar i en sån här tråd att det blir yrsel i huvet på trådstartaren...
"aw come on"
Per A

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg

Konrad22 (trådstartaren)

#50 » 18:32:01, 28-09-2023

Bild
Bild
Bild

Bild på accen som nu är avmonterad. mycket liten acc går inte att säga om den är hel eller ej utan att provtrycka. går denhär varianten av acc att fylla på nytt? saknar ventil på baksidan.

Ventilen på bilden är 2speedvalvet, vanligt att dessa delade tätningar krånglar? Närr accen och ventilpaketet är återmonterat tänker jag plocka returen på 2speedvalven och se om servotrycket läker ut där eller ej i stängt läge. en annan ide jag har är att plugga efter 2 speed valv för att se om det troliga läkaget sitter i band delen eller i övre delen.

I morgon efter jobbet sticker jag ner till hydraulfirman och kollar om de kan felsöka ev byta min acc. Står tyvärr inte vilket tryck accen ska ha.. någon som har ett humm?
Konrad22
Fler än 10 inlägg

Sverige

akkamaan

#51 » 19:10:07, 28-09-2023

Konrad22 skrev:Bild på accen som nu är avmonterad. mycket liten acc går inte att säga om den är hel eller ej utan att provtrycka. går denhär varianten av acc att fylla på nytt? saknar ventil på baksidan

finns det ingen påfyllningsventil så är nog acken "underhållsfri" och måste bytas mot en ny. Man kan ansluta acken till ett hydraulaggregat eller till och med en portapower tillsammans med en tryckmätare. Om blåsan fortfarande är korrekt förladead så ska ackken hålla dessa 30 bars tryck en bra stund. Om blåsan är tom och du trycksätter med 30 bar så försvinner trycket snabbt via inre läckage i portapowerbeller yttre läckage.
För övrigt tycker jag acken är för liten så om det är andra läckage på pilotservosystemet kommer inte acken att kunna hålla trycket. Den verkar bara rymma några 3-4-5 deciliter. Finns det några data inpräntade på ackens yttre skal?
"aw come on"
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg

akkamaan

#52 » 19:48:13, 28-09-2023

Konrad22 skrev:Står tyvärr inte vilket tryck accen ska ha.. någon som har ett humm?
blåsan ska nog ha ett tryck på något lägre än 30 bar. Trycket ökar i blåsan när man fyller acken med olja. Så trycket i blåsan kan inte vara högre än 30 bar när acken är fylld med olja. Så när olja förbrukas ut ur acken så sjunker tryck en kort stund innan trycreduceringsventilen öppnar för att fylla på mera olja och tryck. Tryckreducerings ventilen kan eventuellt ha ett lägre öppningstryck än stängningstryck och om den av nån anledning "kärvar" så kan det bli en längre fördröjning från stängd till öppnad som i sin tur förorsakar tryckfall i pilotservokretsen. Genom att acken är så liten så blir den känslig mot såna tryckfall. En större ack, påfyllningsbart laddningstrycknär definitivt att föredra. Men det kanske inte finns plats för en ack på ca 1 L eller ca 25% större diameter och höjd...
Senast redigerad av akkamaan 20:11:04, 28-09-2023, redigerad totalt 1 gång.
"aw come on"
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg

Konrad22 (trådstartaren)

#53 » 20:00:02, 28-09-2023

akkamaan skrev:
Konrad22 skrev:Står tyvärr inte vilket tryck accen ska ha.. någon som har ett humm?[/color]
blåsan ska nog ha ett tryck på något lägre än 30 bar. Trycket ökar i blåsan när man fyller acken med olja. Så trycket i blåsan kan inte vara högre än 30 bar när acken är fylld med olja. Så när olja förbrukas ut ur acken så sjunker tryck en kort stund innan trycreduceringsventilen öppnar för att fylla på mera olja och tryck. Tryckreducerings ventilen kan eventuellt ha ett lägre öppningstryck än stängningstryck och om den av nån anledning "kärvar" så kan det bli en längre fördröjning från stängd till öppnad som i sin tur förorsakar tryckfall i pilotservokretsen. Genom att acken är så liten så blir den känslig mot såna tryckfall. En större ack, påfyllningsbart laddningstrycknär definitivt att föredra. Men det kanske inte finns plats för en ack på ca 1 L eller ca 25% större diameter och höjd...

Tyvärr så får det inte plats med en större acc det är en lite maskin och platsen är ytterst begränsad i motorrummet!

Konrad22
Fler än 10 inlägg

Sverige

nixs

#54 » 21:53:38, 28-09-2023

15 bar förladdningstryck.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

3 personer gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg

Jac

#55 » 17:22:15, 29-09-2023

akkamaan skrev:
Jac skrev:

Håller inte riktigt med där. Jag vill helst göra en felsökning som i tur och ordning utesluter olika felkällor i en logisk ordning och man börjar med den mest troliga och utesluter den dvs acken. Naturligtvis så har man andra felkällor såsom olika läckage etc i åtanke. Nu tog han isär hela ventilpaketet kanske helt i onödan med risk för att nya fel uppstår i ventilpaketet. Och då blir dessa fel "ologiska" eftersom man nyss "gått igenom" ventilpaketet.. Det skulle i stället varit pang på rödbetan med acken. Men det blir så många synpunkter och amatörgissningar från olika forummedlemmar i en sån här tråd att det blir yrsel i huvet på trådstartaren...

Fel nr 2 kan förvränga symptomen för fel nr 1. "Det kan ju inte vara fel nummer 1 för symptomen för det stämmer inte alls."

Jac
Moderator
Moderator

Jac

#56 » 17:56:11, 29-09-2023

akkamaan skrev:
Jac skrev:

Spakarna klarar och ska ha ett relativt högt styrflöde. Monsun/VOACs PCL spak är specad för max 15L/min.

Maskinens totala pumpkapacitet är 2 x 10 lpm.
Kikade på en HydroControl D9 ventil till minigrävare, sliden har en vandring på 6mm.
Guesstimerar diametern til 15mm
Volumen för att flytta en slid blir då ca 11cm².
Anta att föraren totalt går ut och in av neutralläge 1 gång per sekund i genomsnitt, då blir det 60 x 0,011 = 0,64 lpm i pilotoljeförbrukning.

Vill man köra max på en funktion på 0,5 sekunder så blir det bara 1,3 lpm.
Vill man köra max på en funktion på 0,1 sekunder så blir det bara 6,3 lpm. Sällan man har så bråttom ens med en liten maskin.
Ofta är det samma servospakar oavsett storlek på ventil och det finns ju ventiler som klarar flera 100 lpm så då kommer 15lpm väl till pass på en joystick. Men detta är alltså bland dom minsta ventiler som finns på marknaden så då går det inte så mycket olja.

akkamaan skrev:blåsan ska nog ha ett tryck på något lägre än 30 bar. Trycket ökar i blåsan när man fyller acken med olja. Så trycket i blåsan kan inte vara högre än 30 bar när acken är fylld med olja. Så när olja förbrukas ut ur acken så sjunker tryck en kort stund innan trycreduceringsventilen öppnar för att fylla på mera olja och tryck. Tryckreducerings ventilen kan eventuellt ha ett lägre öppningstryck än stängningstryck och om den av nån anledning "kärvar" så kan det bli en längre fördröjning från stängd till öppnad som i sin tur förorsakar tryckfall i pilotservokretsen. Genom att acken är så liten så blir den känslig mot såna tryckfall. En större ack, påfyllningsbart laddningstrycknär definitivt att föredra. Men det kanske inte finns plats för en ack på ca 1 L eller ca 25% större diameter och höjd...

Gissar att Hydac ackun är på 0,5L, förladdad 15 bar, oljeladdad med 45 bar. Effektiv volym blir då typ 0,16L.
16 teoretiska aktiveringar, låter inte så illa. Ser inte att ackun skulle vara för liten, den blir ju matad hela tiden när du kör. Med avstängd motor är du i första hand intresserad av att sänka bommen men kanske även stickan, det blir två aktiveringar.
Jac
Moderator
Moderator

akkamaan

#57 » 18:24:19, 29-09-2023

Den kan ju inte bli oljeladdad med 45 bar om tryckreduceringsventilen är ställd på 30 bar
I övrigt verkar dina uppskattning deplacementet på slidförflyttningen rimlig :bira:
"aw come on"
Per A

Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg

Konrad22 (trådstartaren)

#58 » 23:01:46, 29-09-2023

Hoj! blev inget grävmaskinsskruvande idag.. dök in massa kunder efter ordinarie arbere...
Mitt största problem just nu är att jag inte har lyckats att läsa mig till accens tryck någonstans..
hydraulfirman jag har bra avtal med kundei nte testa en acc av min typ, (underhålsfri).
Bobcat sverige kan man knappt prata med efterssom de är så FRUKTANSVÄRT dyra, minst 250% frispålägg på allt....
Konrad22
Fler än 10 inlägg

Sverige

Jac

#59 » 23:08:58, 29-09-2023

Jag länkade till billig ack från OIE i en tidigare post.
Jac
Moderator
Moderator

akkamaan

#60 » 00:03:13, 30-09-2023

Svårt att säga vilken typ av ack det är. Mest troligt har den en blåsa, uppenbarligen från tillverkaren HYDAC. Kontakta dem med en bild och dimensioner så kan du säkert köpa en genom HYDAC återförsäljarnät.
"aw come on"
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg

Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik