akkamaan skrev:Jac skrev: Servospakar förbrukar normalt sett vääldigt lite
olja...
Spakarna klarar och ska ha ett relativt högt styrflöde. Monsun/VOACs PCL
spak är specad för max 15L/min.
Med en ack på 1L så förbrukas den volymen teoretiskt på några sekunder om spakarna rör sig fram och tillbaka hela tiden. Ingen olja förbrukas om spaken hålls stilla i en utstyrd position. Olja förbrukas bara när spken rör sig utanför nettralläget.
Det blir 0.25 L/sec, 25 mL per tiondels sekund eller 2.5 mL per hundradels sekund. 3.9 mL är ungerfärligen den den volym som behövs för att förflytta en 25 mm
diameter slid 8 mm från neutral till ändläge. Så det behövs både ett högt
matartryck, 25-30 bar till spaken samt ett relativt högt
flöde, max 15 L/min för att få en bra reponse time på sliden.
Maskinens totala pumpkapacitet är 2 x 10 lpm.
Kikade på en HydroControl D9
ventil till minigrävare, sliden har en vandring på 6mm.
Guesstimerar diametern til 15mm
Volumen för att flytta en slid blir då ca 11cm².
Anta att föraren totalt går ut och in av neutralläge 1 gång per sekund i genomsnitt, då blir det 60 x 0,011 = 0,64 lpm i pilotoljeförbrukning.
Vill man köra max på en funktion på 0,5 sekunder så blir det bara 1,3 lpm.
Vill man köra max på en funktion på 0,1 sekunder så blir det bara 6,3 lpm. Sällan man har så bråttom ens med en liten maskin.
Ofta är det samma servospakar oavsett storlek på ventil och det finns ju ventiler som klarar flera 100 lpm så då kommer 15lpm väl till pass på en joystick. Men detta är alltså bland dom minsta ventiler som finns på marknaden så då går det inte så mycket olja.
akkamaan skrev:blåsan ska nog ha ett
tryck på något lägre än 30 bar. Trycket ökar i blåsan när man fyller acken med olja. Så trycket i blåsan kan inte vara högre än 30 bar när acken är fylld med olja. Så när olja förbrukas ut ur acken så sjunker tryck en kort stund innan trycreduceringsventilen öppnar för att fylla på mera olja och tryck. Tryckreducerings ventilen kan eventuellt ha ett lägre öppningstryck än stängningstryck och om den av nån anledning "kärvar" så kan det bli en längre fördröjning från stängd till öppnad som i sin tur förorsakar tryckfall i pilotservokretsen. Genom att acken är så liten så blir den känslig mot såna tryckfall. En större ack, påfyllningsbart laddningstrycknär definitivt att föredra. Men det kanske inte finns plats för en ack på ca 1 L eller ca 25% större diameter och höjd...
Gissar att Hydac ackun är på 0,5L, förladdad 15 bar, oljeladdad med 45 bar. Effektiv volym blir då typ 0,16L.
16 teoretiska aktiveringar, låter inte så illa. Ser inte att ackun skulle vara för liten, den blir ju matad hela tiden när du kör. Med avstängd motor är du i första hand intresserad av att sänka bommen men kanske även stickan, det blir två aktiveringar.