Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Atlas 1404 (143, 1999) Blandade hydraulikproblem.

1 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

achedlund

22:43:38, 02-05-2024

Hej,

Min Atlas grävare beter sig ibland lite skumt åt. Jag har en RT60B rototilt på den men knappstyrning kombinerat med flödesventilen.
Ibland går rt:n sakta men om jag då släpper upp flödespedalen och trampar ner den igen så går den som den skall igen.
Detta händer titt som tätt och först trodde jag att felet ligger i pedalen men nu har det hänt att även skopan gått långsamt när jag öppnat för att gå snabbt igen om jag släpper spaken och "börjar om". Det sistnämnda händer dock väldigt sällan medans problemet med rt:n är var och varannan gång så dom kanske inte har med varandra att göra.

Den är även VÄLDIGT trött i uppförsbackar. Jag vet att dom inte är några racermaskiner men jag har kommit i situationer där jag fått stanna och lägga i terrängväxeln och låg snabbväxel bara för att ta mig upp för en backe på en grusväg.

Har sökt med ljus och lykta efter verkstadshandbok till denna modellen eller ett schema för hur jag justerar trycken på den men har hittills kammat noll.
Till serie 141 har jag dock hittat men det verkar inte stämma helt med min.

Idag mätte jag trycken efter att jag varmkört maskinen ordentligt. Jag mätte på ett mätuttag på det stående ventilpaketet bakom bommen, tycktes hitta en mätpunkt där som visade systemtryck då den gav utslag där vilka funktioner och rörelser jag än gjorde.
Där kom jag upp i som max mellan 265 och 270 bar.

GLR lampan lyser konstant (kall som varm) vilket jag förstått inte är ett gott tecken men förutom dessa problem fungerar grävaren.

Tar tacksamt emot tips och ideér på vad ni tror det kan vara för fel och även om ni har något tips på var man kan få tag i verkstadsböcker till den.

Lite tillägg här, hittade en verkstadshandbok för 1504-1604 men dessa tycks ju ha samma hydraulsystem så det torde ju fungera.
Idag mätte jag trycket igen, när oljan är kall så kommer jag upp i 320 bar men detta sjunker till de tidigare nämnda värdena när oljan blir varmare.
Nu skall det sägas att jag har aldrig bytt olja i maskinen så jag vet ju inte vilket olja det är i den.
Däremot får jag ibland ett tryck som vill "hänga" kvar. Detta tryck kan döda motorn om man drar av gasen vid fel tillfälle. Jag verkar kunna dränera bort detta tryck genom att trampa på flödespedalen så kanske är felet i den.

En annan grej jag märkte nu är att om jag t.ex. gör en hastig rörelse så kan motorn nästan dö av belastningen medans den ändå känns ok när jag gräver lungt.
Kan detta ha att göra med att GLR lampan lyser? Enligt manualen skall datorn kalibrerar med hjälp av ett specialverktyg, en knapp till datorn.
Drömmen är väl i detta läget att det bara är en kalibrering som behövs så inte själva datorn är problemet.