Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Sjunkande bom

35 inlägg • Sida 3 av 3
Hydraulik i grävmaskiner

bonnen513

07:28:16, 05-05-2024

kolla den ratten. den ska vara ibotten. det är ingen justering utan en nödsänkningsventil.
Kan slangen ha skruvat upp den?

1 person gillar det här inlägget.



Montörn

23:05:34, 05-05-2024

Det ska jag kolla.

På andra maskiner av samma modell som jag sett på nätet har inte den ventilen.
Betyder det, om det visar sig vara den som läcker igenom, att den går att koppla förbi?
Friskt kopplat. Hälften brunnet!

magloman

14:08:46, 07-05-2024

Slangar och kopplingarna ser rätt nya ut, har det hänt nåt med maskinen nyligen, eller varför är det bytt?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

Montörn

23:16:32, 07-05-2024

Enligt han jag köpte den av hade föregående ägare delvis renoverat maskinen.
Bytt slangar, packat om kolvarna till sticka och skopa, målat maskinen, fixat el, bytt startmotor och lite annat fix.

Nu har jag kollat ratten till sänkningen och den är dragen i botten så hårt det går.

Hur fungerar sänkningen, den har ju tre slangar in/ut?
En går till övre delen av cylindern, en till spakstället och en försvinner in under maskinen.
Sedan är undre delen av sänkningen bultat i, antar jag, en anslutning i botten av cylindern.


Har även en annan fundering om någon vet.
Finns det lösa tänder att bulta på skopan?
Har en slät skopa men gräver i väldigt stenrik mark där jag tänker att tänder skulle bryta lite bättre.
Friskt kopplat. Hälften brunnet!

Janson1

06:47:17, 08-05-2024

Pröva med att tillfälligt täta den "tredje" slangen. (ta loss den och sätt två ändstoppsnipplar) Då kan man utesluta och ringa in felet bättre. Sen ser det ut som att en av slangarna är snodd ganska mycket, det är inte riktigt bra...