Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

R/T styrning igen !

33 inlägg • Sida 1 av 3
Hydraulik i grävmaskiner

Hymax (trådstartaren)

#1 » 11:19:30, 13-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här är läget.
På min Huddig sitter en Indexator rototilt som styrs med 4 slangar från 6/2 ventil på stickan. Nu ska Huddigen säljas och rototilten flyttas till en 8-tons larvgrävare istället.
Den maskinen har knappstyrd hammarhydraulik framdraget samt en ledig sektion på ventilpaketet. Min tanke var att dra fram rör till stickan så det blir två dubbelverkande uttag till rototilten som ska styras med rullspakar.
Det jag behöver förutom rullspakar är servoventiler samt nån typ av styrenhet.
Är det nån som känner till några lämpliga grejor.
Fick ett tips att använda "tomasventiler", är det lämpliga ventiler?

Mvh Lennart
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro



nixs

#2 » 12:52:10, 13-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det servo manövrerade slider på de två funktioner du tänkt använda så är det korrekt att du kan använda servoventiler, eller rättare sagt pytsare (Proportionaltrycksreducerare) du behöver i så fall 4 stycken sådana. SVAB säljer en pytsare med 4 stycken i samma block som man oftast använder när man skall styra larverna på en bandgrävare men det går ju lika bra att använda till att styra två stycken dubbelverkande uttag. Thomasventiler är ju en stor tillverkare, Thomas magnets och de flesta använder nog deras pytsare som bas för sina pytsare. Indexator, SVAB och Engcon använder dessa till sina pytsare. Jag hade köpt allt i ett från någon av de etablerade systemen. SVAB håller jag högst, fungerar klockrent, smidigt att koppla in, du kan bygga vidare och även anpassa systemet på ett sätt som du vill ha det vilket jag inte har kunnat med något annat system. Ett skäl till är att du kan få en rejäl support på de grejorna. Väletablerade och stabila saker med andra ord! En bra sak till tycker jag att om man pratar med dem och resonerar fram vad man behöver och vill ha så fixar de det utan några större omsvep, de tillverkar ju sina saker själva i huset! Nu kostar ju en propstyrning en slant och jag vet inte vad budgeten ligger på men jag hade köpt en GP-controller för att ha lite större möjligheter till expansion om man skulle vilja det! Skulle det vara några frågetecken så får man väl svara på dem om så krävs. Kika på deras L8 handtag, helt underbara tycker jag!

Sammanfattning:

Du behöver två handtag med rullar, en box för styrningen, kablage till denna, pytsare, och lite slangar mm
Senast redigerad av nixs 12:53:50, 13-09-2009, redigerad totalt 1 gång.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Hymax (trådstartaren)

#3 » 22:14:45, 13-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för den informationen nixs.
Jag var inne och kollade Svabs hemsida och där verkar ju finnas grejor. Ska ringa dom.
Maskinen är inte hemma än och affären känns inte klar förrän maskinen står på gårdsplanen.
Fortsättning följer.....
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

nisse

#4 » 07:31:20, 14-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan alternativ är kanske att bygga om Indexatorn till tvåslangad. Nixs bör veta hur enkelt det är på dem röda. Isåfall behöver du bara en enkelpytsare och inga rördragningar inte, men minst två NG6 Propventiler
Jag vet inte hur många Analogutgånger det är på GPn, men kör du med fyra pytsare från början, så kan det vara så trist att du har inga kvar till bandstyrning sen? Det kan Nixs eller SVAB svara på.

Nisse (reklamfri :mrgreen: )
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

nixs

#5 » 17:40:59, 14-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

nisse skrev:En annan alternativ är kanske att bygga om Indexatorn till tvåslangad. Nixs bör veta hur enkelt det är på dem röda.


Jag vet inte hur många Analogutgånger det är på GPn, men kör du med fyra pytsare från början, så kan det vara så trist att du har inga kvar till bandstyrning sen?


Enkelt är det inte, du måste byte ventilpaket och hela bryggan som dessa sitter på. Inte billigt heller! Kör vidare med 4 slangars!

GPn har 10 analoga utgångar, 5 stycken dubbelverkande.

För all del så går det med växlande relän och ett sk bankbyte i RT-controllern att köra 4 pytsare till rototilten och sedan aktivera över till att köra banden om man skulle vilja!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

martin.thorstensson

#6 » 20:43:47, 14-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spännande projekt !
Synd bara att hydraulik grejer är ganska dyra leksaker :sad:
Har monterat på GP och l8 spakar på min maskin, riktigt bra grejer !!
Har du haft rototilten på en huddig så är det väll inga ventiler monterade. (om inte gripfunktion finns) begränsar lite. Sen kanske är viktigt o kolla hur hammarhydrauliken fungerar. kanske inte går o köra åt båda hållen.
Måste ju ha ett servosystem att ansluta proppskyttelventilerna till.
Kanske vore intressant o kolla runt lite o se vem som kan leverera bästa lösningen. Pratade bara med bosch rexroth o svab innan jag byggde om min maskin.
Vore intressant o veta hur många aktörer som kan leverara färdiga lösningar för rt styrning ??

Men den lådan som mina grejer kom hem i va inte stor... men kostade nästan 40000 o lösa ut den....
Vore trevligt o få höra hur lösningen blev.
martin.thorstensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:00:04, 22-07-2006
Ort: värnamo
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Komatsu PW 95r-2 -03

Hymax (trådstartaren)

#7 » 21:43:17, 21-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag kollat lite.
Fick offert från Svab idag, med L8 spakar blev priset ca 29000+m. Med enklare spakar kunde man få ner priset ca 5000 kr.
En verkstad i Stenkullen utanför Gbg som bygger om ent.maskiner har fått fram ett pris på ca 17000+m. Vet ej vilket fabrikat på grejorna än.
Sen har jag pratat med en kille som säljer Parker och IQAN. Han trodde att 12000+m skulle räcka för ett kit.

Maskinen kommer nog hem i nästa vecka och ska då kolla om förstyrventilerna som sitter där går att använda till propstyrning.

Lennart
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

göran.bengtsson

#8 » 19:29:11, 23-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Synd att du inte skrivit vilken maskin/modell vi pratar om.
I vilket fall blir jag lite tveksam när jag läser igenom vad ni skriver. Min erfarenhet säger mig att det är ganska ovanligt att det finns två dubbelverkande proportionella uttag som är servostyrda. I vilket fall två som är extrauttag. Det nixs skriver och offerten du fått förutsätter det. Om det nu är så att det bara finns ett "hammar/slänt" uttag så kan man göra på ytterligare ett sätt. Man monterar 2st NG6 propventiler (den typen av ventil som brukar sitta i en rotortilt) i ett standardblock och matar det med olja ifrån hammarhydrauliken via en enkel proptryckreducerare (pytsare). Det fungerar då på samma sätt som en "2-slangars" rototilt, men det är billigare och enklare att montera detta än att bygga om rototilten. Det finns en hel del andra lösningar också beroende på hur hydraulsystemet ser ut. Ring oss igen och fråga efter Göran så skall jag hjälpa dig.

Göran Bengtsson, SVAB
Senast redigerad av göran.bengtsson 19:30:04, 23-09-2009, redigerad totalt 1 gång.
göran.bengtsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:23, 25-06-2008
Ort: Hallsberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: 4400

Hymax (trådstartaren)

#9 » 21:33:18, 23-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

På maskinen sitter hammarhydraulik som styrs med två knappar på ena spaken, dom styr nån typ av servoventil som sen påverkar stora sliden. På sektionen bredvid är båda uttagen pluggade och används inte till nåt (än) och den styrs av likadana servoslangar som hammarsektionen.
Alltså som jag förstår det finns det möjlighet att få dubbel slänthydraulik.
Maskinen ska levereras imorgon torsdag eller på fredag :grin: Då ska jag undersöka det lite nogrannare.

Lennart
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

Robban_C

#10 » 21:48:16, 23-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lennart, hammarhydraulik brukar ju normalt sett bara gå åt ett håll.
Men det kanske kan gå att bygga om till dubbelverkande.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nisse

#11 » 22:01:03, 23-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Lennart, hammarhydraulik brukar ju normalt sett bara gå åt ett håll.
Men det kanske kan gå att bygga om till dubbelverkande.


Om den styrs med två knappar så är den nog dubbelverkande skulle jag tror :mrgreen:
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Robban_C

#12 » 22:47:00, 23-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det verkligen är för hammare så lär den väl knappast gå åt två håll? Hammaren Kan ju liksom inte köras baklänges. En del (alla?) tål inte ens flöde åt fel håll.
Kan det vara en knapp på och en knapp av?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nisse

#13 » 23:00:06, 23-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog kombihydraulik han har. I saxläge styr en knapp öppna och den andra stäng. I Hammarläge är en knapp ur funktion. Som Göran sa så skulle det vara bra att veta märke och typ av grävaren. Den här typen av styrning finns t.ex. på Komatsu, Doosan, etc.
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

martin.thorstensson

#14 » 18:19:21, 24-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar lite lustigt.. vore intressant o veta vad för maskin..
Är även lite intresserad av o veta som ingick för grejer i parkers kit ??
martin.thorstensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:00:04, 22-07-2006
Ort: värnamo
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Komatsu PW 95r-2 -03

Hymax (trådstartaren)

#15 » 22:03:08, 24-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det känns som att affären inte är klar förrän maskinen är levererad och då ska ni få veta vilket märke det är.
Det verkade som att det var dubbelverkande funktion på hammarknapparna, men det är bara en slang kopplad på ventilpaketet, returen från hammarn går direkt till tank.
Att jämföra styrenheten från Svab med Parker/IQAN är inte rättvist för Svab har många fler möjligheter. Den IQAN modellen som var aktuell för mig klarar bara två dubbelverkande funktioner. Svab känns lite overkill för min maskin som knappt kommer att gå på deltid.
I kitet från Parker/IQAN skulle det ingå handtag, styrenhet ,servoventiler och kablage. Men han är lite "rörig" så vi får väl se hur det blir.
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se