Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Larver som stannar

59 inlägg • Sida 4 av 4
Hydraulik i grävmaskiner

Dyrvold

#46 » 23:11:10, 25-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej inget haveri, bara dålig kraft framåt på vä larv. Men det beror förmodligen på att jag lagade vä överförings länkage mellan ventilpaketet och styrspaken. Den hade gängat upp sig så jag monterade ihop det igen och glömde kolla slaglängden.. har haft jobb så tiden Har inte funnits att kolla. Den driver men orkar inte göra centrumstäng hö . Ska kolla mot slutet av veckan. Övrigt fungerar.. fettnipplarna till bommen till inte ta fett men jag prövar att dränka m olja så vi får se. Nån annan som har tips? Har givetvis rengjort och bytt till nya nipplar.
Cat 301.8 -03
Dyrvold
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:17, 15-01-2011
Ort: Boden
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 301.8



Dyrvold

#47 » 21:36:20, 27-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, nej. Jag har problem med vä larv som inte vill driva riktigt men jag misstänker att jag har lagat till ett fel.. Gängen till kulleden på överföringslänkaget mellan styrspakarna och ventilpaketet hade gängat upp sig så jag fixade ihop det igen men upptäckte efter det att vä larv är svag, och det är precis den jag skruvat på.. Ska riva ner och kika hur långt ventilsliden rör sig nu i helgen så får vi se om det här något allvarlig eller bara mitt eget misstag?! I övrigt så fungerar maskinen mycket bra några mindre småfel: Spricka i framrutan, en koppling till skoptilten fuktar/ 0,1dl/ dygn? ( ja.. obetydligt men iallafall), nån plast detalj som spuckit (vad ska det sitta på hö-panel(skoptilt, bomreglage) längst bak ovanför nyckeln? har ett tomt hål dör, rektangulärt, ser ut att ha suttit en knapp är av nått slag?), Har två smörjnipplar som inte vill ta fett... har bytt till nya och rengjort men utan resultat.. nu försöker jag med "oljemetoden", nått annat smart tips? MAskinen har gått 1861h så den är i princip ny :oP

Är på jakt efter repbok och kan ev fixa en digitalt.. men det kommer inte att vara tillåtet att lägga upp den här.. men jag kanske isåfall kan dela med mig av delar av den dokumentationen? Jaja. jag lovar inget, vet inte ens om jag får tag på nått än.. och vilka "riktlinjer" jag får? Menmen.. jag meddelar här isåfall.

Var och fixade en uppfart i förrgår, tog 500kr/h (+moms.. eller hur var det) rimligt? Kunden var iallafall nöjd.

Kul att komma i kontakt med andra katt-ägare!
Cat 301.8 -03
Dyrvold
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:17, 15-01-2011
Ort: Boden
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 301.8

Eriksson Niklas

#48 » 23:33:31, 27-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

minigrävare måste va guld å ha,har inte mer än 575:- med en ew160b när jag kör ått skanska,visserligen året runt,men ändå...
Eriksson Niklas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:13:41, 14-11-2009
Ort: Östmark
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman EW150C,Volvo EC 230B,Volvo EW 160B,Hitachi ZX160W,DR860S

Robban_C

#49 » 00:05:53, 28-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eriksson Niklas skrev:... visserligen året runt ...

Nä, just det. Det är skillnad. Minigrävarna står oftast still på vintern.

Men 575:- för en 160? Då vill det fanimej till att dom håller dig med jobb året runt och lite till antar jag.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Eriksson Niklas

#50 » 00:34:41, 28-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja det gör dom,inte ledig en dag,men nu är det prisförhandling som gäller och det väldigt snart vill jag mena... :hota:
Eriksson Niklas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:13:41, 14-11-2009
Ort: Östmark
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman EW150C,Volvo EC 230B,Volvo EW 160B,Hitachi ZX160W,DR860S

ErikPetersson

#51 » 08:55:55, 28-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang nipplar som inte vill ta fett, jag har haft det problemet några gånger på min 3,5t, då har det varit bronslagringar som vridit sig och täppt till fetthålet. Jag tog ut dubben och borrade ett nytt hål genom fettnippelhålet så funkade det igen. Kanske försöka slå ut dubben och rengöra?. Alt försök skrapa rent inne i nippelhålet med nån kraftig ståltråd.
Har du provat smörja med grejjorna i olika positioner? Skall inte spela nån roll egentligen men kan trots det ibland funka. Sen finns det ju "smörjnippelvitaliserare" eller vad de kallas, ser ut som en såndår fettspruta som man har till motorsågen som man fyller med olja och håller på nippeln och slår till. Kostar ca 500:- och sägs (av försäljaren) ta bort stopp i nipplar. Är det skit så kanske man bara packar/slår in skiten ännu hårdare dock.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

Loke

#52 » 11:01:40, 28-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ErikPetersson skrev:
Sen finns det ju "smörjnippelvitaliserare" eller vad de kallas, ser ut som en såndår fettspruta som man har till motorsågen som man fyller med olja och håller på nippeln och slår till. Kostar ca 500:- och sägs (av försäljaren) ta bort stopp i nipplar. Är det skit så kanske man bara packar/slår in skiten ännu hårdare dock.


Den brukar fungera, jag har använt rostolja i min. Största problemet
är väl att ofta så sitter smörjställena som har bäckat ihop så illa till
så att det inte går att använda "smörjställesvitaliseraren" på ett
vettigt sätt. Det är väl ofta därför det inte har smörjts heller.
Brukar ta bort nippeln och peta ur och spruta in Biltema bromsrengöring
eller dyl först, sen in med rostolja som får gona till sig några dagar.
Sen blir det dags för vitaliseraren, har man då tur så blir det okej.

Men, ja det finns ett stort "men" med detta verktyg, i alla fall med
det jag har. Orginaloringen som sitter nere på "kolven" håller inte
för rostoljan så den får man byta ut till något bättre. Det är väl
därför det är WD-40 som rekommenderas.
Samt att gängorna till smörjsprutsmunstycket är inte standard,
dvs den typen som sitter på vanliga smörjsprutor vilket är
väldigt irriterande om man vill anväda tex en lång smörjspruteslang
eller dyl. Men det kanske finns någon adapter som funkar men det
har jag inte kollat upp.


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Dyrvold

#53 » 22:30:41, 01-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjo, kollade ventilsliderna förra helgen men det var rätt justerat.. Skulle tryckmäta men insåg att bägge mina mätklockor passat till TEMA 1800(?) Så jag måste skaffa nån övergång mellan TEMA1800 och TEMA1100(?) ((- Nån som vet vad benämningen är på 301.8:s Mätnipplar?? ))
Jag ringde cat verkstan här och de skulle återkomma men gjorde det inte och nu är det långhelg.. Jaja, löser det snart.. Bytte iallafall olja i båda slutväxlarna och det var inge fel på den oljan, grumlig, lätt mässings skimmrande, svart å sliten, tja, som det ska vara :-)
Har inte provkört nå mer, i morgon väntar nytt jobb.. Inget svar ang dokumentationen.. som ni förstår.. Ska byta hydraulolja och filter på tisdag, har bara olja hemma för tillfället.

Ang nipplarna så har jag smörjt och joxat, de tar fett nu men inte i alla "lägen" på bomen men det löser sig nog efter några timmars jobb.
Cat 301.8 -03
Dyrvold
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:17, 15-01-2011
Ort: Boden
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 301.8

Jevlar

#54 » 11:19:40, 02-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du kollar trycket så går vänster larv, skopa och bom på samma pumpsektion, de ska alla nå upp till 191bar.

En svaghet på de här maskinerna är just pumparna, de har lätt för o gå ner sig o inte orka lämna rätt tryck.

Mätnippel är nog enklast o köpa en av PON för jag har aldrig stött på nån hydraulfirma som haft såna hemma.
Senast redigerad av Jevlar 11:20:33, 02-06-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Dyrvold

#55 » 23:25:25, 16-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ska åka och hämta mätuttagsnippelgrejen i morgon.. de skulle ringa direkt de fick den.. (suck) Hursom så körde jag igår och då var det full kraft? Ska köpa ett nytt filter också och byta olja så kanske det ger sig.. Ang dokumentationen så kostar ett hydraulschema 500kr och repbok 4000kr.. Jippie, fick dock veta att man kan ringa till cat och få gratis felsökningshjälp och det är ju nästan bättre! (endast lokalt?)

Återkommer om det blir nå problem efter oljebytet/ tryckmätningen.
Cat 301.8 -03
Dyrvold
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:17, 15-01-2011
Ort: Boden
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 301.8

Dyrvold

#56 » 21:09:45, 19-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

(lånar denna tråd istället för att skapa en likadan) Hej, Var ute och körde igår och mätte tryck ca 195bar på hö + vä larv. Sen efter ca 10min återkom problemet med kraftlös vä larv, jag kopplade in mätutrustningen och fick 195bar? Larven snurrar fint när man lyft upp larven i luften dock så är det ett mer klankande ljud (som troligen beror på att hö band är nytt och vä slitet). Har rivit ner och kollar allt ser bra ut utifrån i hela bandstället, alla stödhjul snurrar mjukt och fint, spännhjulet lika så.
Det finns ett radiellt glapp i drivkransen på ca 2mm? När bandet är av så går den hur fint som helst trotts ful fart och tvära manövreringar frammåt och bakåt. (upplyft) Inga konstiga ljud.

Hur kan man felsöka vidare? Kontakta pon? Eller kan man plocka isär och kolla? Vilka delar behövs bytas då? Kände lite på de 4st insexskruvana på insidan, drog av 2st hylsor så jag avvaktar tills jag vet hur jag går vidare. Kan det vara nått enkelt som jag inte tänkte på?
Cat 301.8 -03
Dyrvold
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:17, 15-01-2011
Ort: Boden
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 301.8

Jevlar

#57 » 22:14:27, 19-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

kollar du trycket på full eller halvgas, föredrar o kolla på halvgas för att lättare se tendenser till tryckfall.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Dyrvold

#58 » 21:36:44, 20-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

kollade trycket på halvfart, nästan under halvfart. Enl PON så skall man mäta hastigheten när larven hänger fritt i luften och mäta tiden.(3v ca xxsek) Rätt tid = inget fel på motorn? Låter lite tokigt då den är kraftlös? Menmen, ska kika på det i morgon så får vi se. Mitt hydraulfilter har kommit så jag ska byta det i morgon, olja + filterbyte blir om ca 50-100h.
Cat 301.8 -03
Dyrvold
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:17, 15-01-2011
Ort: Boden
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 301.8

KranBörje

#59 » 09:15:53, 09-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev tvärstopp i min larver förstod att det var stort problem, ringde Pon ny motor i Belgien 38500 plus moms. Kollade med Danmark 11500 SEK plus moms men motorn går inte lika fort men mycket starkare får larvern att slira.
KranBörje
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:06:48, 09-05-2019
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat301.8


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se