ErikPetersson skrev: Sen finns det ju "smörjnippelvitaliserare" eller vad de kallas, ser ut som en såndår fettspruta som man har till motorsågen som man fyller med
olja och håller på nippeln och slår till. Kostar ca 500:- och sägs (av försäljaren) ta bort stopp i nipplar. Är det skit så kanske man bara packar/slår in skiten ännu hårdare dock.
Den brukar fungera, jag har använt rostolja i min. Största problemet
är väl att ofta så sitter smörjställena som har bäckat ihop så illa till
så att det inte går att använda "smörjställesvitaliseraren" på ett
vettigt sätt. Det är väl ofta därför det inte har smörjts heller.
Brukar ta bort nippeln och peta ur och spruta in Biltema bromsrengöring
eller dyl först, sen in med rostolja som får gona till sig några dagar.
Sen blir det dags för vitaliseraren, har man då tur så blir det okej.
Men, ja det finns ett stort "men" med detta verktyg, i alla fall med
det jag har. Orginaloringen som sitter nere på "kolven" håller inte
för rostoljan så den får man byta ut till något bättre. Det är väl
därför det är WD-40 som rekommenderas.
Samt att gängorna till smörjsprutsmunstycket är inte standard,
dvs den typen som sitter på vanliga smörjsprutor vilket är
väldigt irriterande om man vill anväda tex en lång smörjspruteslang
eller dyl. Men det kanske finns någon
adapter som funkar men det
har jag inte kollat upp.
Loke