Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Volvo EC15 XTV - Skorrande ljud

29 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i grävmaskiner

Jarlingar (trådstartaren)

#1 » 23:24:00, 01-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj Maskinister!

Är nybliven ägare till en -00as ec15 xtv med 3800 timmar på mätaren.
Nu när jag har hunnit testa den lite så har jag upptäckt ett skorrande ljud i hydrauliken när maskinen blir varm.
Det försvinner om jag trycker joysticken åt sidan lite grann för svängen, det räcker med en mycket liten rörelse och maskinen har inte ens börjat svänga runt.
Det spelar ingen roll åt vilket håll jag "kör" svängen, det försvinner åt båda hållen
Ljudet kommer även om jag aktiverar snabb-larvningen.
Låter som ett skorrande i hydrauliken.

Vad ska jag misstänka/börja kika på?
Jarlingar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:07:53, 27-04-2015
Ort: Östersund - Jamtlandia
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Avant 520+
Volvo EC15 XTV



dampe

#2 » 14:28:52, 04-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skorrar alltså när du har varvtalet höjt och inte använder någon funktion!?
Skorrar som i att det går tungt för hydrauliken eller skorrar som i mekanisk nötning?

jag kan ingenting men tänkte att ett par frågor kanske kan underlätta för andra att svara?
Är det tillräckligt med olja i hydrauliken och är det tätt i sugledningen in till pumpen? kavitation pga luft i oljan kan ge ifrån sig ett elakt skorrande.
kan det vara någon bypass-ventil som är lite trång eller kan det vara så att pumpen vinklar ut lite för mkt obelastad? För högt LS tryck kanske?
"Minnesproblem, Sluddrande tal och aggressivitet är klassiska tecken på både socialistiska värderingar och blyförgiftning. Därav vänsterns framgångar i norr där gruvindustrin förser dom med mer bly än vad kostcirkeln ordinerar"
dampe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:06, 13-11-2009
Ort: Mora
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: JD 1410 / Bruks 805 CT
FH16/Jens HEM581

Janson1

#3 » 14:57:00, 04-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet nu inte om det finns och behövs på en så pass liten maskin: nödsänkning via en tryckacc som dels tjänstgör som utjämnare och dels håller kvar pilottrycket när manskinen är avstängd så att alla joysticksreglage kan köras ändå några gånger. Finns det en sådan acc till att börja med...?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Jarlingar (trådstartaren)

#4 » 15:33:23, 04-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja precis, ljudet är endast när ingen funktion körs, alternativt om man aktiverar snabb-larvningen. Behöver bara peta joysticken liiite i sida så upphör skorrandet.
Och bara om maskinen / oljan är varm.

Ingen extra acc, stänger man av maskinen så är alla reglage döda.

Kom på att det låter även om man har tomgångsvarv och lyfter konsolen för att kliva ut..?!
Jarlingar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:07:53, 27-04-2015
Ort: Östersund - Jamtlandia
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Avant 520+
Volvo EC15 XTV

Janson1

#5 » 17:25:50, 04-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som det skulle komma från pilottrycksregulatorn om det nu finns nån sådan...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

mathiast

#6 » 17:44:49, 04-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns nog en liten acc under golvet på den
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Jarlingar (trådstartaren)

#7 » 22:17:12, 04-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle behöva ett hydraulschema att titta på.
Vad ska gastrycket vara i acc om jag hittar en sån..?
Jarlingar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:07:53, 27-04-2015
Ort: Östersund - Jamtlandia
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Avant 520+
Volvo EC15 XTV

Janson1

#8 » 22:27:01, 04-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En gissning: halva hydraultrycket, på min är pilottrycket 30 bar således 15 bar i accen.
Om det nu finns nån...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Jarlingar (trådstartaren)

#9 » 23:47:59, 04-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå..
Jag får nog rätta mig själv lite här.. :laes_detta:

Kvävgasackumulator nämns i infobladet under säkerhet för nödsänkning..

Den är även med i reservdelsboken.

Antar att strömmen måste vara tillslagen via nyckeln för att det ska fungera..? :vissla:

Om det ändå inte fungerar så antar jag att den är tom på gas.

Agerar den även som tryckutjämnare i systemet alltså?
Jarlingar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:07:53, 27-04-2015
Ort: Östersund - Jamtlandia
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Avant 520+
Volvo EC15 XTV

Janson1

#10 » 23:54:58, 04-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den blir lite med automatik tryckutjämnare. För att nödsänkning skall funka så måste vänster joystick vara i körläge, vet ej om "tändning" behöver vara på men med "tändning" på skall den funka.
Man bör känna i joystickarna att dom "lever" minst 5 gånger efter avstängd motor, sen är accen tom.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Jarlingar (trådstartaren)

#11 » 00:18:29, 05-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir till att prova detta imorgon då, återkommer.
Jarlingar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:07:53, 27-04-2015
Ort: Östersund - Jamtlandia
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Avant 520+
Volvo EC15 XTV

Jarlingar (trådstartaren)

#12 » 19:59:18, 08-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering:
Nödsänkningen fungerar om nyckeln är tillslagen..
Så då kan vi nog utesluta Kvävgasackumulatorn.

Kollade hydrauloljenivån och den var lite väl låg.. Under nivåglaset en bit tom.. :vissla:

Men då kommer ju frågan; hur ska maskinen stå när man läser nivån?
Jo plant fattar jag också.. :smile:
Jarlingar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:07:53, 27-04-2015
Ort: Östersund - Jamtlandia
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Avant 520+
Volvo EC15 XTV

Janson1

#13 » 20:30:08, 08-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är lite olika... på en del skall alla kolvar vara så långt ut det praktiskt går och en del tvärtom...
Detta är inte kritiskt på något sett och har inte med ev fel att göra.
Huvudsaken är att den inte suger luft vid något tillfälle.
Nu vet jag inte om det låter lite eller mycket, men uppfattar du det som ett problem så behövs vidare felsökning. Det finns förmodligen en tryckregulator som gör ca 30 Bar till pilotsystemet, börja med att lyssna om det är där det låter.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Jarlingar (trådstartaren)

#14 » 23:13:26, 08-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Laddade ner instruktionsboken, och alla kolvar skall vara max ute när man kontrollerar nivån.
Får spilla i lite hydra 46 och se om det blir lösningen.

Annars så blir det till å plocka fram stetoskopet.
Jarlingar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:07:53, 27-04-2015
Ort: Östersund - Jamtlandia
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Avant 520+
Volvo EC15 XTV

Jarlingar (trådstartaren)

#15 » 14:42:26, 21-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj folkens!
Tänkte uppdatera er lite.

Fick i 4liter!!! Hydraulolja innan nivån var bra.

Men tyvärr så löste det inte problemet.
Ljudet blir starkare om maskinen går på tomgång än om varvet är högre.

Uppkommer även när man gräver och går på maxtryck, tar i fullt tills den inte orkar mer.

Tänker att om det var problem med pilottrycket så borde det vara lika med alla kontroller!?

Upplever även att den kanske är lite svagare i högra larven.

Har fortfarande inget hydraulschema att titta på tyvärr, men hittade en principskiss på nätet.

Och det är tre hydraulpumpar som matar maskinen, om dom sitter i serie så skulle det ev kunna vara den som sitter sist som kaviterar?

Sitter hydraulfiltret på sugsidan eller returen?
Jarlingar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:07:53, 27-04-2015
Ort: Östersund - Jamtlandia
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Avant 520+
Volvo EC15 XTV


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se