Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Hydraulik

22 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i grävmaskiner

Kent Forslin (trådstartaren)

#1 » 13:22:16, 20-01-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har en ec-35. Maskin känns seg i hydrauliken. Har rotortilt på den.
Maskintim: 3300. När man kör skaft in så tycker jag att det går sakta. Om man kör bom upp skaft in och svänger samtidigt så känns den trött.
Maskinen blir något piggare om man tar bort rotorn, den väger 125 kg.
Har läst här eller på någon annan hemsida att om maskinen går på tomgång så kan man testa olika rörelse på maskinen tex bom upp eller skaft inn så ska maskinen stanna. Då som jag förstod ska pumpen vara okey eller ???. Finns det andra bra sätt att kolla hydraliken??.
Kent Forslin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:40, 17-09-2006



nixs

#2 » 20:43:46, 20-01-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan kolla med en funktion i ändläge på tomgång om motorn stannar så är det motstånd i pumpen så att säga. Annars så är det tryckmätning som gäller.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#3 » 20:38:38, 25-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Du kan kolla med en funktion i ändläge på tomgång om motorn stannar så är det motstånd i pumpen så att säga. ...

Tråden är nästan gammal men eftersom jag har en likadan maskin så.....

Så här är min EC35a: Med ändläge och tomgång så ruskar motorn till just när man drar i spaken men den stannar inte. Däremot _mellan_ ändlägena så stannar motorn om man drar fullt i nån spak på tomgång. Minst 1100-1200 rpm behövs för att förhindra motorstopp men det går givetvis inte att arbeta med sådant varvtal, då blir det dålig timpeng. :mrgreen:
Allt detta förutsätter ju givetvis att puffran är varmkörd och att hydrauloljan åtminstone inte är smällkall.

Åtminstone är min maskin sådan, 3000h idag, 1900 då jag köpte.

Kent, eftersom din maskin är en 02:a så är den säkert motsvarande som min 01:a. Men jag kan nämna att de nyare (typ 06:or etc) inte stannar på tomgång vad man än gör. Men de har annan puffra (Volvo) till skillnad från våra Mitsubishi. De kanske också har annan hydraulik.

Jag kan också nämna att även min maskin blir seg vid hårdkörning av alla fyra samtidigt. Framförallt med tungt lastat (tilthuvud och 160 liter skopa som ett exempel).
Jag har för liten erfarenhet av andra maskiner men det är ju rimligt att tempot sjunker om man lyfter mycket. Men jag upplever att tempot sjunker för mycket.


Jag har också en intressant sak ang rörelse på sticka: Om jag kör enbart sticka in för fullt så börjar sticka röra sig sakta, efter en sekund (eller en 1/2?) så rycker det till märkbart i maskinen varvid stickan börjar gå för fullt. Detta gäller alltså endast inåt, inte utåt.
Kent, är det något du känner igen?
Känner du också igen dig i att svängen har en tendens att lida av ketchupeffekt? Dvs inget, inget, inget och sen allt på en gång.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Kent Forslin (trådstartaren)

#4 » 13:40:02, 05-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Robban. Har haft min maskin på Swecon och dom har bytt hyd-olja+filter och provtryckt hydraliken och allt är som det ska vara enl. dom. Jag hade maskinen inne för att byta alla tappar och lager i bom och sticka så tyckte jag att dom kunde kolla/byta hyd-olja och provtrycka. Skönt att slippa meka själv ibland!!!. Min maskin med sticka inn går lite sakta först men den rycker aldrig till som din. Nu ska maskinen hämtas, baaarrra att ge järnet!!!. Kenta.
Kent Forslin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:40, 17-09-2006

Robban_C

#5 » 15:02:20, 07-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kent Forslin skrev:Hej Robban. Har haft min maskin på Swecon och dom har bytt hyd-olja+filter och provtryckt hydraliken och allt är som det ska vara enl. dom. Jag hade maskinen inne för att byta alla tappar och lager i bom och sticka så tyckte jag att dom kunde kolla/byta hyd-olja och provtrycka. Skönt att slippa meka själv ibland!!!. Min maskin med sticka inn går lite sakta först men den rycker aldrig till som din. Nu ska maskinen hämtas, baaarrra att ge järnet!!!. Kenta.

Ja, jag har just gjort 3000-timmarsservice och lite annat smått o gott på min maskin, allt utom just provtryckning eftersom jag inte har de rätta pinalerna till det. Har planerat att låta Odals verkstad göra det nån gång under våren. Då kan dom samtidigt få titta på det där med 2-speed sticka och ketchupeffekt i svängen tänkte jag. Jag kommer att sätta upp en grund under våren och då behövs ju inte maskinen under nån vecka eller så. :thumme:
Hursomhelst så vill jag tacka för svaret ang ryck i stickan, även om det kanske inte är lika mycket som på min maskin så är det ju onekligen intressant att tendensen finns även på din.
Jag återkommer per pm om jag hittar nån lösning.

//Robban.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

VOLVO EC35

#6 » 08:51:31, 15-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där du beskriver med stickan är enerverande
Det var likadant på våran ec 35 årsmodell 2002
Diskuterade problemet bla med swecon
Men en intresant sak som jag läste om här på forumet
är checkventilerna eller återfyllnads ventilerna
tror det var anton som beskrivit det
sakt och gjort beställde jag nya checkventiler
i verkstan så bytte jag först den övre den är lätt och byta den är sticka ut
sen så börja jag med den nedre den sitter bakom hydraulrören
ganska trångt själva checkventilen lossar man med en insexnyckel
problemet med den var att den inte var åtskruvad ordentligt
så det var felet eftersom den inte var åtskruvad ordentligt så tätar inte
käglan(checkventilen) riktigt
bytte checkventilen och skruva åt riktigt.
provkörde sedan och maskinen blev som en ny maskin
Stickan stannar inte upp numera när man drar åt sig den
Bild
Bild




Robban_C skrev:
nixs skrev:Du kan kolla med en funktion i ändläge på tomgång om motorn stannar så är det motstånd i pumpen så att säga. ...

Tråden är nästan gammal men eftersom jag har en likadan maskin så.....

Så här är min EC35a: Med ändläge och tomgång så ruskar motorn till just när man drar i spaken men den stannar inte. Däremot _mellan_ ändlägena så stannar motorn om man drar fullt i nån spak på tomgång. Minst 1100-1200 rpm behövs för att förhindra motorstopp men det går givetvis inte att arbeta med sådant varvtal, då blir det dålig timpeng. :mrgreen:
Allt detta förutsätter ju givetvis att puffran är varmkörd och att hydrauloljan åtminstone inte är smällkall.

Åtminstone är min maskin sådan, 3000h idag, 1900 då jag köpte.

Kent, eftersom din maskin är en 02:a så är den säkert motsvarande som min 01:a. Men jag kan nämna att de nyare (typ 06:or etc) inte stannar på tomgång vad man än gör. Men de har annan puffra (Volvo) till skillnad från våra Mitsubishi. De kanske också har annan hydraulik.

Jag kan också nämna att även min maskin blir seg vid hårdkörning av alla fyra samtidigt. Framförallt med tungt lastat (tilthuvud och 160 liter skopa som ett exempel).
Jag har för liten erfarenhet av andra maskiner men det är ju rimligt att tempot sjunker om man lyfter mycket. Men jag upplever att tempot sjunker för mycket.


Jag har också en intressant sak ang rörelse på sticka: Om jag kör enbart sticka in för fullt så börjar sticka röra sig sakta, efter en sekund (eller en 1/2?) så rycker det till märkbart i maskinen varvid stickan börjar gå för fullt. Detta gäller alltså endast inåt, inte utåt.
Kent, är det något du känner igen?
Känner du också igen dig i att svängen har en tendens att lida av ketchupeffekt? Dvs inget, inget, inget och sen allt på en gång.
VOLVO EC35
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:52, 20-12-2005
Ort: Timrå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec35
Lundberg 6220

Robban_C

#7 » 09:31:04, 15-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant info.
Det borde alltså vara nånstans runt position 52-54 i nedre bilden som är chock till sticka in.
Ja, jag får titta på det där framöver.
Det har inte blitt av att göra nåt åt det där ännu. Jag har när det varit som mest irriterande vridit på högre varv istället, då minskar hastighetsskillnaden på sticka något men det blir fortfarande inte bra. Dessutom kan man ju inte hålla hur högt varvtal som helst eftersom maskinen då nästan blir lite hispig.

Det har inte blivit av att lämna in maskinen för justering, jag har kört i alla fall. Är nu uppe i strax under 4000 timmar.
Tyvärr har " min" mekaniker slutat. Honom har jag annars mycket förtroende för, bland annat eftersom jag känner honom på annat sätt också och jag vet att han är väldigt vaken.

Och det här med att maskinen tappar fart om man kör ex vis bomlyft, sticka och sväng samtidigt tror jag beror på att den bara har en arbetspump. Flödet räcker helt enkelt bara inte till. Pumpen gör väl allt den kan men den kan inte trolla.
Neuson har dubbla pumpar och mer motor. Tyvärr har jag inte haft tillfälle att provköra en sån 3,5:a men nån gång så ska det testas. Dom har i alla fall mycket gott rykte vad gäller just hydrauliken.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nixs

#8 » 15:04:51, 15-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Neuson har dubbla pumpar ja, men i övrigt hydraulik ungefär lika avancerad som en Åkerman H12B. Men det fungerar mycket bra och de är tillförlitliga!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#9 » 17:57:22, 15-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte liksom om dubbla pumpar ger mer harmoni då många funktioner körs samtidigt, dvs då mycket flöde krävs.
Jag måste faktiskt säga att min maskin inte är riktigt bra på det men å andra sidan så kanske det blir bra med en injustering av alla tryck.
Och jag får väl också säga att det är ingen idé att vrida på fullt spett. Över ca 2300 rpm får man ingen skillnad alls annat än att den blir lite hispigare. Det är liksom som om de sista 300 rpm upp till fullvarv inte ger nåt mer i flöde. Låter konstigt men så är det. Nåja, jag får väl ta mig i kragen och få mig en tryckjustering.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nixs

#10 » 10:41:11, 16-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller tom så att de har tre pumpar. De har en som ligger och matar schaktblad och sväng. Så en som matar bryt och bom, och en tredje som matar skaft och extra. Detta är en lite enklare och äldre maskin. De har vad jag vet modifierat lite på nyare maskiner.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

VOLVO EC35

#11 » 16:55:15, 16-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är nr 52 på skissen som är checkventil
sett nerifrån nr 52 kägla , fjäder , hylsa



Robban_C skrev:Mycket intressant info.
Det borde alltså vara nånstans runt position 52-54 i nedre bilden som är chock till sticka in.
Ja, jag får titta på det där framöver.
Det har inte blitt av att göra nåt åt det där ännu. Jag har när det varit som mest irriterande vridit på högre varv istället, då minskar hastighetsskillnaden på sticka något men det blir fortfarande inte bra. Dessutom kan man ju inte hålla hur högt varvtal som helst eftersom maskinen då nästan blir lite hispig.

Det har inte blivit av att lämna in maskinen för justering, jag har kört i alla fall. Är nu uppe i strax under 4000 timmar.
Tyvärr har " min" mekaniker slutat. Honom har jag annars mycket förtroende för, bland annat eftersom jag känner honom på annat sätt också och jag vet att han är väldigt vaken.

Och det här med att maskinen tappar fart om man kör ex vis bomlyft, sticka och sväng samtidigt tror jag beror på att den bara har en arbetspump. Flödet räcker helt enkelt bara inte till. Pumpen gör väl allt den kan men den kan inte trolla.
Neuson har dubbla pumpar och mer motor. Tyvärr har jag inte haft tillfälle att provköra en sån 3,5:a men nån gång så ska det testas. Dom har i alla fall mycket gott rykte vad gäller just hydrauliken.
VOLVO EC35
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:52, 20-12-2005
Ort: Timrå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec35
Lundberg 6220

nixs

#12 » 19:04:30, 16-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

VOLVO EC35 skrev:Ja det är nr 52 på skissen som är checkventil
sett nerifrån nr 52 kägla , fjäder , hylsa


Du menar inte Chock-ventil??? Check-ventil blir från engelska till svenska något helt annat!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

ja-bond77

#13 » 22:10:42, 16-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Checkvalve" är alltså en backventil på det riktiga språket. :mrgreen:
Detta enligt wiki. http://en.wikipedia.org/wiki/Check_valve

Vad återfyllnadsventil är på engelska vet jag dock inte... :klia: Inte den svenska wiki vet vad det är heller... :roll:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

nixs

#14 » 22:28:13, 16-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller så kan det betyda backventil med förhöjt returtryck eller bara förhöjt returtryck.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#15 » 23:58:33, 16-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

52 är "Check valve" dvs backventil.
53 är "Relief valve", dvs övertrycksventil eller chockventil.
54 är "Seal set", packningssats.

Har just glott i boken.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se