nixs skrev:Du kan kolla med en funktion i ändläge på tomgång om motorn stannar så är det
motstånd i pumpen så att säga. ...
Tråden är nästan gammal men eftersom jag har en likadan maskin så.....
Så här är min EC35a: Med ändläge och tomgång så ruskar motorn till just när man drar i spaken men den stannar inte. Däremot _mellan_ ändlägena så stannar motorn om man drar fullt i nån
spak på tomgång. Minst 1100-1200 rpm behövs för att förhindra motorstopp men det går givetvis inte att arbeta med sådant
varvtal, då blir det dålig timpeng.
Allt detta förutsätter ju givetvis att puffran är varmkörd och att hydrauloljan åtminstone inte är smällkall.
Åtminstone är min maskin sådan, 3000h idag, 1900 då jag köpte.
Kent, eftersom din maskin är en 02:a så är den säkert motsvarande som min 01:a. Men jag kan nämna att de nyare (typ 06:or etc) inte stannar på tomgång vad man än gör. Men de har annan puffra (Volvo) till skillnad från våra Mitsubishi. De kanske också har annan hydraulik.
Jag kan också nämna att även min maskin blir seg vid hårdkörning av alla fyra samtidigt. Framförallt med tungt lastat (tilthuvud och 160 liter
skopa som ett exempel).
Jag har för liten erfarenhet av andra maskiner men det är ju rimligt att tempot sjunker om man lyfter mycket. Men jag upplever att tempot sjunker för mycket.
Jag har också en intressant sak ang rörelse på sticka: Om jag kör enbart sticka in för fullt så börjar sticka röra sig sakta, efter en sekund (eller en 1/2?) så rycker det till märkbart i maskinen varvid stickan börjar gå för fullt. Detta gäller alltså endast inåt, inte utåt.
Kent, är det något du känner igen?
Känner du också igen dig i att svängen har en tendens att lida av ketchupeffekt? Dvs inget, inget, inget och sen allt på en gång.