Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Det susar i hydrauliken?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#1 » 19:13:27, 06-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag körde lite med timmergripen idag. Av någon anledning gängade ena snabbkopplingen upp sig en aning så att det läckte lite olja. Jag såg det i stort sett omgående och kunde dra kopplingen så den blev tät igen.

Men en stund senare började det susa i hydrauliken när jag kör höger spak, som också har vippa till gripen. Har inte hört det tidigare. Tillräckligt med olja i tanken.

Vad kan det vara?
Luft i systemet?
Pilotfiltren som börjar bli täta?

Jag har inte kunnat luska ut om ljudet kommer från höger konsol eller från ventilpaketet på andra sidan hyttväggen.

Någon som har idéer?
Risk för skador att fortsätta köra?

Jo, det är Kubotan U45-3 alfa från 2007.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.



Mats i Myrhult (trådstartaren)

#2 » 22:12:59, 07-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bump!
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

EE

#3 » 22:51:45, 07-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar du att det susar i hydrauliken enbart när du använder de funktioner som finns på höger spak? Att vippan till gripen råkar sitta på just höger spak låter som ett sammanträffande för mig.
Går vänster spaks funktioner som vanligt utan "susljud"?
Har du full prestanda eller kan det uppfattas som "ryckigt"?

Finns det fler än ett filter i pilotkretsen, jag vet inte men det låter långsökt att enbart höger sida skulle bli drabbad om nu så vore fallet. Den kretsen kommer nog inte att väsnas så att det hörs om problemet finns där. Tror nog att det missljud du hör kommer från ventilpaketet eller något annat som sitter placerat på höger sida!

Ingen skada på oljeretursidan mot pump där luft kan dras in (luft som dras in borde kunna ge susljud)? Jag har lyckats klämma ihop en tretums slang på oljeretursidan genom att en pinne slog upp mot undersidan när jag larvade över rivningsbråte. Slangen blev helt ihopklämd och maskinen gjorde hydrauliskt halt på platsen. I just detta fall var det en ångestfylld minut innan jag fann problemet som åtgärdades helt utan fortsatt stillestånd.

Inget luftläckage kring hydrauloljefilter (händer bara om det är dåligt åtdraget, dvs aldrig :mrgreen: ).

Susar det likadant oberoende på kall eller varm maskin?

Jag tror inte att det är skadligt att köra men jag har väl ingen klar bild av symptomen heller. Det är i af inte normalt med sus i en Kubota!
Hur mycket har du kört sedan fadäsen med läckaget?
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#4 » 23:24:46, 07-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har bara kört max en halvtimme sedan läckaget. Har varit upptagen med annat sedan.

Noterar dina funderingar, särskilt den om klämd slang eller retur, håller ju på med ris. Råkade ut för något liknande på en timmerkran för 35 år sedan. Då var det den grova returen till tank som börjat släppa gummi invändigt. Då tappade kranen fart, men inte kraft.

Jag har inte märkt någon förlorad fart eller kraft nu. Men har som sagt inte kört så mycket. Ska kolla lite imorgon om det är väder.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

EE

#5 » 23:39:21, 07-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör samtliga funktioner i ändläge tre-fyra gånger för att förhoppningsvis bli kvitt all luft som kan ha kommit in i samband med läckaget! Kör sedan maskinen en timma och utvärdera sedan. Jag tror nog att det kan vara luft som kom in i samband med den läcka du beskriver som är problemet. Så länge som luften åker fram-och-tillbaka utan att nå hydraultanken finns ljudet kvar!
Hoppas på att detta är lösningen för dig!
Har en KX 161-3 själv, de är väldigt lika.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#6 » 22:45:01, 10-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liten uppdatering.
Har kört igen. Hörde inget sus direkt vid start, men ganska snart kom det igång. Det låter som ett litet tryckluftsläckage.
Det låter oavsett läge på reglaget för i/urkoppling av spakhydrauliken. Ljudet kommer från höger bakre hytthörn-sida, ungefär lika på in- och utsida. Detta är uppifrån sett liksom i skärningen mellan stolens ryggstöd, hydraultanken (på utsidan väggen) och motorn (bakom stolen).
Inga läckage av olja har konstaterats, ingen svaghet eller sänkt fart på hydrauliken. Vattennivån i kylet är inom märkena. Generatorremmen är lite slak, men tjuter inte.
Kan det finnas något filter vars by-passventil öppnat? Läckage på insug? Jag har öppnat ventilen för hyttvärmen, kan det påverka?
Knappt hörbart, men irriterande när man hör det. Ljudet är nästan konstant, men kan ibland försvinna kortvarigt, men jag finner inget system i det.

Öppen för alla förslag!
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

WahlströmsKraft

#7 » 16:04:29, 23-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick du någon klarhet i vad det var som susade? Min U50 började susa likadant imorse. Väldigt diffust men hela tiden den är igång.
WahlströmsKraft
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:02:26, 08-04-2017
Ort: Jönköpings län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L30
Kubota U50
MF 168

WahlströmsKraft

#8 » 21:18:15, 23-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varit ute och provat runt lite nu. Det kom inte förens maskinen vart varm och susade hela tiden förutom när man larvar. Då verkar det släppa. Någon som har några idéer?
WahlströmsKraft
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:02:26, 08-04-2017
Ort: Jönköpings län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L30
Kubota U50
MF 168

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#9 » 21:55:46, 23-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

WahlströmsKraft skrev:Fick du någon klarhet i vad det var som susade? Min U50 började susa likadant imorse. Väldigt diffust men hela tiden den är igång.

Jag måste ha glömt det där, eller så är min tinnitus högre eller så har det rättat till sig.
Tänkte ut och köra imorgon, men de hotar med riktigt skitväder så det kanske får dröja. Lovar att lyssna när jag startar igen och återkomma.
Har dock bytt minst två hydraulslangar sedan jag hörde suset. Tänk om det hjälpte?
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#10 » 09:35:45, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag kört igen och det susar fortfarande i hydrauliken när jag rör höger spak.
Märkligt vad fort man vänjer sig, jag hade slutat tänka på det där suset. Nu får jag ju huvudbry igen!
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

WahlströmsKraft

#11 » 13:12:29, 28-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var inte snällt av mig...
Jag ska se om jag kan ta itu med mitt problem nu i helgen. Jag börjar med att byta hydraulolja samt filter samt gräva runt lite bland rören så får vi se. Jag gjorde ju samma misstag som dig och började tänka på det och det ska man ju akta sig för.
WahlströmsKraft
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:02:26, 08-04-2017
Ort: Jönköpings län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L30
Kubota U50
MF 168


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se