Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Drivmotor för larband Hitachi EX30

3 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

hogis (trådstartaren)

#1 » 16:07:56, 09-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en gammal grävare alldeles för dyrt. Började med att drivbanden oavbrutet hoppade av. Efter bara några månader gick den första hydraulmotorn för drivbandet sönder. Ingen hade brytt sig om oljan. Den andra drivmotorn köpte jag från Frillesås Bil & Traktor med 6 månaders garanti. Omedelbart efter garantitidens utgång gick drivmotor nr 2 också sönder. Jag har inte råd med en drivmotor per år, och funderar på att importera från Kina nödvändiga reservdelar. Det som gick sönder i drivmotor nr 2 var reduktionsnavet. Skall jag köpa delar i Kina? Skall jag försöka få tag i en begagnad igen? Jag är pensionär och maskinen är ju en hobbymaskin. Tacksam för alla tips. :sad:
hogis
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:59, 09-11-2015
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitachi EX30



hogis (trådstartaren)

#2 » 16:13:43, 09-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild

Nållager, slitring och kuggar, allt kom ut i smulor
hogis
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:59, 09-11-2015
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitachi EX30

Nbttommys@gmail.com

#3 » 14:43:59, 30-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

I vintras gjorde samma sak som du. Köpte en gammal grävare allt för dyrt. Nu har den ena larven slutat att fungera. Maskinen är en ex30 från ca 92. Det 'skorrar' lite när jag larvar men det finns ingen kraft. Ljudet är inte 'farligt' alltså metall som går sönder. Misstänker att en splains gett upp men ser ingen spån i olja på hypoid eller hydraulsidan.
Har du något bra tipps? Mvh
Nbttommys@gmail.com
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:25:26, 29-08-2020
Ort: Västernorrland Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ec210


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se