Öbm skrev:Aha, jag förstår men ändå inte riktigt
Menar du att det kan vara samma typ av
olja men olika tillverkare benämner dem olika? När vet man egentligen då skillnaden om det är en "motor"olja eller
hydraulolja? Min tidigare tro var att motoroljan är ju len och smörjande om du tar på den medan en hydraulolja är sträv och har en annan lukt
Har ju hört att de finns de som häller i vanlig motorolja i hydraulsystemet. Av vilken anledning använder man det egentligen? Har läst att de kan bli skummliknande röra i tanken.
Okej men det känns ju tryggt, att det är åt det hållet. Har aldrig varit något "fan" av bio produkter, vet bara hur det kan bli i en motorsåg om man tankat bioolja och den stått några månader
torbjorn_forsman skrev:Det är olika sätt att beteckna oljorna helt enkelt. ISO-standarden som brukar användas för grävmaskinshydrauloljor är ganska "vetenskaplig" - siffervärdet är helt enkelt viskositeten mätt i någon lämplig enhet vid en viss standardiserad temperatur.
SAE-beteckningarna som av någon märklig anledning än idag hänger kvar för motoroljor (och, i en del sammanhang även för andra slags oljor) är helt enkelt ett nummer. W:et efter betyder att den, enligt någon amerikansk ingenjör på 1920-talet, skulle vara lämplig som motorolja på vintern. Det brukar vara SAE 20 och mer tunnflytande som har W efter beteckningen.
Förmodligen skulle t ex en och samma olja kunna förtjäna både ISO VG46 och SAE 10W-beteckningarna, en annan olja skulle kunna heta VG68 och SAE 20W, osv osv.
I instruktionsboken för min Take Job minigrävare står att man ska göra noggranna sköljningar vid övergång från mineralolja till bio-olja, men man behöver däremot inte skölja systemet vid övergång åt andra hållet. Man kanske ska tolka det som att små rester av bio-olja i en mineralbaserad hydraulolja inte ställer till med någon skada.
Det verkar som om i synnerhet amerikaner inte gärna använder ISO-systemet för att beteckna oljors
viskositet (Not Invented Here-syndromet... ) Att man har olika beteckningssystem för likadana oljor är ju inte märkligare än att vissa länder mäter volym i liter och andra i gallon.
Ser man historiskt på det hela så använde man ju ursprungligen, när förra seklet var ungt, rena mineraloljor utan tillsatser som både hydraulolja och motorolja, senare har man vidareutvecklat oljorna för olika ändamål med olika sorters tillsatser. En hydraulolja behöver t ex inte en modern motoroljas egenskaper att lösa upp sot och beck för att hålla kolvringar mm i en förbränningsmotor rena, men istället ställs det högre krav på att den är ren och fri från partiklar och skräp vid leverans, och det är strängare krav på skumning och sånt också.
Många hydraulsystem är dock avsiktligt konstruerade för att inte vara så kräsna med oljekvaliteten, tänk t ex på vissa jordbrukstraktorer där man använder samma sorts olja i både motor,
transmission och hydraulsystem.
Vissa konstruktioner (t ex en automatväxellåda i en personbil) använder samma oljefyllning för flera olika ändamål - både hydraulik, smörjning av kuggväxlar, oljeindränkta kopplingar/bromsband och kraftöverföring i
momentomvandlare. En olja som fungerar där är rimligtvis också användbar i en del rena hydraulikkonstruktioner.
Sågkedjeolja av "bio"-typ brukar vara i stort sett billigast möjliga rapsolja, och den har inga likheter alls med de biologiskt nedbrytbara hydrauloljor som förekommer. Dessa hydrauloljor kan man snarare jämföra med en del kylmaskinoljor som ska vara blandbara med moderna kylmedier (PAO, esteroljor mm).