Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Hydraulolja JCB 803

3 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

hobbymekk (trådstartaren)

#1 » 13:09:52, 10-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har köpt en JCB 803 årsmodell runt -94. Hydrauloljan är lite lätt vitaktig så jag antar vatten i oljan. Jag har inte hittat exakt rätt instruktionsbok under downloads, och inte på nätet heller. Men det verkar behövas ungefär 50 liter om man skall byta det som finns i tanken. Fungerar det med "standard" hydraulolja på en JCB eller har dom special? Var köper man hydraulolja till vettigt pris (i Boråstrakten helst). Något annat att tänka på när man skall byta oljan? Jag har oljesug så tänkte använda den för att tömma tanken.
hobbymekk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:33, 19-04-2017
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: JCB 803 -94
Huddig 960 -96
Valmet 405



Jac

#2 » 13:35:12, 10-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De flesta maskintillverkare* bygger sina hydrauliksystem med standard pumpar och motorer. Även om pumpen inte är helt standard utvändigt så är nog rörliga delar invändigt samma.
Vanlig hydraulikolja är tusen gånger bättre än vattenblask.
Jag hade försökt rengöra tanken innvändigt också, samt att köpa en laddning extra hydraulikolja för att skölja ut vattenblasket.

*(ryktet säger att Hitachi måste ha zinkfri olja till sina egenproducerade pumpar)
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

hobbymekk (trådstartaren)

#3 » 14:07:24, 10-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag tänkte försöka "dammsuga" botten på tanken med hjälp av oljesugen. Och kanske köra ett byte rätt snart igen, eftersom det ligger mycket olja ute i slangar och cylindrar. Maskinen har nog mest stått still senaste tre åren, så det har väl blivit kondens. Det är en import från England, så jag har ingen historik, men man kan ju anta att den är dåligt underhållen :-)
hobbymekk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:33, 19-04-2017
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: JCB 803 -94
Huddig 960 -96
Valmet 405


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se