Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Är det tryckreducering på denna ventil?

3 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

Mathias Lindgren (trådstartaren)

#1 » 22:27:53, 01-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har denna ventil som växlar mellan skopa och extra hydrauluttag(planerskopa).
Har köpt en grip som max hydraultryck får vara 220 bar. På denna krets har jag maxtryck på 340 bar.
Ventilen har en anslutning mot tankretur och det ser ut som man kan justera på ventilen. Frågan är hur jag kan justera om jag mäter ett för högt tryck?
Jag antar också att det endast är maxtrycket I det påverkade läget som sänks och inte bryten...

Sitter en Götene hydraulisk planerskopa på nu.
Ventilen är märkt med matricola / Hydrocontrol med 000944941 samt 11634.

Ovansida är matning, uppåt är mot extrauttaget, nedåt är till skopa in/ut till höger är tankretur.
Bild

Bild
Bild
Pinnen sitter lost och trycks ut in I blocket då spolen magnetiseras.
Bild

Denna skruv trycks in och påverkar sliden.
Bild
Med en förbannad envishet och en gnutta tur går det mesta
Användarvisningsbild
Mathias Lindgren
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:34:12, 21-03-2008
Ort: Uppsala
Maskintyp: Traktor
Maskin: PC120
BM 500



Turbodiesel

#2 » 23:22:36, 01-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, det är ingen reducering på den väljarventilen, bara dränering.

Du får väl kolla om du har något justerbart vid ventilpaketet för den aktuella sliden, det brukar sitta chocker/överströmmare/reducerare till respektive cylinderfunktion (speciellt när det är extraventiler). Ofta är det redan nedställt för yttre funktioner, men det måste du kolla med mätare.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Mathias Lindgren (trådstartaren)

#3 » 23:44:14, 01-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr delas denna funktion med skopbryten... Och jag vill ju inte ha sämre brytfunktion. Idag är denna överströmmare inställd på 320 bar.

Finns dock ett mekaniskt aktiverat extrauttag på ena pumpens ventilblock.
Får dock bara det att röra på sig i en riktning, skall egentligen vara dubbelverkande om jag kan lita på hydraulschemat.
kan kanske skruva ut sliden och se vad det är men fortfarande så måste jag isåfall ha en mekanisk länk eller en hydraulcylinder som kan manövreras
via elektrisk pilotventil som skjuter/drar på denna slid. Eller finns det en bättre ide på lösning?

Funderar istället då på att sätta en överströmmare(dubbelriktad tryckbegränsare? om sådan finns) vid extrauttaget ute vid stickan. Uttaget är bara trycksatt då man har aktiverat ovanstående växlarventil.
Något förslag på ventil? Sitter tema 5010 kopplingar vid extrauttaget om det kan vara någon hjälp.

/ Mathias
Med en förbannad envishet och en gnutta tur går det mesta
Användarvisningsbild
Mathias Lindgren
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:34:12, 21-03-2008
Ort: Uppsala
Maskintyp: Traktor
Maskin: PC120
BM 500


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se