Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Tjutande ventil..?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

SG10 (trådstartaren)

#1 » 22:10:47, 23-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En ny fundering (har sökt på forumet men hittar inget direkt liknande..) Sitter en ca 10 år gammal ec05 på grävaren. Har bytt o-ringen som sitter i ventilblocket då tiltkolven gav med sig (hittade svaret på det problemet på forumet, tackar!) Tiltkolven blev perfekt och rotatorn började också gå lika fort åt bägge håll också vilket den inte riktigt gjort tidigare.
MEN direkt efter bytet av o-ringen så började ventilblocket inne på maskinen(som det hörs) att tjuta när jag kör rotatorn. Endast när jag kör rotatorn och inga andra funktioner. Dessutom så tjuter det Inget om jag kör rotatorn tillsammans med valfri funktion (bom,sticka,tilt etc.). Inga fel vad jag märker i övrigt, möjligen går rotatorn lite sakta tycker jag.. Vad kan orsaka det tjutande ljudet tro? Öppnar inte magnetventilerna för rotorn som de ska?
SG10
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:55:03, 24-08-2016
Ort: Jämtland
Sverige
Maskin: Bobcat 435 ZHS
SG10
Mf 35 Halvbandare



Blockstens trollet

#2 » 23:08:29, 23-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan va så jag letade fel i lännen M 216s den la av borr hammare bägge letade elschema följde slaviskt trimmer tamroc 240 LD fann inget konstigt annat en att flödet till var svagt fick en ide jag byter spolarna med när liggande ventil block den enda med samma spole märkte att ena drog svagt efter åt blev det full fart ett sånt fel var ej lätt funnet så spolen drog svagt och ventilen gick trögt. Mvh Linka på Trollet.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Michael Meier

#3 » 07:56:54, 24-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Missförhållande mellan tillgängligt flöde och strypning? Tjuter det hela tiden eller enbart vid fullt ös? Är den nervös att rotera sakta?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

SG10 (trådstartaren)

#4 » 08:33:39, 24-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går inte ryckigt. Mest på fullt ös men istortsett hela vägen. Visst är det samma ventil som öppnar till titten? Bara två slangar fram..?
SG10
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:55:03, 24-08-2016
Ort: Jämtland
Sverige
Maskin: Bobcat 435 ZHS
SG10
Mf 35 Halvbandare

SG10 (trådstartaren)

#5 » 08:41:42, 24-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

(Alltså på maskinen.)
SG10
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:55:03, 24-08-2016
Ort: Jämtland
Sverige
Maskin: Bobcat 435 ZHS
SG10
Mf 35 Halvbandare

SG10 (trådstartaren)

#6 » 18:09:11, 10-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte uppdatera detta lite. Hittade felet och det berodde / beror på att det sitter 24 V magnetventiler på rototilten. Har bytt den ena till 12V men inte den till tilten. 24 V öppnar inte fullt därför är det någon överströmningsventil eller liknande som tjuter. På ventilblocket.

2 personer gillar det här inlägget.
SG10
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:55:03, 24-08-2016
Ort: Jämtland
Sverige
Maskin: Bobcat 435 ZHS
SG10
Mf 35 Halvbandare


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: torbjorn och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se