Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Schaeff HR12 hydraulläckage

2 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

SE-ENG (trådstartaren)

#1 » 21:12:49, 18-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Long time lurcher som man säger på engelska forum. Brukar få svar på de flesta av mina frågor genom att söka i forumet där fantastiskt mycket kunnande finns samlat, men nu har det tagit stopp och måste därför göra ett eget inlägg...

Ska hjälpa grannen igång med hans Schaeff HR12 från 2002.
Inte jätteerfaren på hydraulsystem men tekniskt kunnig i övrigt.

Maskinen har varit stående några år p.g.a. andra tekniska problem som nu är avhjälpta, men vid driftstart upptäcktes ett hydraulläckage (kan ha funnits tidigare).

Vid vridenheten kommer det olja i inringat område, tolkar det som de båda pluggarna vid ytterst. Har dock inte sett läckaget själv så jag vet inte hur mycket, men det verkar som den rinner ut och inte bara fuktar.
Bild
Kan inte helt funktionen på detaljen men gissar på tryckbegränsningsventil+returflöde?
Bild

För mig verkar det lite konstigt om de statiska tätningarna (o-ringarna) plötsligt börjar läcka, men kan givetvis bero på ålder m.m.
Någon som har någon annan åsikt?

Är det svårt att byta o-ringarna och något speciellt man bör tänka på?

Dessutom, finns det någon manual tillgänglig för HR12? Ser att HR14 finns i downloads, den är lite större men mycket är likt också.

Tack på förhand, hoppas på några bra svar så jag kan komma vidare!
//P
SE-ENG
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:52:35, 14-07-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320
MFI-9B



SE-ENG (trådstartaren)

#2 » 14:22:24, 19-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade lite mer info...

Liknande problem med en maskin i Tyskland, spricka i ventilblocket ser det ut som... :-(
https://www.bauforum24.biz/forums/topic ... lt-stark-/

Så jag gissar att det blir till att leta reservdelar istället, någon som har bra tips om var hitta?

//P
SE-ENG
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:52:35, 14-07-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320
MFI-9B


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se