Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Har jag miljöolja ?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

valberga (trådstartaren)

#1 » 20:20:01, 03-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en minigrävare årsm2012 gått ca 1400tim. Den är importerad från Tyskland av maskinhandlare. Jag har haft den ett par år. I samband med slangläckage, upptäckt att hydrauloljan är gul. Så pass gul att jag misstänker bio olja. Men den luktar som vanlig olja o känns så. Har försökt att i en kopp blanda den med vatten. Men det går inte,den separerar likt vanlig olja. Jag har tidigare fått slangbrott på en kranbil med bio olja, den oljan betedde sig som vanlig rapsolja. Därför är jag tveksam att jag har bio olja i min grävare. Hur tar man reda på om det är bio olja. Maskinen har ju gått i Tyskland o använder dom bio olja. Tycker inte att oljan skulle vara så sliten på mina körtimmar att den skulle blivit gul. Förslag?? :klia:
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2



rospigg

#2 » 20:46:02, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flöt oljan ovanpå eller sjönk den?
(Enligt en snubbe på reningsverk sjunker miljöolja, då är det ett helsicke att separera den från vattnet)
Min erfarenhet är att miljöoljan är tjock vid låga temperaturer och riktigt blaskig vid säg 80°
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

torbjorn_forsman

#3 » 22:13:26, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad händer om du blandar den misstänkta oljan med en vanlig mineralolja och låter det stå en vecka (gör gärna i ordning två prov, låt ett stå i rumstemperatur och ett i frysen)? Om de skiktar sig eller blandningen blir grumlig kan man nog räkna med att det är någon märklig blandning du har i grävaren, om blandningen är klar och perfekt stabil är det nog mineralolja.

Ofta finns det ju lappar påklistrade i närheten av oljepåfyllningen på maskiner som är fyllda med miljöolja, sådant kan man också hålla utkik efter.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

valberga (trådstartaren)

#4 » 18:39:09, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

den blandar sig som den var vanlig olja. Både i vatten o olja i olja. Nu har jag bytt filter o olja till vanlig mineralolja. Dom andra maskiner jag kommit i kontakt med har haft en tydlig märkning att det är miljöolja eller någon specialolja. Inga lappar eller annan anteckning på min maskin, så det får bli som det blir nu :cool:
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

Åsa-Nisse

#5 » 19:43:56, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns bara en grej att göra när man hamnar i din situation, som du själv kommit på.
Töm systemet, skölj och fyll ny olja som du vet vad det är. Chansningar brukar inte gå hem.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se