Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Luftning av hydrauliken ( Atlas AWE4 system ) 1704

39 inlägg • Sida 1 av 3
Hydraulik i grävmaskiner

Henrik.E (trådstartaren)

#1 » 21:56:38, 20-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått lite konstiga fenomen med hydrauliken efter efter att ha bytt en hydraulcylinder och haft isär en ventil.
När jag tex har stickan rakt ut ( cylindern indragen ) och sänker stickan så verkar det som att den faller av sin egen vikt,
sen när den är lodrätt ner så stannar den där i ca 1-3 sekunder ( beroende på gaspådrag ) innan den bygger upp trycket på baksidan i cylindern så
den orkar flytta stickan den sista biten.
Den dränerar alltså cylindern snabbare än vad den fyller på med olja på motsvarande sida.
Samma sak är det med skoprörelsen.
Lyftningen av bommen har även en fördröjning om man har tex har skopan vilande på marken och sen vill höja bommen.

Det beter sig ungefär som om det skulle vara luft kvar i cylindrarna. Har dock kört alla funktioner i ändläge många gånger så man tycker ju att luften borde ha försvunnit ?

Har även försökt att lufta alla servokåpor mm så gått det går men det blir ingen skillnad.
Jag har bara den vanliga instruktionsboken till maskinen men ingen servicemanual.
I instruktionsboken nämner man bara att man ska lufta matarledningen från tanken till hydraulpumpen efter tex ett oljebyte men inget nämns om hur man går tillväga
för att tex lufta servokretsen.

För den som inte vet så är hydraultanken på dom här trycksatt med 0,5 bar om det har nån betydelse.

Nån som har några tips på vad som kan vara orsaken till detta fenomen ?
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6



Martin.Eriksson

#2 » 22:11:41, 20-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja luft brukar ju aldrig va nått på problem å bli av med om man nu fått de. har nästan aldrig varit med om det..
Men låter ju som de är nått med återfyllnadsventiler som inte öppnar eller så?
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Jac

#3 » 22:15:00, 20-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skulle kunna vara luft i LS-ledningen, det gör att pumppådraget fördröjs. En del pumpar har väldigt lite förbrukning av olja i LS-ledningen och är det en lång LS-slang så tar det tid innan luften kommer ut.
Man kan lufta, minst slabb blir det om man monterar ett T med ett mätuttag på LS-linjen så nära pumpen så möjligt. Skruva på en liten mätslang ner i en hink och kjör lite med alla funktioner. Inte säkert den orkar göra ett skit så länge man dränererar men bara där sprutar olja så kommer luften med ut.

Alternativt bara lossar du på LS-slangen och låter det slabba och ser om det kommer luft.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

InläggDetta inlägg har raderats av Martin.Eriksson den 22:21:05, 20-10-2017.

Henrik.E (trådstartaren)

#5 » 01:37:01, 21-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac :
Som du skriver så blir det ett rejält slabbande med olja :sad:
Att lufta alla ( tror det är 14 st servokåpor ) blir ju säkert 10 liter olja som man lär släppa ut och det är nästan omöjligt att fånga upp
den också.

Jag ska testa att montera en t-koppling som du sa men om jag nu har luften ute vid ventilerna, blir det inte fel att lufta närmast pumpen då ?
Tänk vad enkelt det skulle vara om det satte bromsluftningsnipplar på servokåporna :klia:

När jag tänker efter så är det nog precis alla funktioner som beter sig konstigt.
När jag körde upp ena larven i luften och körde larven så gick den fortare än vanligt i ca 5 sekunder för att sedan sakta ner till vanlig fart igen. Samma sak åt båda hållen.

Kan luften kanske ligga närmast LS-pumpen iaf eller finns det nån mer ventil som påverkar alla funktioner ?

Martin.Eriksson:
Jag sökte på "återfyllnadsventil" och som du säger så verkar det som att detta är ett ganska vanligt fel när återfyllnadsventilen är trasig.
Många verkar få exakt samma symtom som jag får med stickan då.
Problemet är väl att jag verkar ha felet på alla funktioner.


Jag har ju haft lite problem tidigare så det är därför jag fått byta cylindern till stickan
[Grävmaskiner] Atlas 1704 låter illa när man släpper spaken till svängen

Felet var att det var totalhveri med kolven i den andra cylindern. Det var därifrån metallflisorna kom.
Fick ju även putsa sliden och brotscha i ventilpaketet för stickan då det blev en del repor.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

Jac

#6 » 02:06:01, 21-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik.E skrev:Jag ska testa att montera en t-koppling som du sa men om jag nu har luften ute vid ventilerna, blir det inte fel att lufta närmast pumpen då ?
Tänk vad enkelt det skulle vara om det satte bromsluftningsnipplar på servokåporna :klia:
När jag tänker efter så är det nog precis alla funktioner som beter sig konstigt.
När jag körde upp ena larven i luften och körde larven så gick den fortare än vanligt i ca 5 sekunder för att sedan sakta ner till vanlig fart igen. Samma sak åt båda hållen.
Kan luften kanske ligga närmast LS-pumpen iaf eller finns det nån mer ventil som påverkar alla funktioner ?


Du blandar samman begreppen, servokåpor har jag inte pratat om och dom har heller inget med LS-ledningen att göra.

Även om luften är ute vid ventilblocket så kommer den farande in mot pumpen om du har motorn igång och drar i en spak.

Om inte LS-ledningen är alltför lång och har märkliga böjar så tror jag luften försvinner av sig själv efter en stund. Kanske tar nån eller några timmar.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Martin.Eriksson

#7 » 08:25:05, 21-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en cat 349 ja körde ifjol så varje gång vi flytta å den stått med aggregatet I hopvikt på trailern så sluta skopan funka åt ena hållet. Den gick en liten bit sen var de som den inte orkar mer å de kanske var nån form av luft? Lösningen då vara att man fick tvångs köra genom att tex ställa skopa på backen å köra sticka utåt. Då bruka den hoppa igång sen.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

nixs

#8 » 13:02:59, 21-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Högst sannolikt med ett Linde ventilpaket på den maskinen. Har du haft ut och putsat på slider och brotchat ventilpaket så har du problem.
Luft har inget med detta att göra!

Fota hur paketet ser ut monterat i maskinen.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#9 » 13:16:44, 21-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad var anledningen till att du hade isär ventilen?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Henrik.E (trådstartaren)

#10 » 19:23:42, 21-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac :
När du sa LS ledningen så tänkte jag på LS = lågtryck = servo :smile:
Du menar så klart ledningen som styr vinklingen av pumpen va ?
Jag har en verkstadshandbok på engelska som är för 1704 och 1804 f.o.m -93 men den modellen av maskin är nyare än min. Dom har samma hydraulsystem men ventilerna sitter
placerade på helt olika ställen mot vad dom gör på min maskin så jag har inte så mycket nytta av den.
Dock står det att man måste lufta alla servokåpor , några ventiler och själva servopumpen om man öppnat nåt i servokretsen.
Det är dock svårt att göra det när man inte vet var och i vilken ordning allt ska luftas.

Anledningen till att jag haft isär ventilen var att sliden fastnat pga att det hade kommit metallflisor ur stickcylindern.
I själva sliden sitter det ju en till mindre slid och i den sitter sen ytterligare en lite slid.
Metallflisan låste dessa slider.


nixs:
Vet inte vilket fabrikat ventilpaketet är av ? Bifogar lite bilder.
Visst kan felet bero på att jag har fått lite små repor i ventilen och sliden men detta borde ju då inte visa sig på samtliga andra funktioner eller vad tror du ?
Har dom här ventilerna inbyggda återfyllnadsventiler ?

Ser nu att ena ledningen som går från skopcylinderns minus-sida har en ställbar strypventil. Den står fullt öppen nu men vrider man igen den lite så borde det där
fenomenet jag har försvinna på iaf skoprörelsen ?

Jag har en extra komplett uppsättning av ventiler för maskinen att byta med om det skulle behövas.
Jag köpte cylindrarna för skopan och stickan plus samtliga ventiler ( 7 st ) från en maskin på en demontering.




Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Henrik.E 19:48:45, 21-10-2017, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

Henrik.E (trådstartaren)

#11 » 19:34:01, 21-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det här Ls - ledningen som går in i sidan av pumpen ?

Bild
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

nixs

#12 » 21:02:01, 21-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man måste bara älska Atlas underbara placering av ventilbordet...

Eller inte, det är mycket riktigt ett Linde system.
De där känner man igen.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#13 » 22:31:57, 21-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flowsharing?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

nixs

#14 » 22:41:19, 21-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

LUDV
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#15 » 23:19:39, 21-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Jag tror nästan Linde har ett eget namn för det.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se