Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Luftning av hydrauliken ( Atlas AWE4 system ) 1704

39 inlägg • Sida 3 av 3
Hydraulik i grävmaskiner

Henrik.E (trådstartaren)

#31 » 10:59:40, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Duger det med en PDF så finns det att köpa på denna sida https://terexmanual.com/?s=1704
Jag såg andra som sålde böckerna (PDF) på nätet men de var dyrare.


Vad som helst duger bara det är till rätt modell men tyvärr tror jag att den där manualen är för en nyare maskin.
Har köp och laddat ner några såna där förut och det brukar oftast vara till modellen som kom -93
Nu nämns inte vilket årtal och serienummer på maskin den där manualen är till men troligtvis är det samma manual som cirkulerar
på nätet.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6



Henrik.E (trådstartaren)

#32 » 15:50:09, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag nog fått till det :grin:
Hittade en dålig o-ring i ventilen som LS ledningen kommer ifrån så den är nu bytt.
Mätte även trycken på den andra ventilen som hade 3 st mättuttag ( Se bild ) så nu har jag helt andra tryck.
Har även sänkt servotrycket från 31 till 26 bar så nu går den riktigt mjukt och fint i alla funktioner.

Mätuttag 1
Här ligger nu ett grundtryck på 30 bar då maskinen är igång och inga funktioner körs.
Körs bom, sticka eller skopcylindern i ändläge så får jag 325-330 bar här.

Mätuttag 2
Här är maxtrycket 300 bar.

Mätuttag 3
Här finns inget tryck oavsett vad jag gör.

Max arbetstryck enl instruktionsboken ska ligga på 320 bar.
Är det i mätuttag 1 eller 2 man ska ha trycket då ?

Nu går ju maskinen bättre än någonsin men ska man våga finjustera mer ändå ?
Standbytrycket ligger ju på 30 bar. Ska man testa att sänka det till 20-25 bar ?



Bild
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

Jac

#33 » 15:57:41, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är bara att skruva tillbaka det om du inte blir nöjd. Du kommer få aningens mjukare respons samt lite lägre toppfart på funktionerna (om det är hydraulik av flowsharing typ, är det vanlig LS påverkas inte hastigheten) samt lite lägre värmeutveckling också.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#34 » 16:00:22, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik.E skrev:Hmm ?
Som det är nu så har jag 0 i standby tryck när jag mäter i uttaget på på pumpens regulator, alltså då jag inte kör nån funktion.

Det finns en ventil/regulator som som sitter på samma ventilblock som tillhör venilerna för sväng och larvmotorerna.
Denna ventil har en justerskruv och 3 st mätuttag men denna ventil kanske inte har nåt med själva arbetspumpen att göra ?

Sen finns en till ventil/regulator som sitter bredvid denna men inte på själva ventilblocket.
Det är från denna ventil som LS ledningen kommer.
Kan det vara här som jag ska justera för att få upp arbetstrycket eller kan det vara skit i denna som gör att jag har
så lågt arbetstryck ?
Pumpen verkar ju klara att leverera ett högre tryck men det känns fel att justera där med tanke på att jag var tvungen
att skruva 4 varv på skruven för att höja trycket till 250 bar.


Bild


Detta är nog en LS-tryckbegränsningsventil. Den måste stå lägre än pumptrycket på flowsharing system menar jag, annars stoppar allt om du kör stopp på en funktion.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

nixs

#35 » 16:41:25, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik.E skrev:Nu har jag nog fått till det :grin:
Hittade en dålig o-ring i ventilen som LS ledningen kommer ifrån så den är nu bytt.
Mätte även trycken på den andra ventilen som hade 3 st mättuttag ( Se bild ) så nu har jag helt andra tryck.
Har även sänkt servotrycket från 31 till 26 bar så nu går den riktigt mjukt och fint i alla funktioner.

Mätuttag 1
Här ligger nu ett grundtryck på 30 bar då maskinen är igång och inga funktioner körs.
Körs bom, sticka eller skopcylindern i ändläge så får jag 325-330 bar här.

Mätuttag 2
Här är maxtrycket 300 bar.

Mätuttag 3
Här finns inget tryck oavsett vad jag gör.

Max arbetstryck enl instruktionsboken ska ligga på 320 bar.
Är det i mätuttag 1 eller 2 man ska ha trycket då ?

Nu går ju maskinen bättre än någonsin men ska man våga finjustera mer ändå ?
Standbytrycket ligger ju på 30 bar. Ska man testa att sänka det till 20-25 bar ?



Bild


Rör INTE standbytrycket!
Ställ tillbaka servotrycket!
Ställ in Delta P och testa maskinen som den skall vara från början, sedan kan du börja justera och det gör du på Delta P.
INTE på servotrycket.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#36 » 16:59:17, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enig i att servotrycket inte är en justeringssak, det ska iallafall ligga högt nog att sliderna får full vandring med god marginal. Ligger det för lågt tappar du fart helt i onödan.

Standbytrycket är väl samma som deltaP med alla ventilerna i neutral. Visst är det deltaP (dvs tryckfall över ventilen) som är det intressanta funktionsmässigt men har man ingen differenstryckmanometer så går det ju att justera efter standbytrycket också även om det inte blir lika exakt. På ett sätt lite lättare att få lika värden från gång till gång, deltaP kan variera något med pådrag och last.

I det här fallet finns väl inga värden på hur maskinen ska vara från början.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Henrik.E (trådstartaren)

#37 » 18:01:21, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nixs:
Sänkte servotrycket för att det skulle ligga lika som i instruktionsboken. Alltså 25-27 bar. (Se bild)
Menar du att jag ska höja det til 31 bar iaf ?
Nån kan ju ha höjt servotrycket tidigare utan att ha koll på vad dom gjort.
Upplever att maskinen går mycket mjukare nu och har inga problem med att den går saktare med fullt utslag på spakarna.


Bild
Senast redigerad av Henrik.E 18:05:56, 26-10-2017, redigerad totalt 1 gång.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

Jac

#38 » 18:02:34, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å jaså det fanns tryck (i tryck :) ), så bra.

Kör på det som står där, det var nog det nixs menade.

Edit: Det kan vara värt att kolla trycken igen med riktigt varm olja. En sliten servopump kan ge stora variationer mellan kall och varm olja.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

nixs

#39 » 18:28:32, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fel av mig angående servotrycket, du har rätt enligt bok på den redan.
Verkade lite lågt bara men det beror på om de har mjukare fjädrar på ventilsliderna än vad jag är van vid.

Jac, standbytrycket på den där är med största sannolikhet inte lika med Delta P, det brukar vara flödesmotståndet i paketet vid Vg min på pumpen på dessa.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se