Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Läckage vid svivel vid högt hydraul tryck, Sunward 55 -09

3 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

eusfrwe (trådstartaren)

#1 » 22:29:37, 22-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått ett läckage från en slang eller koppling på ovansidan av sviveln. Grävarn står ute på lantstället på en yta av massor som jag höll på att flytta i helgen. Helt plötsligt började det att "pysa" när jag lyfte bommen, och den blev också kraftlös. När jag tittade in under hydraulik luckan så såg jag direkt att det var läckage invid sviveln, där också bommens hydraul slangar passerar förbi. Tittade närmare på dem, men inget fel på där. Det visade sig att när bommens stora cylinder behövde kraft så började det läcka vid sviveln. När jag testade vidare upptäckte jag att "pyset" också uppstod när jag skulle köra höger larvmotor framåt. Kanske fick sig hydraliken från ventil till larvmotor en knäck tidigare när jag fick tvärstopp under färd pga en olycklig sten i larven. Mitt problem är nu att komma åt kopplingarna runt sviveln, så att jag kan ha Swedol att göra en ny slang.
Jag har några frågor:
1) Ökar hydraul trycket när bommens cylinder behöver kraft? (vill dubbelkolla, men jag är typ säker på att det är så).
2) Kan man dra någon slutsats på var läckaget är när det uppstår vid högt hydraultryck?
2.1) ett slangbrott?
2.2) mellan orfs kopplingens klämhylsa och hydraulslangen?
2.3) o-ringen i orfs kopplingen?
3) Hur kommer jag åt svivelns kopplingar ovanifrån?
3.1) Enda sättet jag han tänka mig är att lossa de 4st bultar som jag hittat (de har 14mm insex-skalle) runt om hytten, och vicka den. Bultarna går ner i "koppar" som i sin tur är bultade i vridbordet. Kanske blir det en led som möjliggör vickning av hytten efter man har lossat insex-bultarna.
3.1.1) Min gissning är att vicka hytten åt vänster med spett och successivt palla under tills jag kommer åt sviveln? Det finns nog mån i kablar och slangar för det men jag är lite orolig att hytten skulle glida av dock. Hur många grader kan man vanligen vinkla isf?
3.1.2) Är det alltid så att hytten vickas framåt? Känns som att jag då behöver vicka mer eftersom sviveln sitter ganska långt fram och hyfsat nära höger kant under hytten.
3.1.3) Måste jag bygga en ställning över hytten och lyfta den med ett spel, istället för att vicka den?
4) Är det så att jag borde byta alla slangar för drivningen kopplade till svivelns ovansida? Kanske de andra ryker snart när en av dem nu börjat läcka? Det är ju så krångligt att komma åt dem, menar jag.

Jag har en Sunward 55 från 2009. Den har gått ~7500 timmar och är direkt importerad av tidigare ägare från Holland. Jag har ingen manual och Göranssons (Svensk Generalagent för Sunward) verkar inte vara så intresserade att hjälpa till eftersom den inte är köpt hos dem. En erfaren grävmaskinist körde den för någon månad sedan och hans Volvo nyckel passade, och han tyckte att den liknade Take-Job eller Nagano. Kanske också Airman. Jag har mekat endel i den. Demonterat/monterat stick cylindern eftersom stötstången gick av. Båda Hydraul slangarna till bommen har jag också bytt. Svetsat ihop planeringsskopan då den sprack.

Väldigt tacksam för all hjälp.

Mvh, Fredrik

Bild på sviveln. Den röda är svängmotorn. Pys-sprutet kommer från under hytten och träffar den blanka orfs kopplingen.
Bild

Bild längre ifrån. De två hydraulslang buntarna kommer från joystickarna.
Bild

Bild ännu längre ifrån.
Bild
eusfrwe
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:05:31, 09-10-2016
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Sunward 55



stefansmark

#2 » 23:07:41, 22-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det inte att tippa hytten på en sådan där maskin? Många mindre grävmaskiner har hytten monterat på ett gångjärn för att komma åt all hydraulik etc. under golvet.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

eusfrwe (trådstartaren)

#3 » 09:08:40, 23-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr finns det inga gångjärn. Jag såg någon youtube film på en take-job och någon mindre bobcat, där det fanns gångjärn. Take-job hade t.o.m. gashydarauler som höll hytten i vickat läge. Kinesiska Sunward verkar inte designat så anno 2009 iaf. Kanske idag, vad vet jag. Det är en 5 ton maskin.
eusfrwe
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:05:31, 09-10-2016
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Sunward 55


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se