Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Läckage svivel Bobcat 334

2 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

Hallerby (trådstartaren)

#1 » 22:09:35, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag har köpt mig en Bobcat 334 - 2001 för att göra i ordning trädgården efter nybygge och sen sälja den när jag är klar. Har aldrig tidigare ägt en grävare så jag är ny på det här med hydraulik...

Konstaterade ikväll att den läcker i sviveln. Den har gått ca 7000 h så det är ju inte så konstigt.

Läckte litegrann för någon vecka sedan men nu läcker det lite för mycket för att inte göra något åt. Någon som har bytt packningarna i en svivel på en Bobcat som vill dela med sig av tips? Plockar jag ner den underifrån eller lyfter jag ur den? Och hur gör jag för att all olja inte ska lägga ut när jag börjar lossa på den?

Tacksam för alla tips jag kan få!
Hallerby
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:29, 17-06-2010
Ort: Tyresö, Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 334 - 2001 (3,5 ton)



Janson1

#2 » 11:13:02, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till köpet! Just sviveln är en besvärlig pjäs... Jag skulle tro det blir en kombination mellan underifrån och uppifrån. Börja med att ta bort plåten under och golvet över, sedan gör rent allt noga (avfettning
och högtryckstvätt), sedan fota av och märk alla slangar och ev rör. Jag tror inte du behöver hälla ut oljan ur tanken men alla slangar innehåller olja så ett stort uppsamlingskärl under är bra. Jag tror du skall ta loss den helt innan isärplockning men först skall du felsöka så det verkligen är sviveln i sig som läcker, det kan lika gärna vara en slang/rör som skruvat loss sig. eller spricka i slang/rör. Men om det verkligen är sviveln så loss med den och upp bänken och plocka isär den försiktigt så det inte blir invändiga repor i onödan. Ja bilder är bra. Om det vill läcka ut olja så kan man använda en dammsugare och sätta på påfyllningsstosen under tiden man kopplar och sen täta dom som inte vill sluta läcka...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se