Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Larverna åker ihop vid användning av schaktblad

6 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

Castwebb (trådstartaren)

#1 » 20:12:30, 28-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Jag har införskaffat mig en Takeuchi TB-016 2013 som har hade gått 680timmar då jag köpte den (2veckor sedan) nu har den gått 716timmar och idag upptäckte jag en sak som jag har fått justera då och då. Det finns en funktion där jag kan justera bredden på larverna genom att lyfta upp maskinen med armen och schaktbladet och sen trycker ner en liten spak och så använder man samma spak som schaktbladet för att öka/minska bredden på larverna. Jag var inne i skogen och grävde lite för dränering och då hade jag breddat larverna så mycket det går och efter ett tag så märkte jag att den högra larven (sett ifrån hytt) hade åkt ihop igen så jag tänkte inte mer på det utan lyfte upp den igen och breddade ut den fullt igen. Och efter ca 10min så såg jag att den hade gått ihop igen. Då lyfte jag upp hela maskinen och breddade den igen och då såg jag att även fast jag inte trycker ner spaken för att bredda så ville larverna gå ihop när jag sänkte schaktbladet. Då till min fråga. Vad är det för fel? Varför påverkas den funktionen när jag inte trycker ner den lilla spaken? Jag tror att den inte "stänger" riktigt i funktionen och då släpper igenom lite olja vilket gör att den funktionen tjuvar olja och larverna går ihop. Tänker jag rätt så undrar jag hur man får bukt på det? Mvh Johan
Castwebb
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:09, 03-08-2017
Ort: Kungsbacka
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take-job TB-016



Mattias Petterson

#2 » 20:37:48, 28-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det ingen mekanisk spärr som ska aktiveras?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

QV_

#3 » 20:55:37, 28-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara så enkelt att schaktbladet har samma bredd som banden ihop?
För på en bandare är ju schaktbladet "användbart" för att flytta massor och jämna till men då får ju inte banden vara utanför schaktbladets bredd.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

PerÖ83

#4 » 21:23:38, 28-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är nog omställnings ventilen som läcker eller så kanske den bara kärvar och inte går tillbaka riktigt.

Är de är den lilla pinnen som sticker ut nedanför stolen som är omställaren? prova att dra upp den.
Bild
Originalets URL: https://st.mascus.com/imagetilewm/product/ecb013f2/takeuchi-tb016,c7434514.jpg


De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

torbjorn_forsman

#5 » 22:05:54, 28-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju en del att göra med en betydligt äldre TB016. Har inte haft samma problem på den, men helt klart är att det samlas mycket lort kring ventilpaketen som sitter under hyttgolvet. Det är mycket lämpligt att lyfta golvmattan, skruva bort golvplåten och tvätta rent där under med högtryckstvätt emellanåt. Kan mycket väl vara utvändig smuts som gör att omställaren mellan bandbreddning och schaktbladsfunktion kärvar.

Undrar förresten var själva omställningsventilen sitter. Eftersom hydraulcylindrarna för båda dessa funktioner sitter i undervagnen, så vore det naturligt att ha även omställaren där så det inte blir onödigt många hydraulledningar som ska passera via svivelkopplingen. Och i så fall kan det ju vara någon mer eller mindre märklig mekanism med kärvningspotential mellan spak och ventil.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Castwebb (trådstartaren)

#6 » 06:10:47, 29-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Finns det ingen mekanisk spärr som ska aktiveras?


Jo det är ju den spaken jag menar den som är på bilden som PerÖ83 visar. Den sitter nedanför sätet på höger sida som man får trycka ner för att bredda larverna. Mvh Johan
Castwebb
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:09, 03-08-2017
Ort: Kungsbacka
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take-job TB-016


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se